اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اختصاص ۲۰۰ میلیارد به محلات کم‌برخوردار گرگان
شهردار گرگان با اشاره به توجه ویژه به محلات کم برخوردار و محرومیت‌زدایی از این محلات، گفت: شهرداری گرگان در سال جاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در محلات کم برخوردار شهر به اجرا درآورده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم،  گرگان  سرزمینی کهن و ریشه‌دار است و محلات این شهر نه تنها کالبدی باروح را در بناها و کوی و گذرهایشان حفظ کرده‌اند بلکه روابط اجتماعی پویایی هم در آنها برقرار است اما در پس نام و آوازه بلند این شهر، هنوز غبار محرومیت از سیمای برخی محلات که اغلب آنها در حاشیه شهر واقع شده‌اند، کنار نرفته است.

هرچند مدیریت شهری در دوره‌های مختلف شعار خود را بر پایه توسعه و آبادانی گرگان پایه‌ریزی می‌کرد اما واقعیت این بود که تا تحقق شعارها فاصله زیادی وجود داشت و نتیجه‌اش رونق بیشتر مناطق برخوردار شهر و فراموشی محلات کمتربرخوردار بود.

در همه این دوره‌ها تلاش براین بوده تا گرگان تبدیل به شهری ایمن، زیبا و انسان‌محور شود، اما نتیجه همانی نبود که مردم این شهر آرزویش را داشتند.

در سالیان گذشته مانند بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک دیگر، گرگان با رشد بدون ضابطه و برنامه در حوزه شهری و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه بوده است، اتفاقی که به‌عنوان پدیده حاشیه‌نشینی از آن یاد می‌شود و از طرف دیگر، نظام توزیع خدمات و امکانات را نیز دچار از هم گسیختگی کرده است.

این اتفاق سبب شد تا میزان برخورداری شهروندان از خدمات و امکانات توازن لازم را نداشته باشد و بسیاری از امکانات در مناطق مرفه‌نشین در جنوب شهر متمرکز شد و حتی فعالیت‌های عمرانی نیز همیشه سهم شهروندان بالای شهر می‌شد.

اما حالا اوضاع خیلی فرق کرده است، مدیریت شهری در دوره کنونی تمام تلاشش را بر توزیع عادلانه بودجه، خدمات و امکانات در محلات مختلف شهر قرار داده و شکل‌گیری قرارگاه تحول و توانمندسازی محلات، این امر را تسهیل کرده است.شهرداری گرگان برای افزایش سرانه های عمومی و رفع محرومیت در محلات کم برخوردار گرگان، در سال 1402 بیش از 200 میلیارد تومان بودجه هزینه کرده است.

نتیجه اقدامات محله محور شهرداری گرگان در دوره کنونی، آنطور که اهالی محلات مختلف این شهر می‌گویند سبب شده تا لبخند رضایت بر لبان شهروندان بنشیند و حتی از نظر اهالی تعدادی از این محلات، اقدامات شهرداری در چند دهه اخیر برای رونق محلات کم برخوردار بی‌سابقه بوده است.

این شهروندان که به نمایندگی از اهالی مختلف شهر گرگان در این دیدارها حضور داشتند، توجه مدیریت شهری به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را شایسته قدردانی توصیف و تأکید کردند که اجرای طرح های مختلف در این محلات از جمله ایجاد خانه های فرهنگ و سرای محلات و برگزاری طرح های فرهنگی سبب شده تا کودکان، نوجوانان و جوانان این محلات به سوی این فعالیت‌ها هدایت شوند.

این موضوعات را شهروندان در دیدار خود به مناسبت روز ملی شهردار با سیدمحمدرضا سیدالنگی، شهردار گرگان مطرح کرده بودند.آنان معتقد بودند که اقدامات محله محور شهرداری در حوزه های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، توسعه سرانه های ورزشی و غیره سبب شده تا رونق و امید در میان اهالی محلات کمتر برخوردار شهر ایجاد شود.

در عین حال شهروندان با وجود قدردانی از اقدامات شهرداری گرگان در حوزه های مختلف و بهبود کیفیت زندگی در این محلات، خواسته‌های بحق دیگری هم داشتند و دغدغه اصلی آنان تداوم خدمت رسانی شهرداری به این محلات مانند کوی محتشم، چناران، کوی عرفان، اسلام آباد، کوی خیام، محلات بافت تاریخی و غیره بود.

البته که شهردار گرگان این اطمینان خاطر را به اهالی این محلات داد که همه اقدامات محله محور شهرداری در سال آینده نیز با قدرت و قوت بیشتر ادامه خواهد داشت.

سیدمحمدرضا سیدالنگی با تاکید بر حفظ هویت محلات گفته که شهرداری برای اینکه اقدامات و فعالیت‌ها در هر محله از انسجام لازم برخوردار باشد، مساجد را به عنوان محور این امور در نظر گرفته است.

او گفته یکی از رویکردهای اصلی شهرداری گرگان را توجه ویژه به محلات کم برخوردار و محرومیت‌زدایی از این محلات عنوان کرده و یادآور شده که شهرداری گرگان در سال جاری بیش از 200 میلیارد تومان پروژه در محلات کم برخوردار شهر به اجرا درآورده است.

شهردار گرگان این نوید را هم داده که این اقدامات در سال 1403 در قالب 46 شنبه جهادی و با عنوان"فجر تا فجر"ادامه خواهد داشت و تلاش مدیریت شهری تحقق سیاست‌های وزارت کشور در طرح توانمندسازی 2020 محله است.


http://www.caspiankhabar.com/94991



تبلیغ کانال تلگرام

برچسب‌ها

گرگان


مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96