اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



شیرین‌سازی آب دریای خزر، راهکار دولت مردمی برای سیراب‌کردن کام تشنه گلستان
گلستان با وجود سرسبزی و طبیعت بکر از چالش کمبود آب رنج می‌برد که دولت سیزدهم با شناسایی درست این معضل، برای حل آن آستین همت بالا زده و با اجرای پروژه‌های مختلف از جمله شیرین‌سازی آب دریای خزر به دنبال پاک کردن چالش کم‌آبی از چهره این استان شمالی است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، بدون تردید باید معضل کم‌آبی به ویژه تامین آب شرب گلستانی‌ها را در صدر مسائل و مشکلات اولویت‌دار گلستان قرار داد.

در حال حاضر آب آشامیدنی استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان از طریق ۷۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود که این چاه‌ها به دلیل مجاورت با زمین‌های کشاورزی و بروز خشکسالی، دچار افت شدید شده و دیگر جوابگوی نیاز آشامیدنی ساکنان منطقه نیست.

دولت علاوه‌بر تکمیل سدها به دنبال شیرین‌سازی آب دریا و آب‌های نامتعارف به اصطلاح لب‌شور است تا بتواند از این طریق آب موردنیاز بخش شرب، کشاورزی و صنعت را تامین کند.

بر اساس پیشنهاد کارگروه سازگاری با خشکسالی استان مقرر شد میلیون‌ها متر مکعب از آب دریای خزر برای مصارف شرب، شیرین شده و وزارت نیرو با شیرین‌سازی ۳۲ میلیون متر مکعب از دریا موافقت کرد.

اما مسئله مهمی که باعث شده سرمایه‌گذاران از شیرین‌سازی آب دریای خطر استقبال نکنند موضوع خرید تضمینی آب شرب و صنعت از دریای خزر است.

این نیاز در انتظار صدور مجوز از سازمان برنامه و بودجه کشور و شورای اقتصاد است و برای این منظور اخذ ردیف اعتباری در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ برای پروژه خط انتقال آب از تأسیسات نمک‌زدایی آب دریای خزر لازم است.

در این راستا نیاز است دولت با اخذ مجوز خرید تضمینی آب شرب(به میزان ۳۶ میلیون مترمکعب در سال)از تأسیسات نمک‌زدایی آب دریای خزر برای سرمایه‌گذار در شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور موافقت کند.

طبق بررسی‌ها، اجرای طرح شیرین‌سازی آب دریای خزر در گلستان سالانه هزار میلیارد ریال برای دولت درآمد خواهد داشت و می‌تواند زمینه ایجاد هفت هزار فرصت شغلی را فراهم کند اما مسئله مهم خرید تضمینی آب شیرین‌شده است و اگر دولت پنج مترمکعب آب شیرین شده را ۱۵۰ ریال خریداری کند، سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده نصیب دولت خواهد شد.

در حال حاضر یک واحد آب شیرین‌کن ۱۰ هزار متر مکعبی توسط بخش خصوصی در روستای نیازآباد شهرستان ترکمن راه‌اندازی شده و آب شرب نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از مردم گلستان را تامین می‌کند و با خرید تضمینی آب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از اجرای آن استقبال می‌کنند.

همچنین نیاز است اخذ مجوز خرید تضمینی آب موردنیاز صنعت(به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب در سال)از تأسیسات نمک‌زدایی آب دریای خزر برای سرمایه‌گذار در شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور در دستور کار قرار بگیرد.

این مسئله منجر به تأمین بخشی از کسری آب شرب شهرهای استان گلستان می‌شود و تأمین آب بخش صنعت از جمله در منطقه آزاد و شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک را تأمین خواهد کرد.

تقریباً نزدیک به سه دهه از موضوع شیرین‌سازی آب دریای خزر می‌گذرد و نخستین بار در دولت دهم مطرح شد.

در آن زمان دولت با طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج فارس و دریای عمان به سراغ آن آمد ولی این طرح خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

با این وصف، این طرح با محدود شدن به انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در دولت دهم به صورت رسمی در دستور کار قرار گرفت و حتی رئیس وقت دولت به همراه تعدادی از وزرای کابینه با آوردن بلدوزر و بیل مکانیکی در ساحل خزر اجرای آن را کلید زدند، اقدامی که در همین حد باقی ماند تا این که دوباره در دولت دوازدهم بار دیگر موضوع به شکل دیگری مطرح شد.

با افزایش تنش‌های آبی و بحران‌های پیش آمده در دولت سیزدهم موضوع شیرین‌سازی آب دریا یکی از راهکارهایی حل معضل فعلی تامین آب شرب استان به‌شمار می‌رود و مورد انتظار مردم گلستان است.

پیشتر کارشناسان  هواشناسی ، گلستان را جزو چهار استان نخست کشور در بحث کمبود آب و خشکسالی دانسته و معتقدند براساس نقشه‌های ماهواره‌ای پدیده خشکسالی مهمان ۳۰ سال آینده این استان خواهد بود.​


http://www.caspiankhabar.com/94853



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96