اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



احداث تله‌کابین، پیشرانی برای رونق گردشگری در گلستان
مانع زدایی دولت سیزدهم برای احداث تله کابین در علی آبادکتول و گرگان، اقدامی شایسته از سوی دولت سیزدهم برای تحول اقتصاد گردشگری در گلستان و زدودن غبار محرومیت در این دیار سرسبز است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از فارس، گلستان با وجود داشتن جاذبه‌های مختلف  گردشگری  در بخش‌های طبیعی تاریخی مذهبی در زمره استان‌های گذر گردشگری قلمداد می شود و معمولا سالانه تا ۲۰ میلیون نفر مسافر از زائرین ثامن الحجج(ع)از این مسیر برای رسیدن به مشهد مقدس استفاده کرده یا اهالی خراسانات برای رسیدن به گیلان و مازندران از دیار گلستان عبور می‌کنند.

سال‌ها است مدیران گلستان در پی آن هستند تا این منطقه را از محل عبور گردشگران به مقصد گردشگری تبدیل کنند برای تحقق این رویکرد راهبردهای متعددی طراحی شده که یکی از آنها احداث تله‌کابین در استان است

در این بین شهرهای گرگان و علی آبادکتول نسبت به سایر مناطق استان، آستین همت را زودتر بالا زده و در این مسیر پیشرفت‌های حاصل شده است و کار در مراحل نهایی و اجرایی شدن قرار دارد.

مسئولان علی آبادکتول در اوایل دولت سیزدهم نخستین مجوز نهایی احداث تله‌کابین در گلستان را تحصیل کردند و اگر برخی چالش‌های حقوقی بین بانیان  تله کابین  و  شهرداری  علی آباد وجود نداشت، تاکنون بخش‌هایی از این پروژه اجرایی می‌شد.

اما در سوی دیگر اهالی گرگان هم بیش از دو دهه است که مقوله تله کابین را در بوق و کرنا کرده‌اند و از سومین دوره شورای اسلامی شهر گرگان تا دوره ششم فعلی بارها و بارها مقوله تله کابین مطرح شده است.

*حضور وزیر کشور در ناهارخوران

در دولت سیزدهم و پس از حضور وزیر کشور در محل پیشنهادی پروژه در اسفند ماه ۱۴۰۰ فرایند پیگیری تله کابین گرگان موضوع وارد فاز عملیاتی شد.

چند ماه بعد سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ناهارخوران گرگان آمد و براساس اظهارات استاندار گلستان گره‌های پایانی این مطالبه در حال گشایش است.

اختلاف موجود در خصوص مساحت پروژه و تعیین تکلیف لزوم بهره‌بندی یا عدم نیاز به طرح ارزیابی زیست محیطی به بسیاری از معماها پاسخ خواهد داد.آن چنان که مدیران شهرداری گرگان مدعی هستند، با توجه به اینکه مساحت پروژه کمتر از پنج هکتار است طرح ارزیابی زیست محیطی ضرورتی ندارد و در آخرین جلسه مربوط به این پروژه در ابتدای آذر ماه ، دستاوردهای خوبی حاصل شده که در روزهای آینده موافقت مکتوب آن تحصیل خواهد شد.

*برخی مانع می‌شوند

یکی شهروند گرگانی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت:بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال است که اهالی گلستان به دنبال دریافت مجوز برای احداث تله کابین در مناطق گردشگری این استان هستند اما هر بار با دلایل غیرمنطقی مانع این کار می‌شوند.

غلامرضا دستبرد افزود:طی این مدت که گلستانی‌ها در پی مجوز برای تله کابین بودند شاهد احداث چند تله کابین در مناطق جنگلی استان‌های گیلان و مازندران بودیم اما در گلستان سختگیری‌های مضاعف و غیرضروری وجود دارد.

وی ادامه داد:خوشبختانه با روی کارآمدن دولت سیزدهم مجوز تله کابین علی آباد صادر شده و همچنین بر اساس اظهارات مسئولان ارشد استان چالش‌ها و ابهامات مرتبط با تله کابین ناهارخوران برطرف شده است و ما امیدواریم در این سفر شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.

دستبرد گفت:گلستان از وجود صنایع بزرگ محروم است و تنها راه توسعه و ارتقای معیشت مردم توجه ویژه به گردشگری از جمله گردشگری مدرن است؛ صرف وجود جنگل و یا مناطق سرسبز نمی‌تواند جاذبه‌ای برای ماندگاری مسافر در این منطقه باشد باید به دنبال احداث شهربازی مدرن و همچنین تله کابین در گلستان باشیم.

*کم توجهی به فراهم کردن زیرساخت‌ها

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگاران گفت:گلستان علی رغم جاذبه‌های فراوان گردشگری طبیعی و تاریخی، از نبود زیرساخت کامل و کافی در این بخش محروم است و همین کمبود باعث شده سهم استان از این صنعت پردرآمد کمتر از حد انتظار باشد.

رحمت‌الله نوروزی افزود:در نتیجه کم توجهی به فراهم کردن زیرساخت، گردشگری گلستان از نعمت حضور میلیون‌ها مسافر امام رضا(ع)بهره چندانی نبرده و بهره اقتصاد استان از تردد مسافران بسیار کم است.

وی ادامه داد:سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی تله کابین، مدت زمان ماندگاری مسافران در استان را بیشتر کرده و گلستان به مقصد گردشگران تبدیل خواهد شد.

نوروزی گفت:مجوز تله کابین علی‌آباد از شورای عالی شهرسازی گرفته شده و ما همانگونه که بارها اعلام شده، بر رعایت مقررات محیط زیستی و الزامات مرتبط با جلوگیری از نابودی عرصه‌های جنگلی پایبندیم اما می‌خواهیم از طبیعت به درستی و در راستای رونق اقتصادی استفاده کنیم.

*حمایت قضایی از تله‌کابین

رئیس کل دادگستری گلستان هم ضمن تاکید بر این که وظیفه ما تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در استان است به خبرنگاران گفت:اجرای طرح تله‌کابین گرگان در صورت اخذ مجوز قانونی مورد حمایت قضایی قرار خواهد گرفت.

حیدر آسیابی افزود:به دفعات مکرر حمایت قاطع دستگاه قضایی را از سرمایه‌گذاری مشروع اعلام کرده‌ایم زیرا رونق اقتصادی استان درگرو حمایت و تقویت این بخش است.

وی ادامه داد:براساس تصمیمات و مصوبات تله‌کابین گرگان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان باید در مدت یک ماه از سازمان مرکزی، مجوزهای زیست محیطی این پروژه را پیگیری و تعیین تکلیف کند و این طرح اگر مجوزهای قانونی را بگیرد بدون شک ما نیز حامی آن خواهیم بود.

آسیابی بیان کرد:گلستان بهشت گمشده گردشگری کشور است و اگر تعاملات و برنامه‌ریزی‌ها در بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری به خوبی انجام شود، سبب رونق استان خواهد شد.

*همدلی مسئولان در اجرای تله‌کابین

استاندار گلستان هم گفت:با توجه به نظر فنی خوبی که محیط زیست استان در ۲۳ بهمن ماه سال گذشته در مورد تله‌کابین گرگان اعلام کرده، با رعایت چارچوب‌هایی مانند قطع نکردن درخت و سایر توصیه‌هایی که در آن نامه اعلام شده بود، قرار شد این اداره کل در تعامل با سازمان مرکزی بر اساس مصوبه این کارگروه، پیگیری لازم را انجام و به مدت یک ماه مجوزهای لازم را بگیرد.

علی‌محمد زنگانه افزود:باید برای پیشرفت و توسعه گلستان در تمامی پروژه ها و طرح ها تلاش کنیم و ضمن ریسک‌پذیری، شجاعانه اقدام کنیم؛ اجرای پروژه‌های کلان به عنوان حق مردم گلستان متوقف نخواهد شد و اقناع عقلانی و خردگرایانه به معنای متوقف سازی روند بن بست شکنی‌ها نیست.

وی افزود:در اجرای پروژه گردشگری تله کابین گرگان همدلی، اتحاد، انسجام و وحدت بین تمامی دلسوزان استان وجود دارد.

زنگانه ادامه داد:پروژه تله کابین گرگان با همراهی رئیس سازمان محیط زیست، براساس مقررات و قوانین محیط زیستی و با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

استاندار گلستان همچنین گفت:قرار است عملیات اجرایی تله‌کابین علی آبادکتول با توجه به این که همه مجوزها را دریافت کرده، در سفر آتی رئیس جمهور به این استان آغاز شود.

بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که هرچند جاذبه‌های گردشگری تاریخی گلستان پرشمار است اما تغییر سبک و ذائقه گردشگران بیانگر آن است که استقلال و وجود جاذبه‌های نوینی مانند شهربازی مدرن و تله کابین می‌تواند مکملی ارزشمند برای سایر جاذبه‌های گردشگری گلستان باشد.

شروع عملیات احداث پروژه‌های تله کابین در گرگان و علی آبادکتول می‌تواند پیشرانی ارزشمند برای نقش آفرینی موثر اقتصاد گردشگری در توسعه استان گلستان باشد، موضوعی که در چندین سال قبل و در دولت‌های گذشته صرفاً در حد شعار باقی مانده بود.


http://www.caspiankhabar.com/94839



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96