اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



استیصال صنایع گلستان از مانع تراشی دستگاه های اجرایی
سالهاست در گفتمان دولت ها صحبتِ حمایت از تولید است، در این راستا صنایع گلستان همراهی و پشتیبانی در سیاست گذاری و رفع مانع تراشی دستگاه های اجرایی را خواستارند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، الهام رئوفی فر:سال گذشته  دولت  به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه برخی صنایع  تولیدی  پس از حذف ارز دولتی، وعده عرضه  تسهیلات  با هدف افزایش سرمایه در گردش را داد اما درست از شهریور ماه سال گذشته بانک‌های استان سیاست انقباضی در پیش گرفته و پرداخت وام به صنایع به کندی انجام می‌شود، به این ترتیب بسیاری از واحدهای صنعتی ناچار به تولید با کمترین ظرفیت شدند.

سیاست انقباضی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات درحالی اتفاق افتاده که دولت از سال گذشته با حذف ارز دولتی وعده تخصیص وام با هدف حمایت واحدهای تولیدی فعال را داده بود، این نکته‌ای است که از سال گذشته تمامی فعالان  اقتصادی  از آن گلایه دارند.

استیصال صنایع گلستان از مانع تراشی دستگاه های اجرایی

بانک‌ها در ارائه تسهیلات هیچ همراهی نمی‌کنند

یک دامدار گلستانی در این رابطه، گفت:با وجود مساعدت دستگاه‌های متولی و نامه نگاری‌های فراوان متأسفانه بانک‌ها در ارائه تسهیلات هیچ همراهی نمی‌کنند.

احمد قلندری با بیان اینکه دلیل حقوقی و فنی این مسئله تاکنون مشخص نشده، افزود:مشکلی که بین بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی در خصوص تخصیص تسهیلات وجود دارد، تنها دستگاه نظارتی مانند سازمان بازرسی می‌تواند حل کند.

وی ادامه داد:مجموع مصوبات ستاد تسهیل استان گلستان به واحدهای تولیدی، شاید به یک هزار میلیارد تومان هم نرسد اما علت عدم تخصیص چنین مبلغی از سوی بانک‌های استان به صنایع هنوز مشخص نشده و نیاز داریم در این برهه از زمان تعاملی دو طرفه بین بانک و بخش خصوصی برقرار شود.

اصرار دولت به قیمت گذاری دستوری

اما صرف نظر از بی اعتنایی بانک‌ها به درخواست تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات و سختگیری دستگاه‌هایی مانند سازمان تأمین اجتماعی و مالیات بر واحدهای صنعتی، یکی دیگر از مشکلات صنایع، اصرار دولت به قیمت گذاری دستوری است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت و مرغ کشور، گفت:در حال حاضر به رغم افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید گوشت مرغ، دولت تاکید دارد که این محصول را به قیمت ۷۳ هزار تومان در میدان بهمن تحویل شود.

رضا مبصری افزود:با وجود تمکین تولیدکنندگان گلستانی بر آنچه دولت تاکید کرده اما در تهران گوشت مرغ کمتر از ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

وی معتقد است:با این سیاست گذاری غلط، پول از جیب تولید کننده برداشته و به دامن دلال سرازیر می‌شود.

این فعال اقتصادی افزود:مطابق اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۷ هزار شغل در بخش کشاورزی از دست رفت که این نتیجه تصمیمات نادرست و غیرکارشناسی است.

مبصری ثمره تمام زیان دهی های بخش تولید را ناشی از اصرار دولت بر قیمت گذاری دستوری دانست و گفت:در این چند روزه به خاطر کمبود نهاده طیور، سویایی که پیش از این کیلویی ۱۶ هزار تومان بود در بازار تا ۳۵ هزار تومان خرید و فروش شد؛ به نظر می‌رسد این سیاست‌ها باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

به باور تولیدکنندگان، پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه بر کشورمان این صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی بودند که با وجود تمام مانع تراشی دشمنان در خط مقدم اقتصاد کشور ایستادند و برای گذران امور کشور از تمام توان بهره جستند بنابراین دولت‌ها باید برای پیشبرد این فرایند به جای مانع تراشی به تسهیل امور بپردازند این نکته‌ای است که رئیس اتاق بازرگانی گرگان به آن تاکید دارد و از آن به عنوان یک خواسته جدی تولیدکنندگان از دولت یاد می‌کند.

استیصال صنایع گلستان از مانع تراشی دستگاه های اجرایی

رئیس اتاق بازرگانی گرگان خواستار حمایت دولت و تسهیلگری مدیران در بخش تولید شد، گفت:با وجود نقش و اهمیت تولید در کشور، برخی دستگاه‌های اجرایی درکی از دشواری که بخش خصوصی به جان خریده ندارند و دائم برای تولید کنندگان مانع تراشی می‌کنند.

این تولیدکننده گلستانی اضافه کرد:برخی ایرادهایی که محیط زیست از واحدهای تولیدی می‌گیرد شاید مربوط به شرایطی است که باید شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌کرده، با این حال محیط زیست امروز بخش خصوصی را تحت فشار قرار می‌دهد.

شعار سال سر لوحه قرار گیرد

وی یادآور شد:بهتر است با توجه به تاکید مقام رهبری به حوزه تولید، دستگاه‌های اجرایی هم این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده و قدری بیش از گذشته از بخش خصوصی به ویژه حوزه تولید حمایت کنند.

از آنجایی که بسیاری از انتقادات تولیدکنندگان استان مشکلاتی فرا استانی است به سراغ مدیر دستگاه نظارتی و کشوری رفتیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی استان مطرح شده به خبرنگار مهر، گفت:یکی از برنامه‌های جدی رئیس قوه قضائیه در دوران تحول توجه به بحث تولید و کمک به فعالان بخش اقتصادی است.

ذبیح الله خدائیان، افزود:در گذشته به محض بدهی بانکی واحدهای تولیدی، ملک کارخانه با تمام امکانات توقیف می‌شد اما در دولت جدید این موضوع ممنوع اعلام شد.

وی ادامه داد:ما متأسفانه با دستگاه‌های اجرایی مواجه هستیم که صرفاً بخشی نگر هستند و به این موضوع توجه ندارند که در شرایطی که تورم و بی ثباتی اقتصادی وجود دارد ما باید قدری این شرایط را برای وصول مالیات یا عوارض تأمین اجتماعی برای صنایع راحت تر کنیم.

وی درباره عدم تأمین سرمایه در گردش بخش خصوصی، گفت:با توجه به تورم‌ها در کشور نیاز بخش خصوصی به سرمایه در گردش طبیعی است و بانک‌ها باید در این زمینه مساعدت داشته باشند.

وی به افزایش قیمت مواد اولیه نظیر نهاده‌های طیور تاکید کرد و گفت:با وجود چنین شرایطی در بلند مدت، با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین قیمت دستوری باید با لحاظ قیمت تمام شده به اضافه سود شرکت محاسبه شود.

خدائیان اضافه کرد:درست است که دولت باید سیاست گذاری در تعیین قیمت داشته باشد اما باید این سیاست گذاری کارشناسی شده باشد؛ اگر قرار به اتخاذ تصمیمات آن هم در اتاق بسته و بدون حضور بخش خصوصی باشد، بدون شک این سیاست با شکست مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد با حمایت دستگاه‌های نظارتی و مدیران بالادستی باید موانع را از پیش پای بخش خصوصی به ویژه فعالان در حوزه تولید برداشت تا بتوان با اتکا بر تولید داخل و بدون دغدغه برای تأمین نیاز کشور اقدام کرد.


http://www.caspiankhabar.com/94627



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96