اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



رئیس آموزش و پرورش گرگان:

کمبودجدی فضای آموزشی در گرگان/ گرگان محرومترین شهرگلستان است
رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرگان از کمبود جدی فضای آموزشی در این شهرستان خبر داد و گفت: گرگان در بحث فضای آموزشی محروم ترین شهر استان است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، حسن مدرس زاده، شامگاه شنبه در یکصد و پنجاهمین جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر  گرگان  خواستار توجه جدی مدیریت شهری به تأمین فضای آموزشی شهرستان شد و اظهار کرد: درحال حاضر کمبود فضای آموزشی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرگان افزود:با وجود مطابه گری خانواده‌ها، دانش آموزش و آموزش و پرورش و به رغم مصوبات شورا برای ایجاد فضای آموزشی در افق ۱۴۰۳ هنوز ترتیب اثری به رفع این مشکل داده نشده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان گرگان ۱۰۳ کلاس درس کم داریم، افزود:به عبارتی باید ۱۰ مدرسه در این شهرستان ساخته شود تا مشکل نیاز فضای آموزشی مرتفع شود.

مدرس زاده ضمن یادآوری این نکته که کمبود فضای آموزشی اغلب در مناطق جنوب و جنوب غربی گرگان محسوس است، اظهار کرد:در صورت تصویب ساخت مدرسه در این مناطق، نباید نگاه‌های سلیقه‌ای منجر به ساخت مدرسه در مکانی به جز این نقاط شود.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرگان ضمن یادآوری این نکته که از عدالت ۶۸ محور ناهار خوران به بعد، مدرسه دولتی برای هیچیک از مقاطع تحصیلی نیست، اضافه کرد:به طور قطع توسعه فضای شهری در بخش ساخت و ساز دارای اهمیت است با این حال برای ایجاد فضای آموزشی، تاکنون چاره‌ای اندیشیده نشده است.

وی اضافه کرد:به هیچ عنوان زیبنده شهر گرگان نیست که با این حجم از ساخت و ساز در جنوب شهر گرگان، زمین مناسبی برای ساخت مدرسه نداشته باشیم و تنها مدرسه دولتی این مناطق، مدارس ابتدایی و متوسطه باشد.

وی خاطرنشان کرد:در دوره ابتدایی از مجموع ۴۸ هزار و ۵۰۰ دانش آموزش شهرستان گرگان، ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در شهر گرگان تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر در مناطق روستایی درس می‌خوانند.

به گفته مدرس زاده، در مقاطع متوسطه از مجموع ۲۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز ۱۷ هزار و ۵۳۰ نفر در شهر گرگان مشغول به تحصیل هستند و در حوزه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای از ۷ هزار و ۱۷۶ دانش آموز ۶ هزار و ۷۶۳ نفر در شهر گرگان درس می‌خوانند.

وی ادامه داد:از مجموع ۸۷ هزار دانش آموز، ۷۱ هزار نفر یعنی حدود ۸۱ درصد در شهر گرگان مشغول به تحصیل هستند.این ارقام یک معنی دارد آن هم اینکه در تصمیم گیری و سیاست گذاری مدیران شهری دغدغه و اولویت اول کاربری آموزشی باشد در غیر این صورت با این رشد جمعیت دانش آموزی و کمبود زمین برای ساخت مدرسه در سال‌های آینده مشکل کمبود فضای آموزشی، بغرنج‌تر خواهد کرد.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرگان ضمن اشاره به این نکته که بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر دانش آموز باید ۸ متر مربع فضای آموزشی وجود داشته باشد، افزود:این فضای آموزشی شامل نمازخانه، کتابخانه، سرویس بهداشتی، کلاس درس و حیاط مدرسه می‌شود.

وی اضافه کرد:در کشور این استاندارد به ازای هر نفر ۵ متر مربع است با این حال میانگین فضای دانش آموزی در استان ۴.۹۲ متر مربع و در شهرستان گرگان این عدد به ۴.۹ می‌رسد، به عبارتی ۷۲ صدم متر مربع شهرستان گرگان از میانگین فضای آموزشی در استان هم عقب است.

مدرس زاده با بیان اینکه مطابق آمار در گرگان ۳۱ مدرسه کم داریم، افزود:اگر برای هر مدرسه نیاز به ۲ هزار متر مربع باشد باید در شهر گرگان ۲۴ مدرسه ساخته شود بنابراین به نظر می‌رسد دوستان شورا و شهرداری در بحث تفکیک اراضی و جانمایی کاربری مختلف در طرح تفصیلی به عنوان یک تکلیف این کمبود را باید لحاظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود کاربری فضای آموزشی در شهرستان گرگان را جدی بگیریم، اضافه کرد:جبران این کمبودها را تاکنون مدارس غیر دولتی کرده‌اند.

وی ادامه داد:در حال حاضر از ۸۷ هزار دانش آموز ۲۳ هزار و ۴۷۰ دانش آموز در مدارس غیر دولتی درس می‌خوانند به عبارتی حدود ۷ درصد دانش آموزان ما در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرگان از فقدان استحکام بنا در مدارس شهرستان گرگان خبر داد و گفت:۱۶ مدرسه غیردولتی و ۳۲ مدرسه دولتی در حال حاضر فاقد استحکام بنا هستند.


http://www.caspiankhabar.com/94567



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96