اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



گذری بر مشکلات منادیان وادی آگاهی؛

راویان صادق جامعه و صدها مشکل/خبرنگاران دردشان را فریاد نمی زنند
نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و مسکن، نبود امکانات مناسب برای فعالیت رسانه ای و نگاه غلط روابط عمومی ها و مدیران به خبرنگاران از جمله مشکلات فراروی فعالان رسانه ای گلستان است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، با قلم خود غم مردم را فریاد می‌زنند و خوشی های آنها را می نگارند، مسئولیت پذیر و با وجدان بیدار در وقایع حضور داشته و از مشکلات و دغدغه‌ها می‌نویسند.

آنها به مثابه دیده بان جامعه بوده و طلایه دار اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هستند، از خود می‌گذرند تا گره‌ای از مشکلات مردم باز شود و در این بین کسی نیست تا آنها را واقعی بشوند و از آنها حمایت کند.

خبرنگاران با حداقل حقوق مادی و معنوی و در سخت‌ترین شرایط، برای اعتلای کشور تلاش کرده و با همه وجود در حال تنویر افکار عمومی و شفاف سازی هستند.

طیف وسیعی از خبرنگاران از حداقل حقوق بی بهره بوده و صرفاً در ازای تولید اثر مانند خبر، گزارش، یادداشت و غیره مبلغی را به عنوان حق التحریر دریافت می‌کنند که در سرجمع ماهیانه رقم بسیار ناچیز است.

علی رغم تنگنای مالی که عنوان کردن آن تکرار مکررات است، نبود حمایت‌های حقوقی و نداشتن بیمه و بازنشستگی و مسکن از دیگر چالش‌ها است.خبرنگارانی که در ایام مختلف سال در حوادث طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و کرونا و مانند آن، پیش قراول حضور در مناطق مختلف هستند و حتی در برخی از موارد، زودتر از مدیران در حوادث حضور یافته اما هیچ حمایتی از آنها نمی‌شوند.

در روز و هفته‌ای که به نام خبرنگاران است پای درد و دل برخی از آنها نشستیم تا شاید نوع نگاه به آنها تغییر کرده و کسی در صدد رفع مشکلاتشان برآید.

خبرنگار در برنامه ریزی های استان فراموش می‌شود

خبرنگار و مدیر خبرگزاری شبستان در گلستان در این خصوص گفت:یکی از عمده‌ترین مشکلات خبرنگاران نداشتن ساعت کاری مشخص بوده و آنها باید همواره در«لحظه»خبر را منتشر کنند ولی دریغ از آنکه کسی از آنها تشکر کند.

راویان صادق جامعه و صدها مشکل/خبرنگاران دردشان را فریاد نمی زنند

ربابه کابلی که حدود ۲۰ سال، سابقه کار خبری دارد، افزود:رسانه، انتظار تشکر از مسئولان را ندارد اما زمانی که خبرنگاری برای استان تلاش کرده و به آن مدیر کمک می‌کند تا به دنبال حل مشکلات و جذب بودجه برود، حداقل قدردان آنها باشند.

وی عنوان کرد:لازم است مسئولان همراهی بیشتری برای ارائه اطلاعات و داده‌ها به خبرنگاران داشته باشند.

پرداختن به مشکلات خبرنگاران تنها محدود به  روز خبرنگار  نباشدکابلی ادامه داد:حضور در جلسات یک رابطه دو طرفه است و مسئولان هم باید در دفاتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها حضور یافته و پای درد دل آنها بنشیند.

این فعال رسانه بیان کرد:رسانه‌های واقعی تلاش می‌کنند تمام مشکلات را انعکاس دهند لذا همه روزها، روز خبرنگار است ولی ما شاهد این هستیم که تنها در روز خبرنگار سیل پیام‌های تبریک ارسال می‌شود و آنها مورد توجه قرار می‌گیرند و در سایر روزها فراموش می‌شوند.

وی گفت:یک خبرنگار، روزانه در معرض حوادث مختلف بوده و مورد تهدید و غیره واقع می‌شود اما در برنامه ریزی های استان جایگاهی ندارد.

کابلی اضافه کرد:هر رسانه مخاطب خاص خود را داشته لذا باید مدیران و روابط عمومی‌ها این مسئله را مد نظر قرار دهند و همکاری لازم را با همه رسانه‌ها داشته باشند.

انتقاد از عملکرد خانه مطبوعات

وی با انتقاد از عملکرد خانه مطبوعات استان، گفت:خانه مطبوعات تنها برای خود جلسه گذاشته که خروجی خاصی هم ندارد؛ آنها باید برای خبرنگاران دوره‌های آموزشی منظم برگزار کرده و با مدیران هم اندیشی کند تا از خبرنگاران حمایت شود.

راویان صادق جامعه و صدها مشکل/خبرنگاران دردشان را فریاد نمی زنند

کابلی بیان کرد:حمایت تنها حمایت مادی نیست بلکه حمایت معنوی هم لازم است، خبرنگاران قشر فرهیخته جامعه بوده و باید به صورت ویژه به آنها نگاه شود.

وی افزود:خبرنگاران از کوچک‌ترین حقوق خود مانند بیمه محروم بوده و باید پروتکل‌های خاصی را طی کنند تا به عضویت خانه مطبوعات و سامانه جامع رسانه‌ها درآیند لذا باید خانه مطبوعات این مسیر را برای آن‌ها هموار کند.

دست خبرنگاران به جایی بند نیست

مدیر مسئول نشریه صبح گلستان هم گفت:خبرنگار واقعی در عرصه خبر بسیار داریم ولی آنها در مواجهه با مشکلات دستشان به جایی بند نیست.

محمدصالح افتخاری با اشاره به مشکلات بیمه خبرنگاری، افزود:برخی از خبرنگاران با بیماری‌های لاعلاج مانند سرطان دست به گریبان بوده و نصف دارایی شأن را فروختند تا خود را درمان کنند.

وی ادامه داد:آگهی‌های دولتی هم کم شده و شرکت‌ها هم آگهی زیادی ندارند، بسیاری از خبرنگاران از ادامه کار منصرف شده و از این حرفه کناره گیری کرده‌اند.

افتخاری بیان کرد:با توجه به مشکلات اقتصادی اگر گاهی خبرنگاری قلمش زاویه می‌گیرد، نباید به وی خرده گرفت زیرا او هم درگیر معیشت روزانه خود است؛ البته خبرنگاران ما امین و معتمد بوده و تلاش می‌کنند تا آنچه«است»را منعکس کنند.

وی گفت:با توجه به این مشکلات، نباید خبرنگاران داخلی را با خبرنگاران خارج از کشور مقایسه کرد زیرا خبرنگاران داخلی با کوهی از مشکلات دست به گریبان هستند.

این فعال رسانه افزود:چگونه برای واحدهای تولیدی تسهیلات چند صد میلیونی در نظر گرفته شده ولی علی رغم مهم بودن تولیدات فرهنگی و با توجه به اینکه خبرنگاران حافظ سرمایه کشور هستند اما قدمی در این راه برداشته نشده است.

راویان صادق جامعه و صدها مشکل/خبرنگاران دردشان را فریاد نمی زنند

وی عنوان کرد:یکی از عمده ترین مشکلات خبرنگاران نبود سواد رسانه‌ای در بین روابط عمومی‌ها است تا در برابر گزارش و خبرهای رسانه‌ها جبهه‌گیری نکرده و آنها را شریک خود در حل مشکلات بدانند.

جامعه به رسانه مستقل نیاز دارد

مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان گفت:یکی از مهم‌ترین مشکلات مطبوعات عمر کوتاه آنها است و طی این سال‌ها مطبوعات ما تجربه‌های منقطع و کوتاه داشته که موجب شده تا اصحاب رسانه فرصت انتقال تجربیات از یک نسل به نسل دیگر را نداشته باشند.

روح الله کلانتری افزود:نشریات ما از تهدیدها و فشارها مصون نمانده و ما به رسانه‌های مستقل و منتقد نیازمندیم؛ رسانه‌های که بتوانند با خردستیزان مقابله کرده و رفتار آنها را نقد کنند.

کلانتری گفت:امروز همه جوامع به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه هستند و توسعه پایدار با گردش آزاد اطلاعات ممکن است

وی عنوان کرد:باید شرایط نقد و انتشار واقعیات جامعه فراهم شده و مطبوعات بتوانند برای رضایت مردم و شنیدن صدای آنها و دفاع از حقوق آنها حرکت کنند.

کلانتری یکی دیگر از مشکلات مطبوعات را فقر محتوا ذکر کرده و یادآور شد:امروز توان روزنامه نگاری حرفه‌ای از جامعه مطبوعات ما رخت بر بسته و گویی با فقر محتوا مواجه هستیم؛ این امر به خاطر عدم حضور نیروهای متخصص، کارآمد و برنامه ریز مربوط است.

راویان صادق جامعه و صدها مشکل/خبرنگاران دردشان را فریاد نمی زنند

وی بیان کرد.جای خالی تحلیل، گزارش و مصاحبه‌های تخصصی در نشریات ما به خوبی مشهود است، نشریات ما اگر بتوانند اندیشه‌ای نو و متناسب با شرایط جامعه را طرح کنند مخاطبان خود را خواهند داشت و هرگز از بین نمی‌روند.

فعالیت ۱۷۰ رسانه در گلستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در مورد تعداد رسانه‌های فعال و اقدامات انجام شده برای خبرنگاران طی یک سال گذشته به خبرنگار مهر، گفت:گلستان ۱۷۰ مجوز رسمی رسانه داشته که ۶۷ مجوز در حوزه پایگاه خبری-تحلیلی، ۱۸ مجوز نشریه الکترونیک و ۸۵ مجوز در حوزه نشریه چاپی یا مکتوب است، همچنین ۱۰ خبرگزاری و ۹۰ نشریه سراسری در استان نمایندگی دارند.

محمد رعیت افزود:هم اکنون ۳۹ متقاضی در نوبت دریافت مجوز رسانه از هیئت نظارت بر مطبوعات برای آغاز فعالیت خبری در حوزه‌های مکتوب(۲۰ درخواست)، پایگاه خبری تحلیلی(۱۳ درخواست)و نشریه الکترونیک(۶ درخواست)هستند.

وی در خصوص آگهی‌های هم عنوان کرد:از ابتدای فروردین سال جاری تا ۱۵ مرداد، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال، آگهی بین نشریات توزیع شده و علاوه بر آن هم مبلغی تحت عنوان یارانه حمایتی به نشریات فعال و دارای ضریب کیفی معین انتشار منظم به صورت فصلی پرداخت می‌شود.

رعیت ادامه داد:از اول اردیبهشت ماه، در گلستان به عنوان نخستین استان، صدور کارت خبرنگاری مورد موافقت قرار گرفت و تعداد زیادی از فعالان در این فراخوان ثبت نام کردند که برای تعدادی از آنها کارت صادر و در روز ۲۰ مرداد از آن رونمایی خواهد شد.

وی گفت:در مدیریت جدید چهار دوره کلاس حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در استان برگزار شده که سه دوره آن در گنبد کاووس و یک دوره هم در مرکز استان بوده است.

حل کردن مشکلات خبرنگاران، کمک به توسعه استان و رفع چالش بوده لذا باید مدیران نگاه خاص و ویژه ای در این زمینه داشته باشند.


http://www.caspiankhabar.com/93504



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96