اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مسافران و گردشگران مراقب آتش سوزی در پارک ملی گلستان باشند
رییس پارک ملی گلستان با یادآوری وقوع چهار فقره وقوع حریق محدود در این پارک حفاظت شده در یک ماه گذشته، بر ضرورت همکاری بیشتر مسافران و گردشگران برای جلوگیری از وقوع حریق بالاخص در بخش مراتع این پارک تاکید کرد.

مهدی تیموری روز شنبه در گفت و گو با کاسپین خبر گفت:آخرین حریق در پارک ملی گلستان عصر روز جمعه چهارم مرداد در محدوده تفرجگاه آبشار این پارک بود که خوشبختانه با تلاش گروه های مختلف مردمی حاضر در پارک و نیز نیروهای آتشبان بموقع کنترل و خاموش شد.

وی افزود:این آتش که به دلیل سهل انگاری مسافران گذری رخ داد، به حدود ۳۰۰ متر مربع از مساحت پارک ملی گلستان که بیشتر علفزار و درختچه بودند، خسارت وارد کرد.

تیموری خاطرنشان کرد:همه چهار مورد آتش سوزی یک ماه گذشته در پارک ملی گلستان محدود و هرکدام کمتر از 500 متر مربع بوده و به دلیل حضور بموقع نیروهای مردمی و آتشبانان در اسرع وقت مهار و خاموش شدند.

وی با اشاره به گرمای هوا و خشک شدن علفزارها و برخی درختچه های پارک ملی گلستان بالاخص در بخش مرتعی آن و نیز وجود برگها و علفهای خشک در کف جنگل، تصریح کرد:این شرایط مستعد حریق هستند که تنها با رعایت نکات ایمنی در روشن و خاموش کردن آتش توسط مسافران و گردشگران می توان از وقوع حریق در این پارک حفاظت شده جلوگیری کرد.

رییس پارک ملی گلستان از مسافران و گردشگران عبوری و نیز از مردم منطقه که برای استراحت و تفریح به پارک ملی گلستان می روند، درخواست کرد حتی المقدور هنگام روشن کردن آتش از مکان هایی استفاده کنند که کمترین برگ و علف خشک در اطراف آن باشد و پس از پایان کار از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

تیموری گفت:در بسیاری از نقاط پارک ملی گلستان بویژه در تفرجگاه های آن مکان هایی برای روشن کردن آتش پیش بینی شده که بهتر است مسافران و گردشگران از آن استفاده نمایند.

وی با اشاره با اهمیت پارک ملی گلستان و تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن و نیز نقش آن در تلطیف هوای منطقه، از همه اقشار مردم منطقه بالاخص مسافران و گردشگران عبوری درخواست کرد تا مراقب این ذخیره گاه مهم زیستکره باشند.

به گزارش کاسپین خبر، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/7871



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96