اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



یادداشت اختصاصی کاسپین خبر

چه‌کسی گفته رسانه باید بی‌طرف باشد؟
این عبارت را بسیار از برخی اطرافیان شنیده‌ام که رسانه باید بی‌طرف باشد، یا اینکه مثلاً باید بی‌طرفی خود را ثابت کنی! این ذهنیت اشتباه از کجا آمده والله اعلم!

🔴چه‌کسی گفته  رسانه  باید بی‌طرف باشد؟

 

🖋محمد آریان‌نیا؛ روزنامه‌نگار

 

🔶این عبارت را بسیار از برخی اطرافیان شنیده‌ام که رسانه باید بی‌طرف باشد، یا اینکه مثلاً باید بی‌طرفی خود را ثابت کنی!این ذهنیت اشتباه از کجا آمده والله اعلم!

 

🔶به صراحت می‌گویم که اصلاً از این خبرها نیست.مالکان رسانه یعنی اصحاب قدرت یا ثروت(در هر سطحی)قرار نیست برای عینیت‌گرایی صِرف خود را به آب و آتش بزنند تا به مخاطب فقط بگویند فلان اتفاق دقیقا چگونه رخ داده.بلکه قرار است بگویند فلان اتفاق از نگاه ما که نگاه درست محسوب می‌شود چگونه رخ داده.

 

🔶مثلا شبکه الجزیره قطر در داستان خاشقچی دودمان بن‌سلمان را جلوی چشمش آورده.چرا؟ چون این رسانه قرار است در همین مواقع مثلاً دعوای قطری‌ها و سعودی‌ها محکم وارد بازی شود.

 

🔶یا شبکه فاکس‌نیوز آمریکا به عنوان تریبون خاص جریان سرمایه‌داری و گردن‌کلفت‌های جمهوریخواه، سالانه کلی پول دریافت می‌کند تا به وقتش به کمک صاحبانش بیاید و مثلاً اسلام‌هراسی را درست و حسابی به خلق‌الله بقبولاند.

 

🔶به این سیاهه می‌توان کلی اسم اضافه کرد.خاصه همین شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و منوتو و پرس‌تی‌وی و العالم و امثالهم.

 

🔶پس اینکه رسانه بی‌طرف نیست نه تنها ایراد محسوب نمی‌شود بلکه اگر کارکرد ابزاری آن را پررنگ کنیم یک ضرورت است.

 

🔶اما نکته مهم اینجاست؛ رسانه قرار نیست حرفش را غیرحرفه‌ای، با طعم تهمت و دروغ، بدون سند، پر از آلایندگی تصویری در فرم و محتوا و با اشکالات فراوان بیان کند.بلکه این اتفاق باید در قالبی شریف، منصفانه، حرفه‌ای، با اعطای تریبون به طرفین، با تاکید بر صحت رخداد و با رعایت قابل قبول اخلاق رخ دهد.

 

🔶رک‌بخواهم بگویم می‌شود بیان حرفمان با ظاهری مخاطب‌پسند به نحوی که ملت ما را برای دریافت اطلاعات انتخاب کند و منافع خود را در دنبال کردن رسانه ما ببیند.

 

🔶اما در حقیقت هیچ رسانه‌ای قرار نیست بی‌طرف باشد.مهم این است که در این جهان پر از رقیب، خود را چگونه برای مخاطب بیاراییم.

 

🔶پ ن:البته پر واضح که خط و خطوط رسانه را صاحبانش باید تعیین کنند.به همین دلیل هم رسانه‌هایی که با بودجه عمومی اداره می‌شوند باید تریبون همه مردم باشند.

 


http://www.caspiankhabar.com/7231



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96