اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اختصاصی کاسپین خبر

تکذیب صادرات خاویار گلستان به آمریکا/ خاویار گلستان کجا است؟
لوح ثبت جهانی خاویار ایران به مرکزیت گلستان قرار است با حضور وزیر صمت و وزیر کشاورزی رونمایی می‎شود. اما چرا این گرانترین صبحانه دنیا که ایرانی هم هست را ما مردم کمتر دیده‌ایم؟

🔶لوح ثبت جهانی  خاویار  ایران به مرکزیت گلستان قرار است با حضور وزیر صمت و وزیر کشاورزی رونمایی میشود.اما چرا این گرانترین صبحانه دنیا که ایرانی هم هست را ما مردم کمتر دیده‌ایم؟

 

🔶سید جواد قدس علوی  مدیرکل شیلات گلستان  در گفت و گو با کاسپین‌خبر:

 

🔹خلیج گرگان شرایطی دارد که  ماهیان خاویاری  برای زمستان‌گذرانی اینجا را انتخاب می‌کنند.آشوراده و میانکاله در خزر از این منظر نمونه است.

 

🔹خاویار گلستان قبلاً در دنیا نمونه بود اما دو سه دهه‌ای است که به دلائل مختلف ذخائر ماهیان خاویاری ما بسیار کم شده است.

 

🔹به همین دلیل صید تجاری ماهیان خاویاری در پنج کشور دریای خزر ممنوع است و صیدش قاچاق محسوب می‌شود.ما فقط در مراکز بازسازی دریای خزر به تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری مشغولیم.

 

🔹صیادان ما فقط مولد و پیش‌مولد را از دریا صید می‌کنند و به ما می‌دهند تا برای تکثیر و بازگرداندن در دریا از آن استفاده کنیم.نمی‌توانند آن را آزاد ارائه بدهند.

 

🔹این شایعه که هر چه خاویار به دست می‌آید مستقیم به آمریکا و اروپا صادر می‌شود کذب است.در واقع صادرات بسیار بسیار محدود است.آن هم ماهیانی که برای تکثیر از دریا صید می‌شوند اما مناسب تکثیر تشخیص داده نمی‌شوند.

 

🔹ما پرورش ماهیان خاویاری را در مزارع منفرد جداگانه انجام می‌دهیم و خاویار آن را طبق معاهدات بین‌المللی صادر می‌کنیم.دو هفته پیش مزرعه بندرگز برای اولین بار به خاویار رسید و در کردکوی هم هشت سالی است که پرورش ماهی خاویاری داریم و آن هم به استحصال رسیده.

 

🔹محصول خاویار این مزارع و همچنین خاویار دریایی ماهیانی که قابل تکثیر نیستند در بازار گلستان وجود دارد.هر کس که مایل به خرید خاویار است هم می‌تواند به ساختمان مدیریت ماهیان خاویاری در گرگان یا اسکله بندرترکمن مراجعه کند هم به مزارع کردکوی و بندرگز.


http://www.caspiankhabar.com/7229



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96