اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اختصاصی کاسپین خبر

گروکشی پردرآمد ترکمنستان در غفلت مسئولان ایران/ جواب صادرکنندگان گلستانی را چه کسی می‌دهد؟
در حالی که چهارسال از بهره‌برداری از خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان می‌گذرد ترکمنستان می‌گوید تا زمانی که ایران بدهی خود را برای ساخت پل اترک نپردازد از ادامه ساخت ریل عریض خود در داخل کشورمان خودداری خواهد کرد.

در حالی که چهارسال از بهره‌برداری از  خط آهن  ایران-ترکمنستان-قزاقستان می‌گذرد ترکمنستان می‌گوید تا زمانی که ایران بدهی خود را برای ساخت پل اترک نپردازد از ادامه ساخت ریل عریض خود در داخل کشورمان خودداری خواهد کرد.

 

🔶عرض ریل راه آهن در ایران 1435 میلیمتر است و در ترکمنستان 1520 میلیمتر.به همین دلیل هر دو کشور باید حدود 20 کیلومتر ریل خود را در کشور مقابل ادامه دهند تا واگن‌های صادر شده از مبدأ در همان کشور برای ریل کشور دیگر مناسب‌سازی شود.

 

🔶به زبان ساده یعنی اگر ایران به ترکمنستان محموله‌ای را صادر کرد در نزدیکی مرز و در کشور خودمان بتواند واگن‌ها را برای ریل عریض ترکمنستان مناسب‌سازی کند(به اصطلاح تعویض بوژی)و بالعکس.

 

🔶اما چون ایران سر ساخت پل اترک در این مسیر، بیش از دو میلیون دلار به ترکمنستان بدهکار است آن کشور(برخلاف ایران)، ریل خود را در داخل کشورمان نساخته.

 

🔶به همین دلیل مناسب‌سازی واگن‌های صادرکنندگان کشورمان برای ریل عریض، در خاک ترکمنستان صورت می‌گیرد و این کشور نیز از هر واگن 180 فرانک دریافت می‌کند!

 

🔶هنوز مشخص نیست چه کسانی سبب شده‌اند که ساخت پل بر روی رودخانه اترک بر عهده ترکمنستان قرار بگیرد و ایران صرفا سهم خود را بپردازد.

 

🔶جدای از اینکه پرداخت این سهم به دلار است پیمانکاران کشورمان نیز از ساخت آن محروم شدند و یک شرکت ترکیه‌ای به سفارش ترکمنستان این پل را ساخته.

 

🔶همچنین مشخص نیست آیا هزینه اعلام شده برای ساخت این پل تا چه میزان درست بوده و آیا امکان ساخت با هزینه کمتر وجود داشته یا نه.

 

🔶از طرفی بدهی ایران به این کشور یعنی 2 میلیون و 447 هزار و 717 دلار با دلار 3600 تومنی سال 93 چه قدر است و با دلار 11 هزار تومانی امروز چه قدر می‌شود؟!

 

🔶یعنی هم منصفانه بودن هزینه ساخت پل مشخص نیست، هم بدهی ما بر اساس دلار روز به روز بیشتر می‌شود و هم چون این پول را نداریم برای هر واگن 180 فرانک از جیب صادرکننده به ترکمنستان می‌دهیم!

 

🔴گروکشی پردرآمد ترکمنستان در غفلت مسئولان ایران/نیمی از بدهی تأمین شده است/بخش سوم

 

🔶 محمدرضا قربانی  مدیرکل راه‌اهن شمال شرق 2 کشور در گفت و گو با کاسپین‌خبر:

 

🔹نیمی از بدهی ایران برای ساخت پل رودخانه اترک یعنی مبلغ 10 میلیارد و 900 میلیون تومان تأمین اعتبار شده و در روزهای آینده به ترکمنستان پرداخت می‌شود.

 

🔹9میلیارد و چهارصد میلیون تومان دیگر از بدهی ما باقی می‌ماند.

 

🔹این بدهی باید همان سال با دلار 3600 تومانی پرداخت می‌شد.

 

🔹به خاطر تحریم‌ها بدهی خود را به ترکمنستان با یورو پرداخت می‌کنیم.

 

🔹اگر ایستگاه تغییر بوژی در کشورمان ساخته شود ما هم از هر واگن صادرکنندگان آن‌ها می‌توانیم 180 فرانک بگیریم.اما به دلیل این بدهی ترکمنستان ریل خود را در کشورمان ادامه نمی‌دهد.

 


http://www.caspiankhabar.com/7225



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96