اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



معاون وزیر راه و شهرسازی:

شهرهای ما در برابر حوادث تاب آور نیستند
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون شهرهای ما در برابر حوادث تاب آور نیستند و شرایط زیست پذیری شهرها دچار مخاطره است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:هم‌اکنون شهرهای ما در برابر حوادث تاب آور نیستند و شرایط زیست پذیری شهرها دچار مخاطره است.

به گزارشکاسپین خبر، محمد سعید ایزدی در نخستین نشست خانه گفتمان شهر گرگان اظهار کرد:امروزه مدیران و برنامه ریزان کشور با چالش کیفیت زندگی مواجه‌اند و تاکنون این مهم مغفول مانده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بابیان اینکه تاکنون بیشتر به کمیت توجه کرده‌ایم، گفت:در نظام برنامه‌ریزی و اقدامات مدت‌هاست از کیفیت غافل بوده ایم.

وی ادامه داد:ایمنی، امنیت و شرایط سالم محیط زندگی از جمله مواردی است که از آن ها فاصله گرفته ایم و با کوچک ترین حادثه در شهرها دچار آسیب می شویم.

وی با بیان اینکه هم اکنون شهرهای ما تاب آور نیستند، اضافه کرد:شهرهای ما باید در برابر سوانح و در زمان بروز حادثه تاب آور باشند اما هم اکنون نیستند.

زیست پذیری شهرها دچار مخاطره است

ایزدی با اشاره به گزارش وزیر کشور در خصوص ۲۰ آسیب اجتماعی در شهرها و تعیین پنج اولویت از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد:کیفیت زندگی در بعضی از شهرها آن قدر نازل شده که زیست پذیری را دچار مخاطره کرده و حتی نفس کشیدن در بعضی شهرها دچار معضل و مشکل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:این مسائل نشان می دهد ما در برنامه ریزی به اندازه کافی توجه نکرده و به عنوان شهروند به اندازه لازم حساسیت نشان نداده ایم.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع امری چندوجهی و پیچیده است و نمی توانیم تنها از یک دستگاه بخواهیم رفع این معضل را بپذیرد، بیان کرد:تاکنون قوه قضائیه، مجریه و...برای حل این موضوع تلاش کرده اند اما چون اقدامات آن ها جدا جدا بوده تاثیرگذاری لازم را نداشته است.

ایزدی یادآور شد:سال گذشته قوانین خوبی در این حوزه تصویب شد و اقدامات خوبی هم از سوی قوه قضائیه در پیشگری انجام شد اما هیچ کدام از این اقدامات هم راستا، هم جهت و هم هدف نیست.

وی متذکر شد:باید تلاش کنیم در کناار هم راستا و هم هدف کردن اقدامات همه دستگاه ها، مخاطبین و کنشگران اصلی را درگیر ماجرا کنیم.

مردم را فراموش کردیم

ایزدی گفت:شهرداری، دولت، قوه قضائیه و...همه در ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها مسئولیت دارند اما خود مردم را فراموش کرده ایم.

وی افزود:اصلی ترین ذینفع را در برنامه ریزی فراموش کرده ایم و باید نقش کلیدی مردم را احیاء کنیم.

وی متذکر شد:در کنار احیاء نقش مردم باید اقدامات هم راستا باشد تا مثمرثمر و پایدار باشد.

وی ادامه داد:مردم هم اکنون اعتماد لازم را به دولت و دستگاه های دولتی و شهرداری ها ندارند و نیازمند گفتمان هستیم تا با گفتگو با مردم از طریق حلقه های واسط و تسهیل گر(هیئت امناء و ریش سفیدان که مردم آن ها راقبول داشته و به آن ها اعتماد دارند)این مهم را گسترش دهیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد:ابتدا باید از طریق نمایندگان مردم و گروه های مختلف در این خانه های گفتمان، گفتگو را انجام دهیم و حقوق مردم را به اطلاعشان برسانیم تا این حقوق شهروندی به خواست اجتماعی تبدیل شود.

وی متذکر شد:در این خانه های گفتمان باید از همه اندیشه ها، ایده ها و تفکرات واقعی استفاده کنیم و با دردها و تقاضاهای آن ها آشنا شویم.

ایزدی تصریح کرد:تاکنون همه چیز به دولت مرکزی متمرکز بوده و موفقیت چندانی نداشتیم، باید آسیب شناسی و تحلیل کرده و از طریق سلسله نشست های خانه گفتمان در جهت رفع آن ها گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد:سلسله نشست های خانه گفتمان شهر تنها نباید یک گفتگوی صرف باشد بلکه باید گام بزرگ اجرایی از دل این نشست ها بیرون بیاید.

ایزدی تاکید کرد:اطلاع رسانی، ارائه نمونه ها و تجربه های موفق، تشکیل تشکل های بزرگ تر، جریان سازی و شبکه سازی باید از دل سلسله نشست های خانه گفتمان شهر بیرون بیاید.

شهر موزه گرگان

وی از بافت تاریخی گرگان به عنوان شهر موزه گرگان نام برد و اظهار کرد:بافت گرگان مانند یک موزه زیباست اما این بافت که باید هوت و تمدن ما باشد متاسفانه در حال فرسوده شدن و تخریب است.

وی افزود:در سال های اخیر مرمت برخی خانه های تاریخی و تکایا آغاز شده و هیئت امناء یک تکایا علاقمند شده که مرمت تکیه را انجام دهد و این امر نشان می دهد حرکت های ما در بازآفرینی شهری موثر بوده و حرکت خوبی در گرگان از سوی مردم آغاز شده است.

احیاء بافت به خواست اجتماعی تبدیل شود

ایزدی ادامه داد:حرکت خوبی آغاز شده باید حمایت کنیم تا این جریان گسترده تر شود؛ هرچند از دولت، شهرداری و دستگاه های حاکمیتی انتظار داریم مسائل را حل و فصل کنند اما باید همه مردم درگیر شده و احیاء بافت به خواست اجتماعی تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:باید با تداوم حرکت و حمایت ها به پایداری این جریان کمک کنیم تا مجدد بتوانیم به بافت شهرهای مان افتخار کنیم.

وی تصریح کرد:باید از تک تک ظرفیت ها استفاده کرده و کیفیت زندگی در شان را به شهروندان هدیه کنیم و به خاطر داشته باشیم حق مسلم شهروند گرگانی و ساکنان بافت است که از شهر موزه گرگان بهره ببرند./مهر


http://www.caspiankhabar.com/6540



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96