اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان:

شکل توسعه کنونی برازنده شهر تاریخی گرگان نیست
عضو شورای شهر گرگان بابیان اینکه توسعه مرکز استان باید به سمت سرمایه‌گذاری زیربنایی حرکت کند، گفت: شکل توسعه کنونی مرکز استان، برازنده شهر تاریخی گرگان نیست.

عضو  شورای شهر گرگان  بابیان اینکه توسعه مرکز استان باید به سمت سرمایه‌گذاری زیربنایی حرکت کند، گفت:شکل توسعه کنونی مرکز استان، برازنده شهر تاریخی گرگان نیست.

به گزارشکاسپین خبر، طی سال های گذشته پروژه های عمرانی مختلفی در گرگان انجام شده که با انتقاد سرسختانه کارشناسان و در عین حال همراهی افکار عمومی همراه بوده است. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان  که خود از کارشناسان حوزه عمرانی است، معتقد است توسعه مرکز استان باید به سمت سرمایه‌گذاری زیربنایی و تحول در بازار اقتصادی با بهره بردن از ظرفیت بخش خصوصی حرکت کند.

 محمدرضا سبطی  اظهار کرد:رعایت نکردن قانون(طرح جامع)و یا جعل آن و همچنین نداشتن صداقت در حوزه اجرایی به‌ویژه در تصمیم سازی توسط عوامل اجرایی به‌ویژه شورای شهر در تهیه و اجرای پروژه‌های عمرانی مواردی بود که متأسفانه در سه سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

وی بابیان اینکه حجم عظیمی از منابع مالی در راستای این بی‌قانونی در منطقه هزینه شد درحالی‌که شکل و شمایل قانونی داشت(آن‌هم با اغماض)، افزود:هرچند عده‌ای معتقدند تغییرات چشمگیری نسبت به گذشته در گرگان به وجود آمده، اما به اعتقاد من مسکن مهر هم در دولت کریمه گذشته در زمان خود طرفداران بی‌شماری داشت.آیا باگذشت سه سال بازهم مردم چنین نظری دارند؟

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان ادامه داد:نمی‌توان گفت مسکن مهر بی‌مزیت بوده اما بهترین تصمیم نبود چراکه مسکن مهر منابع عظیم مالی را به اقتصاد ملی تحمیل کرد.

از عملکرد خود راضی نیستیم

وی بابیان اینکه از عملکرد خود در این دوره راضی نیستیم، اضافه کرد:پروژه‌های تقاطع غیر هم‌سطح گلشهر(سه سطحی)و صیاد شیرازی(سه سطحی)درمجموع ۱۴۰ میلیارد تومان در تملک، جابه‌جایی تأسیسات، فضای سبز، محوطه‌سازی و انجام پروژه برای ما هزینه برد، آیا واقعاً نیاز بود؟ ما از کار خود راضی نیستیم اما عامه مردم راضی هستند و آیا همین کافی است؟

باید برای گرگان نسخه مدل توسعه‌ای بپیچیم که به سمت توسعه شبکه معابر با زیرساخت‌ها و ایجاد محورهای جدید به‌عنوان مولد و همراه با بهره‌وری برودوی با طرح این سؤال که آیا این مدل توسعه برای شهر تاریخی گرگان درست است؟ خاطرنشان کرد:به نظر بنده، خیر.چراکه گرگان برای حل ترافیک خود، در گام اول نیاز به توسعه شبکه معابر و توزیع درست تمایلات مردم به مسافرت درون‌شهری(بر خواسته از تفکر صحیح)و بارگذاری ساختمانی(کاربری‌های عامل المنفعه)و همچنین حذف تجاری‌های خطی و رفتن به‌سوی هایپر مارکت ها و...دارد.

سبطی بیان کرد:بدیهی است که توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی باکیفیت بالا مجهز به سیستم wifi خیلی به حل ترافیک کمک می‌کند و بنده به این موضوع اعتقاددارم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید به سمت پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ برویم که اقتصاد بازار را متحول کند، گفت:ما باید برای گرگان نسخه مدل توسعه‌ای بپیچیم که به سمت سرمایه‌گذاری زیربنایی و آن‌هم توسعه شبکه معابر با زیرساخت‌ها و ایجاد محورهای جدید به‌عنوان مولد و همراه با بهره‌وری برود.

وی افزود:این کار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر نرخ رشد اقتصادی شهر تأثیر می‌گذارد.

سبطی متذکر شد:نابرابری درحرکت‌های عمرانی گرگان، سرمایه‌گذاری زیربنایی بر کاهش نابرابری توزیع درآمد تأثیر بسزایی دارد اما هم‌اکنون نابرابری درحرکت‌های عمرانی شهر واضح است.

۳۸۰ هزار هکتار از محدوده گرگان رهاشده

وی ادامه داد:حدود ۳۸۰ هزار هکتار درون محدوده خدماتی شهر رهاشده است و مدیریت شهری هیچ برنامه‌ای برای آن ندارد؛ متأسفانه بودجه شهرداری و شورا هم بر دیدگاه پروژه محوری استوار است چون مردم این‌طور بهتر راضی هستند.

وی اضافه کرد:اگر پروژه محوری هم با اولویت‌بخشی درست و تقدم و تأخر کارشناسی همراه باشد بازهم ما راضی هستیم اما این‌چنین نیست.

به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان، سرمایه‌گذاری بودجه شهرداری باید به سمت رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برود درصورتی‌که مدیران شهری این موضوع را درک نمی‌کنند و همواره سرمایه‌گذار خصوصی را به دید استعماری می‌بینند.

وی تصریح کرد:یعنی سیاست برنده برنده در لایحه عوارضی دیده نمی‌شود.پس شهر به‌کندی و سختی رشد می‌کند و توانمندسازی اقتصادی در راستای رانت شکل می‌گیرد شما به بودجه شهرداری و یا سازمان‌های آن نگاه کنید؛ ارتباط بین هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای به‌خوبی بیانگر این موضوع است.

عوارض مردم نباید بی‌خود هزینه شود

وی خاطرنشان کرد:من با افزایش هزینه جاری مخالف نیستم زیرا اگر واحد هزینه صرف زیربناها و نیروی انسانی قوی و باانگیزه شود بازهم نگهداشت وضع موجود خوب است اما ناراضی هستم از اینکه هزینه‌های سرمایه‌ای به سمت احداث پروژه‌های زیربنایی جدید بی‌هدف و غیراصولی سوق داده و مصرف شود و همه«به‌به»و«چه چه»کنند.

وی بیان کرد:این مایه آبروریزی در شهری است که حداقل سه هزار مهندس مرتبط با مدیریت شهری دارد، آن هویت مهندسی اسلامی ما کجا رفته؟ عوارض مردم، حتی هزار تومان نباید بی‌خود هزینه شود.

وی اظهار کرد:اما پاسخ به این سؤال که در این وقت باقی‌مانده چه باید کرد و رعایت چه نکاتی برای موفقیت یک طرح و یا پروژه عمرانی لازم است؟ می‌تواند راهگشای توسعه شهری گرگان باشد.

سبطی تأکید کرد:مدیریت شهری باید بداند در صورتی بر اجرای یک پروژه باید پافشاری کند که آن پروژه دارای طرح توجیهی فنی، اقتصادی و اجتماعی با پیوست فرهنگی باشد و در مدت معین بااعتبار مشخص انجام شود.

وی متذکر شد:اعتبار تخصیصی نباید به فعالیت‌های دیگر ضربه وارد کند و باعث کمبود منابع مالی در ردیف‌های دیگر بودجه شود.

شهرداری باید صداقت داشته باشد

عضو شورای شهر گرگان همچنین گفت:شهرداری در تهیه و اجرای طرح‌های عمرانی باید در فرآیند تصمیم‌گیری و عوامل اجرایی و همچنین منابع لازم، صداقت داشته باشد و تمامی اطلاعات لازم را طبق اخلاص، جهت تصمیم سازی در اختیار اعضای شورای شهر قرار بدهد در این صورت است که طرح برگزیده ضمن موجه بودن گوشه‌ای از اهداف برنامه‌های توسعه را تأمین می‌کند.

مدیریت شهری باید بر اجرای پروژه ای پافشاری کند که دارای طرح توجیهی، فنی، اقتصادی و اجتماعی باشد و در مدت معین بااعتبار مشخص انجام شودوی افزود:ضمناً منابع مالی کافی و زمان‌های موردنیاز(زمان‌بندی پروژه)را در دسترس داشته باشد و عوامل اجرایی لازم(معاونت عمرانی شهرداری، مشاور، ناظر، پیمانکار، ذی‌حساب و مالی)قابل سازمان‌دهی باشد.

به گفته سبطی همچنین تمامی منافع اعم از هزینه‌های مالی و اقتصاد شهری در محل پروژه، اجتماعی، سیاسی، زیست‌محیطی و فرهنگی آن در دوره احداث و بهره‌برداری سنجیده شود.(بررسی در افت یا افزایش قیمت عرصه و اعیان پلاک‌های مجاور در زمان بهره‌برداری طرح)و برای شهروندان منافع خالص داشته باشد.

وی ادامه داد:منافع خالص طرح در یک گزینه بدیل وجود دارد و لا غیر؛ نمی‌توانیم بگوییم این گزینه خوب است اما اشکالش این است که تملک نیاز دارد!ما به آیندگان به دید امانت نگاه می‌کنیم، نباید فقط حال را نگاه کرد و هر گزینه‌ای حتی اگر هم بهتر باشد درصورتی‌که حال را از بین ببرد، در تضاد با منافع عمومی است!

به گفته سبطی این نوع تفکر خیانت به مردم و شهروندان است، مردم روزی می‌فهمند اگر زیرسازی‌ها و آسفالت‌های معابر موجود در شهر را ارزیابی کنیم، کیفیت آن در چه حدی است./مهر


http://www.caspiankhabar.com/6394



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96