اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مراحل پایانی ساخت درب حرم امام جواد (ع) در گلستان/ همه هزینه‌های ساخت درب را گلستانی‌ها پرداخته‌اند
ساخت درب حرم امام جواد(علیه السلام) اکنون روزهای پایانی خود را سپری می کند.

ساخت درب حرم امام جواد (علیه السلام)که از سالهای گذشته در استان گلستان آغاز شده، اکنون روزهای پایانی خود را سپری می کند و در هفته آینده کارهای اجرایی آن به اتمام می رسد و آماده برای انتقال به کاظمین می شود.

به گزارش كاسپين خبر، بازسازی های بسیاری از سوی ستاد عتبات عالیات کشور در حرمین کشور عراق صورت گرفته که در این میان استان گلستان توفیق پیدا کرد تا نسبت به ساخت درب حرم امام جواد(علیه السلام)اقدام کند و برای ساخت آن کارگاهی در جوار امامزاده عبدالله(علیه السلام)گرگان راه اندازی شد.
 
کارگاهی که به ظاهر همچون دیگر کارگاه ها فعالیت می کند اما وقتی که وارد آن می شوی شور و حال عجیبی به انسان دست می دهد، کاری که متفاوت از کارهای دیگر است و انسان نوع و جنس کار را به خوبی لمس می‌کند.

تمام هنرمندانی که در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند یک نقطه نظر مشترک داشتند و آن ساعت فعالیت خود را ساعت دلدادگی و عاشقی اعلام کرده بودند و این موضوع را در هنگام انجام کار می توان به وضوح دید.
 
این کار یک توفیق از سوی خداوند متعال بود و من برای انجام این کار انتخاب شدم

غلامرضا نجار خلیلی ساکن علی آباد، نجار درب حرم امام جواد(علیه السلام)گفت:اکنون مدت 65 سال است که از خداوند عمر گرفته ام و سال ها است که شلغ من نجاری است.
 
وی افزود:با توجه به حرفه ای که داشتم برای ساخت درب حرم امام جواد(علیه السلام)به من پیشنهاد همکاری شد که در سال 84 با اتفاق مسئولان شهر گرگان برای اندازه گیری این درب به کاظمین اعزام شدم که احساس می‌کنم پیشنهاد این کار یک توفیق از سوی خداوند متعال و ائمه(علیهم السلام)بود و من برای این کار انتخاب شدم.

نجار خلیلی اظهارداشت:برای ساخت این درب چوب سارچ از برمه و مابقی از جنگل سرخداری علی آباد و مقداری هم از کاشمر آورده شد و کار خاتم کاری آن انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه برای انجام این کار به صورت پاره وقت در کارگاه حاضر می شوم، تصریح کرد:حس و حالم در ساعات فعالیت این کار قابل توصیف نیست و نمی توان حال و هوای کار در این ساعت ها را شرح داد فقط می توان گفت ساعت هایی که ما برای این کار مشغول به فعالیت هستیم ساعت، ساعت عاشقی و دلدادگی است.

نجار درب حرم امام جواد(علیه السلام)گفت:برای ساخت این درب حدود 20 نفر در رشته های مختلف همچون قلم زنی، آب طلا کاری، نجاری و دیگر رشته ها مشغول به فعالیت هستند.
 
وی افزود:در ساخت این درب، کمک های مردمی بسیار چشمگیر بود حتی زمانی ما مشغول ساخت بودیم که متوجه حضور دختربچه ای در کارگاه شدیم که برای هدیه یک جفت گوشواره آمده بود که ایشان را به دفتر عتبات و عالیت راهنمایی کردیم تا بتواند نذورات خود را انجام دهد حتی برخی از افراد هستند برای نظافت و تمیز کردن این محیط در کارگاه حاضر می شوند.


 
برای پایان بیماری به امام رضا(علیه السلام)پناه بردم

سید مصطفی احمدی، قلم زن اصفهانی نیزگفت:در دورانی که استاد خسروانی مشغول ساخت ضریح حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام)بودند من شیفته اینکار شدم که در آن زمان من فقط 7 سال سن داشتم و از همان سال با اصرار خودم وارد این کار شدم.

وی افزود:من در این مدت افتخار شاگردی اساتیدی همچون استاد فرشجیان، رستم شیرازی، بخردی و ابراهیمی را داشتم که در کنار این اساتید برجسته کشوری توانستم هنری را بیاموزم و آن را با عشق تقدیم به ائمه معصوم(علیهم السلام)کنم.
 
احمدی از کرامت امام حسین(علیه السلام)یاد کرد و اظهارداشت:در سال های گذشته دچار بیماری شدم که تمام دکترها جوابم کرده بودند با تمام خستگی از بیماری به حرم امام رضا(علیه السلام)پناه بردم و در حرم این حضرت برای به دست آوردن سلامتی مجدد خود دعا کردم و بعد از این سفر برای معالجه به تهران رفتم.
 
وی تصریح کرد:در مطب دکتر بودم که تماس گرفتند و یک کار که متعلق به حرم امام حسین(علیه السلام)بود را به من پیشنهاد کردندو در همان لحظه با امام حسین معامله کردم که اگر منو طلبیده چکش رو به دست بگیرم و کار را شروع کنم و اگر من را نطلبیده از همین جا برگردم و اکنون مدت 11 سال است که از آن ماجرا می گذرد و این خواست ائمه(علیهم السلام)بود که باشم و در این راه فعالیت هایی رو داشته باشم.
 
توجه به مسائل فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد

علی اکبر شاهسواری، مدیر پروژه گفت:یکی از دلایلی که استان گلستان نسبت به ساخت این درب اقدام کرده است در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مسائل فرهنگی است که این موضوع باید مورد اهمیت قرار گیرد.

وی افزود:با ساخت این درب فضای فرهنگی و معنوی در سطح استان به راه افتاده است و اقدامات بسیار خوبی از سوی مردم ما شاهد بودیم.
 
ساخت چوب درب به شکل 100 درصدی توسط هنرمندان گلستانی انجام شد

شاهسواری اظهارداشت:با شروع این پروژه در گلستان سعی داشتیم تا از هنرمندان داخل استان استفاده کنیم اما برخی از رشته ها همچون قلم زنی، سی ان سی و میناکاری از اساتید استان اصفهان استفاده شده و ساخت چوب درب به شکل 100 درصدی توسط هنرمندان گلستانی انجام شد.
 
وی تصریح کرد:طبق نظر ناظران و کارشناسان کاری که در درب حرم امام جواد(علیه السلام)انجام شده حتی در کشور هم بی نظیر بوده است.

مدیر پروژه با اشاره به اینکه تا پایان این هفته کار مونتاژ درب به اتمام می رسد، گفت:بعد از برگزاری مراسم رونمایی درب در شهرستان های استان به حرکت خواهد درآمد تا مردم گلستانی بتوانند آن را زیارت کنند و بعد از آن برای انتقال و نصب درب در کاظمین اقدام خواهد شد.
 
وی افزود:هنرمندانی که اکنون در کارگاه ساخت این درب مشغول به فعالیت هستند به هیچ وجه درخواست پول نکردند کل افراد بدون حقوق مشغول کار هستند، این کارها، کار دل چرا که اگر دلی نباشد کار انجام نمی شود.
 
شاهسواری اظهارداشت:این درب در قسمت ورودی بانوان در صحن باب القریش و در قسمت درب باب القریش به عنوان یادگاری به نام گلستان نصب خواهد شد.

درب حرم امام جواد(علیه السلام)روزهای پایانی خود را در گلستان سپری می کند

صفر معراجی، رئیس ستاد عتبات عالیات گلستان گفت:این ستاد اکنون مدت 4 سال است که در گلستان راه اندازی شده و در طول این مدت ساخت درب حرم امام جواد(علیه السلام)اولین پروژه ای بود که توسط مردم گلستان در عتبات عالیات رقم خورده است.
 
وی افزود:درب های حرمین در کشور عراق نیاز به بازسازی و تعویض داشته که به همین منظور استان های مختلفی وارد شدند و کارهای مختلفی را برعهده گرفتند که به لطف الهی ساخت یکی از درب های حرم امام جواد(علیه السلام)در کاظمین به مردم استان واگذار شده است.

معراجی اظهارداشت:اکنون این درب در استان روزهای پایانی خود را سپری می کند و ظرف یک هفته آینده کارهای اجرایی آن به اتمام می رسد و آماده برای انتقال به کاظمین و نصب در حرم امام جواد(علیه الیه السلام)می شود.
 
وی با اشاره به استقبال مردم گلستان از این پروژه، تصریح کرد:با توجه به اینکه هنوز برآورد نشده که تا کنون چه میزان هزینه برای این پروژه پرداخت شده است اما می توان گفت که مجموع هزینه های که برای ساخت این درب انجام شده توسط مردم گلستانی صورت گرفته است./شبستان


http://www.caspiankhabar.com/5932



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96