اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



حاشیه‌های سیل اخیر گلستان ادامه دارد

بررسی یک ادعای مطرح شده در جلسه شورای شهر گرگان/ آیا هلال احمر مانع کار تشکل‌های مردم‌نهاد می‌شود؟
با وجود گذشت قریب به یک ماه از سیل اخیر در نقاط مختلف استان گلستان و اقدامات دستگاه‌های خدمات‌رسان، اما هنوز انتقادهای ریز و درشت از نهادهایی همچون هلال احمر گلستان وجود دارد که می‌توان آن را از ادعا تا واقعیت بررسی کرد.

با وجود گذشت قریب به یک ماه از سیل اخیر در نقاط مختلف استان گلستان و اقدامات دستگاه‌های خدمات‌رسان، اما هنوز انتقادهای ریز و درشت از نهادهایی همچون هلال احمر گلستان وجود دارد که می‌توان آن را از ادعا تا واقعیت بررسی کرد.

به گزارش کاسپین خبر، در تابستان گذشته استان گلستان و شهرستان گرگان در مقاطع زمانی نسبتا نزدیک، بارش‌های شدید باران و آبگرفتگی معابر را تجربه کرد که این بارش‌ها باعث ورود خسارات مختلفی به مردم استان شد.

در سیل اخیر که در شهریورماه گذشته به وقوع پیوست، محلات پایین دست شهرستان گرگان یکی از نقاطی بود که دچار آبگرفتگی شدید شد که این امر خسارت‌هایی را به منازل مردم و اماکن عمومی وارد کرد.

مشاهدات و مستندات موجود در رسانه‌ها، فضای مجازی و مستندسازی‌های نهادهای امدادی و خدمات‌رسان حاکی از تلاش‌های بی‌وقفه برای امدادرسانی به مردم و اقدامات کارساز در راستای رفع مشکلات به وجود آمده ناشی از این سیلاب و آبگرفتگی‌ها بوده است.

اما در این بین انتقادهایی از سوی برخی از مردم، نهادهای غیردولتی و افراد مختلف به نهادهای امدادرسان همانند هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و حتی مدیریت بحران استان وارد شد که در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و همچنین در مصاحبه با رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شد.

برخورد حراستی هلال احمر گلستان با امدادرسانی مردمی در سیل

اما ظهر امروز هفتاد و چهارمین جلسه کمیسیون نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان با دو دستور کار تشکیل شد که یکی از آنها بررسی وضعیت کودکان کار در سطح شهر و نحوه پیگیری ارگان‌های مسؤول بود.

این جلسه با حضور برخی از اعضای انجمن‌های مردم نهاد، مسئولان استانی و شهرستانی و اصحاب رسانه برگزار شد و در حالی که موضوع جلسه برای تعیین راهکاری در خصوص چگونگی ریشه‌کن کردن وضعیت کار برای کودکان در سطح شهر بود، یکی از افراد انجمن‌های مردم نهاد به نحوه برخورد هلال احمر با خانواده‌های کم درآمد و حاشیه‌نشین شهر در سیل اخیر گلایه تندی داشت.

وی در جلسه اظهار کرد که در سیل اخیر در حالی که اعضای انجمن و افراد خیر در حال امدادرسانی و کمک به مردم حادثه دیده بودند، هلال احمر گلستان به آنها تذکر داده که این کار را نکنند و در صورت ادامه این کار با آنها برخورد حراستی خواهد شد.

هلال احمر:به چه مجوزی فراخوان داده شده است؟

مهدی احمدی مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گلستان در خصوص این موضوع اظهار کرد:در آن برهه از زمان، جمعیت هلال احمر استان گلستان بر اساس وظیفه ذاتی خود با یک برنامه‌ریزی منسجم به تمام نقاط حادثه‌دیده با امکانات و توان موجود اقدامات لازم را انجام داد.

وی ادامه داد:در هر عملیاتی، ابتدا تیم ارزیاب به محل اعزام می‌شود و با توجه به نیاز عملیات، درخواست نیرو، تجهیزات و امکانات می‌شود و هیچ پیام و تماس درخواستی نبوده که ما در سیل اخیر بی‌پاسخ گذاشته باشیم.

احمدی گفت:در سیل اخیر، برخی بدون هماهنگی با هلال احمر و یا نهاد قانونی دیگری، اقدام به ارسال فراخوان در شبکه اجتماعی تلگرام برای جمع‌آوری کمک‌های مختلف برای حادثه‌دیدگان کرد در حالی که وضعیت آنقدر بحرانی و غیرقابل کنترل نبوده که نیاز به فراخوان‌مردمی باشد.

وی تاکید کرد:از سوی دیگر هرنوع فراخوان و جمع‌آوری کمک در سطح گسترده باید با مجوز نهادهای مسئول و نظارت لازم صورت بگیرد و در کشور نیز جمعیت هلال احمر نهادی قانونی و رسمی برای جمع‌آوری چنین کمک‌هایی در حوادث طبیعی است و مقبولیت و وجهه قانونی هلال احمر برای تمام مردم مشخص است.

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گلستان خاطرنشان کرد:انجام فراخوان، آن هم با این حجم و گستردگی در فضای مجازی، علاوه بر بزرگنمایی حادثه باعث ایجاد هجمه روانی و بحران دیگری در سطح شهر و جامعه می‌شود.

احمدی بیان کرد:حتی در آن برهه از زمان این اقدام مورد انتقاد فرمانداری گرگان هم واقع شد و ممکن است تذکری که این فرد مدعی است از سوی فرمانداری انجام شده باشد.

احمدی متذکر شد:این نوع فراخوان در اذهان عمومی این امر را بوجود می‌آورد که هیچ نهاد امدادرسانی در شهر وجود ندارد و مردم خودشان باید به صحنه بیایند./فارس


http://www.caspiankhabar.com/5669



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96