اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سایت پروازی مینودشت همچنان قربانی می‌گیرد/ پول نداریم دور سایت را حصار کشی کنیم!
سایت پروازی «ترسه» مینودشت به دلیل بی توجهی مسئولان شهرستانی به محلی برای پروازهای غیرقانونی پاراگلایدرسواران و رخ دادن حوادث جبران ناپذیر تبدیل شده است.

سایت پروازی «ترسه» مینودشت به دلیل بی توجهی مسئولان شهرستانی به محلی برای پروازهای غیرقانونی پاراگلایدرسواران و رخ دادن حوادث جبران ناپذیر تبدیل شده است.

به گزارش کاسپین خبر، پاراگلایدر سواری از جمله رشته‌های جذاب و مفرح ورزشی است که علاقه مندان خاص خود را دارد.

سایت پروازی ترسه در ۴۰ کیلومتری شهرستان مینودشت یکی از بهترین سایت‌های پروازی ایران برای پاراگلایدرسواران است که هر ساله تعداد زیادی علاقه مند را در خود می‌بیند تا هیجان پرواز را تجربه کنند.

اما مهم‌ترین مشکل این سایت پروازی نداشتن متولی و غیر قابل کنترل بودن آن است که موجب شده هر فردی بدون اطلاع از شرایط جوی و زمان مناسب، اقدام به پرواز کند، تا جایی که حتی چندی پیش پاراگلایدرسوار مشهدی از ارتفاع ۲۰ متری سقوط کرد و جان خود را از دست داد.البته این تنها کشته سایت ترسه نیست زیرا طی سال جاری و همچنین سال های گذشته شاهد چندین مورد سقوط هایی بودیم که سرنوشت سرنشینان آن ها به آخرت ختم شد.

مسئولان ورزشی شهرستان مینودشت دلیل اصلی رخ دادن اتفاقات اینچنینی در سایت ترسه را نداشتن اختیارات لازم برای کنترل آن می دانند.

اطراف سایت ترسه باید حصارکشی شود

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مینودشت در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید:فعالیت‌هایی که در سایت پروازی ترسه مینودشت انجام می‌شود باید با مجوز شورای تامین و انجمن ورزش‌های هوایی استان باشد، در غیر این صورت پروازها غیر قانونی است.

سایت پروازی ترسه مینودشت در تصرف ما نیست و حصاری هم در اطراف آن کشیده نشده و هر کسی از استان‌های اطراف برای پرواز به این منطقه می‌آید

اسماعیل ده چناشکی می‌افزاید:صحبت‌هایی با حراست داشته‌ایم تا پروازهای غیرقانونی انجام نشود، البته شورای تامین باید چاره‌ای بیاندیشد که در بخش کوهساران پروازهای بدون هماهنگی انجام نشود و اگر این اتفاق رخ داد، اموال آن فرد را ضبط کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات ورزش و جوانان مینودشت برای جلوگیری از این اتفاقات چه بوده است، می‌گوید:متاسفانه با این شرایط از دست ما کاری بر نمی‌آید و مانند این است که آنها بدون گواهینامه رانندگی می‌کنند.

ده چناشکی ادامه می‌دهد:سایت پروازی ترسه مینودشت در تصرف ما نیست و حصاری هم در اطراف آن کشیده نشده و هر کسی از استان‌های اطراف برای پرواز به این منطقه می‌آید.

وی معتقد است شرایط موجود باعث شده تا برخی افراد سودجو در این سایت اقدام به آموزش با هزینه‌های سنگین کنند و از افراد علاقمند حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا برای خودشان درآمدزایی کنند.

فرمانداری و نیروی انتظامی همکاری کنند

رئیس اداره ورزش و جوانان مینودشت با بیان اینکه افرادی که به پرواز با پاراگلایدر علاقه مند هستند باید به ما مراجعه کنند، می‌گوید:هر کس می‌خواهد پرواز کند با مراجعه به اداره ورزش و جوانان مینودشت می‌تواند با امنیت پرواز خود را انجام دهد و از آن لذت ببرد.

ده چناشکی فاصله ۴۰ کیلومتری سایت پروازی ترسه با شهرستان مینودشت را یکی از موانع مهم در کنترل آن می‌داند و اضافه می‌کند:شخصی که بدون اجازه در آنجا کلاس آموزشی می‌گذارد و افراد دیگر را پرواز می‌دهد باید جوابگوی اتفاقات ناگوار باشد.

وی تصریح می کند:برای جلوگیری از این اتفاقات حتی برخی افراد را محروم کردیم و بارها به مسئولان گفتیم که اعتباری در نظر بگیرند تا اطراف سایت را حصار بکشیم تا هر کسی نتواند آنجا برود.

به گفته ده چناشکی فقط انجمن ورزش‌های هوایی مینودشت با اداره ورزش و جوانان این شهرستان همسو است، وی می‌گوید:باید با فرمانداری و نیروی انتظامی هم صحبت کنیم تا هر شخصی برای پرواز از انجمن ورزش‌های هوایی شهرستان مجوز داشته باشد.

وی اعتراف می‌کند که هنوز نتوانسته سایت پروازی ترسه را کنترل کند و یادآور می‌شود:هنوز پس از چند سال نتوانستم وضعیت پاراگلایدر مینودشت را سازماندهی کنیم، زیرا پشتوانه‌ای نداریم، اگر اموال کسانی که به طور غیر قانونی پرواز کردند را ضبط می‌کردیم، آنها متوجه می‌شدند که اینجا حساب و کتاب دارد.

نیاز به اختیارات اجرایی داریم

حوادث جبران ناپذیر از جمله مرگ پاراگلایدرسواران در سایت پروازی ترسه مینودشت در حالی رخ داده که اداره ورزش و جوانان و انجمن ورزش‌های هوایی این شهرستان هیچ اختیار اجرایی ندارند.

مسئول انجمن ورزش‌های هوایی شهرستان مینودشت نیز در گفتگو با مهر به دلایل اتفاقات ناگوار در سایت پروازی ترسه اشاره می‌کند و می‌گوید:بسیاری از مربیان غیربومی بدون هماهنگی و بدون اینکه شناختی از سایت و شرایط جوی داشته باشند، در استان گلستان اقدام به آموزش می‌کنند.

صابر خدادادی می‌افزاید:همین مسئله موجب شده تا در مینودشت و حتی در رامیان هم شاهد حوادث جبران نشدنی از جمله مرگ پاراگلایدرسواران باشیم.

انجمن ورزش‌های هوایی شهرستان مینودشت هیچ گونه اختیار اجرایی ندارد و تا زمانی که اختیاری نداشته باشیم، نمی‌توانیم از پروازها ممانعت کنیم

وی ادامه می‌دهد:انجمن ورزش‌های هوایی شهرستان مینودشت هیچ گونه اختیار اجرایی ندارد و تا زمانی که اختیاری نداشته باشیم، نمی‌توانیم از پروازها ممانعت کنیم.

خدادادی تصریح می‌کند:با شرایط موجود تنها کاری که از دست‌مان بر می‌آید این است که به کسانی که می‌خواهند پرواز کنند، تذکر بدهیم.

وی اظهار امیدواری می‌کند تا حداقل اختیار اجرایی به انجمن ورزش‌های هوایی مینودشت داده شود تا به صورت قانونی بتوانند مانع از پروازها در مواقع نامناسب شوند.

فرماندار مینودشت پاسخگو نیست

واضح است که سازماندهی و ساماندهی سایت پروازی ترسه مینودشت که علاقمندان زیادی در استان‌های دیگر و حتی کشورهای دیگر را به خود جذب کرده است باید توسط فرمانداری انجام شود و این در حالی است که خبرنگار مهر پس از تماس‌های مکرر با اسرافیل وزیری، فرماندار مینودشت موفق به دسترسی به وی نمی‌شود.

قطع به یقین حصارکشی اطراف سایت ترسه مهم‌ترین کاری است که در حال حاضر باید انجام شود تا بتوان آن مجموعه را کنترل کرد و البته پس از آن باید اختیار اجرایی را به دستگاهی داد تا برای پرواز و استفاده از سایت توسط علاقمندان مجوز صادر کند.

اگر این مشکلات حل شود و اعتباری برای ساماندهی سایت پروازی ترسه در نظر بگیرند، می‌توان از خسارات جبران ناپذیر مانند مصدومیت و حتی مرگ جلوگیری کرد.

در هر صورت امیدواریم که فرماندار مینودشت به این اتفاقات اهمیت بدهد و چاره‌ای بیاندیشد تا دیگر شاهد رخ دادن حوادثی از جمله مرگ پاراگلایدرسواران در سایت پروازی ترسه نباشیم./مهر


http://www.caspiankhabar.com/5516



تبلیغ کانال تلگرام


مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96