اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



باغداران گلستانی: برداشت هلو مقرون‌به‌صرفه نیست
قیمت خرید هلو از باغداران گلستانی با توجه به هزینه های سبد، کارگر و حمل، بسیار کم است و همین مسئله باعث شده که باغداران رغبتی به برداشت محصولی که یکسال برای آن زحمت کشیده‌اند و باید با درآمد آن امورات زندگی خود را سپری کنند، نداشته باشند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایسنا،

مشکل خرید محصول از کشاورز موضوعی تکراری است که همه‌ساله کشاورزان گلستانی در برخی از محصولات با آن مواجه هستند.قیمت محصولی که از کشاورز خریداری می‌شود گاهی آنقدر کم است که کشاورز محصول خود را رها و از برداشت آن صرفه نظر می‌کند.در مقابل در برخی از سال‌ها آنقدر قیمت محصول خوب است که سودی گزاف از آن کشاورزان می‌شود.

با کشاورزان که صحبت می‌کنیم می‌گویند که این روند را که گاهی سود بسیار زیاد و گاهی هم ضرر داشته باشیم، نمی‌خواهیم و به اینکه سالانه به‌طور مشخص سود قابل قبولی دریافت کنیم، راضی هستیم.

راهکارهایی از جمله استقرار صنایع تبدیلی که در سالیان اخیر همواره در صحبت‌های مسئولان  استان  مورد توجه بوده اما در عمل به آن توجه کافی نشده است، می‌تواند راهگشای حل مشکل فروش محصولات کشاورزان باشد.

یک باغدار اهل  کردکوی  که چند هکتار باغ هلو دارد، می‌گوید:سالانه ۷–۸ بار باغ خود را سمپاشی و مجموعاً در طول سال حدود ۱۳ میلیون تومان برای این باغ هزینه می‌کنم.الان هم که در زمان برداشت محصول هستیم، قیمت جعبه دانه‌ای ۱۷۰۰ تومان و هزینه هر کارگر روازنه ۸۰ هزار تومان است.

وی افزود:با وجود این همه هزینه که می‌کنیم، در میدان بار هلو را با قیمت حدود ۲ هزار تومان خریداری می‌کنند.با این قیمت‌ها واقعاً داریم ضرر می‌کنیم و هزینه تولیدمان را هم به دست نمی‌آوریم.

این باغدار بیان کرد:هزینه‌های کارگر، جعبه و کرایه حمل، در کنار قیمت کم خرید باعث شده که محصول خود را از روی درخت برداشت نکنیم.

یک باغدار دیگر هم که در بندرگز دو هکتار باغ هلو دارد، با تکرار صحبت‌های باغدار کردکویی درخصوص هزینه‌های تولید، گفت:الان که ما با صرف هزینه‌های زیاد اقدام به تولید محصول کردیم، کسی از ما حمایت نمی‌کند.

وی بیان کرد:با قیمت ۲ هزار تومانی که هلو را از ما خریداری می‌کنند، پول کارگر و سبد و هزینه حمل در نمی‌آید چه برسد به هزینه‌های سمپاشی و غیره که در طول سال داریم و سودی هم که باید با آن امرار و معاش کنیم.

این باغدار هم گفت که چیدن محصول از روی درخت برای او صرفه اقتصادی ندارد.

 فرماندار  کردکوی با بیان اینکه در این شهرستان بیش از ۳۵۰۰ هکتار باغ مرکبات، هلو و...وجود دارد، اظهار کرد:برای حل مشکل فروش محصول باغداران، مذاکراتی را با بخش صنعت برای استقرار صنایع تبدیلی در این منطقه داشتیم.این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

ابراهیم قدمنان با اشاره به اینکه پیگیر ایجاد میدان میوه و تره بار غرب گلستان در کردکوی هستیم، گفت:با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی  استان در حال ایجاد میدان میوه و تره بار هستیم و مراحل نهایی کارهای اداری آن در حال انجام است.در صورت تحقق این امر، دسترسی کشاورزان شهرستان‌های کردکوی و بندرگز به میدان میوه و تره بار برای فروش محصول تسهیل می‌شود.

وی بیان کرد:اختلاف دو تا سه برابری بین قیمت خرید محصول از کشاورز و قیمتی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، باعث ناراحتی کشاورزان شده است.

فرماندار کردکوی معتقد است:اساسی‌ترین راهکاری که می‌تواند مشکل فروش محصول کشاورزان را برطرف کند، استفاده از صنایع تبدیلی است.

معاون بازرسی و نظارت  سازمان صمت  گلستان در این خصوص قیمت خرید هلو از کشاورزان گفت:امسال قیمت خرید هلو در میادین میوه و تره بار در آغاز فصل برداشت ۷ هزار تومان بود و رفته‌رفته این مبلغ کم شد و الان به حدود ۲ هزار تومان رسید.

علی‌اصغر اصغری بیان کرد:مهم‌ترین موضوعی که باید به آن پرداخته شود، روش‌های حمایت از تولیدکننده و شفاف‌سازی شبکه‌های توزیع به‌منظور کوتاه کردن حلقه تولید تا مصرف است.

وی بیان کرد:نیاز است قبل از اینکه به فصل برداشت یک محصول برسیم از قبل پیش‌بینی‌های لازم را در کارگروه‌های تنظیم بازار هر شهرستان داشته باشیم.پیش از شروع زمان برداشت محصول باید برآورد شود که چقدر محصول تولید خواهد شد و زمینه‌های مصرف کجا است تا تصمیمات مناسب در خصوص فروش محصول اتخاذ شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان با تأکید بر حمایت از کشاورز برای کاهش قیمت تمام‌شده محصول، خاطرنشان کرد:امروز وقتی قیمت محصولی بالا می‌رود و نمی‌تواند با محصولات رقیب در بازار رقابت داشته باشد، تقاضا به سمت محصولات دیگر می‌رود و قیمت‌ها به ضرر تولیدکننده افت پیدا می‌کند.

اصغری بیان کرد:به‌منظور حمایت از حقوق باغداران باید به سمت ایجاد تشکل و تعاونی برویم.

وی گفت:با دعوت از سرمایه‌گذاران و ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان تولیدات مازاد بر نیاز تازه خوره را از کشاورزان خریداری کرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان  جهاد کشاورزی  گلستان هم با بیان اینکه شکاف قیمتی که بین تولید و مصرف وجود دارد همواره مورد اعتراض سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید بوده است، گفت:یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی برای حل این مشکل، استقرار صنایع تبدیلی است.تحقق این امر نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله استانداری، اتاق بازرگانی و سازمان صمت دارد.

سعید حسن‌پور با بیان اینکه نهاده‌های کشاورزی نیز همانند سایر اقلام افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد:حل مشکل کشاورزان در تأمین نهاده‌ها و کاهش قیمت نهاده‌ها یکی از اولویت‌های ماست که با همکاری مسئولان استانی همواره پیگیری آن هستیم.

وی گفت:به‌تازگی تشکلی برای حمایت از باغداران در غرب استان شکل‌گرفته که باید با حمایت آن را پویا کنیم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد:همه‌ساله بعد از فراخوان سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران، اطلاع‌رسانی‌های لازم به کشاورزان استان صورت می‌گیرد، تعدادی از غرفه‌ها این میدان در اختیار کشاورزان گلستانی قرار می‌گیرد.این امر ظرفیت خوبی است که کشاورزان می‌توانند به‌صورت مستقیم و با قیمت مناسب‌تر محصول خود را به فروش برسانند.

با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد اقتصاد استان گلستان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پایه کشاورزی است، توجه به این بخش باید از اولویت‌های اساسی مسئولان استان باشد.


http://www.caspiankhabar.com/90864



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96