اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سرویس مدارس و تردد دانش آموزان در صدر نگرانی‌های والدین گلستانی
اگر چه چند روزی تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، اما دغدغه والدین برای انتخاب سرویس مدارس فرزندانشان از خیلی پیش‌تر شروع شده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، بازگشایی  مدارس  در روز اول مهرماه بخصوص برای آن دسته از دانش آموزانی که به تازگی فضای اجتماعی مدرسه را تجربه می‌کنند، بسیار شیرین و خاطره انگیز است، اما در این بین برای اعزام هر دانش آموز به مدرسه که در برخی خانواده‌ها تعداد آنها به سه محصل هم می‌رسد، والدین دغدغه‌های زیادی را از جمله تردد فرزندانشان پشت سر می‌گذارند.

اگر چه خانواده‌ها برای راحتی و امنیت فرزندانشان از سرویس مدارس استفاده می‌کنند، اما این سرویس‌ها آنچنان که باید تأمین کننده خواست خانواده‌ها نیستند.

مطالبه نرخ‌های خارج از مصوبه، رقم خوردن تصادفاتی که استفاده از خودروهای ناایمن به عنوان سرویس مدرسه عامل آن بوده است و از همه بدتر ارتکاب برخی بی‌اخلاقی‌ها، شرایطی به وجود آورده تا نوعی بی‌اعتمادی نسبت به عملکرد سرویس‌های مدارس در سال‌های اخیر رقم بخورد.

سالانه تعداد زیادی دانش آموز از سرویس‌های مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده می‌کنند و هر دانش آموز حداقل روزی دو بار از این سرویس‌ها سوار یا پیاده می‌شود اما در عین حال هنوز هم بسیاری از والدین نگران اتفاقات احتمالی در سرویس مدرسه هستند.

در بسیاری موارد رانندگان این سرویس‌ها با رعایت نکردن قوانین مسافربری و سوار کردن دانش آموزان خارج از ظرفیت خودرو یا استفاده از خودروهای نامناسب و قدیمی که ایمنی بالایی را برای دانش آموزان ندارند، موجی از نگرانی را برای والدین به وجود می‌آورند که البته هر ساله تکرار می‌شود و خانواده‌ها نیز برای تأمین امنیت تردد فرزندانشان چاره‌ای جز استفاده از این سرویس‌ها ندارند.

از سوی دیگر افزایش نرخ سرویس‌های خصوصی مدارس به رغم قدیمی بودن بسیاری از این خوردها و توجه نکردن به ظرفیت دانش آموزان از دیگر مسائلی است که موجب نگرانی خانواده‌ها شده و در بسیاری موارد چاره‌ای جز استفاده از این خودروها ندارند.

سرویس مدارس و تردد دانش آموزان در صدر نگرانی‌های والدین گلستانی

این در حالی است که بر اساس مصوبات انجام شده، ساعت آغاز به کار مدارس ابتدایی از ۸:۳۰ و مدارس متوسطه ساعت ۷:۳۰ و همچنین ساعت آغاز به کار کارمندان دولت پیش از این زمان یعنی حدود ساعت ۷:۳۰ صبح اعلام شده است که در این صورت بسیاری از خانواده‌ها ناگزیر پیش از دانش آموزان باید در محل کار حضور یابند و امکان تردد دانش آموز با خانواده ممکن نیست.

فعالیت ۱۲ شرکت سرویس مدارس در گرگان

مدیرعامل شرکت حمل و نقل بار و مسافر گرگان گفت:۱۲ شرکت سرویس مدارس در گرگان فعال هستند و در راستای جابجایی مسافران اقدام خواهند کرد.

محمدمهدی کمال غریبی اظهار کرد:رانندگان خودروهای شخصی که مایل به فعالیت در فرآیند سرویس مدارس هستند برای دریافت مجوز به سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان مراجعه کنند.

وی ادامه داد:۱۲ شرکت سرویس مدارس در گرگان فعال هستند و در راستای جابجایی مسافران اقدام خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان خاطرنشان کرد:نرخ جدید سرویس‌های مدارس به شرکت‌ها و مدارس ابلاغ شده و تخطی از آن تخلف محسوب می‌شود.

کمال غریبی بیان کرد:ما به شدت در موضوع تعداد سرویس‌های مدارس کمبود داریم و مشوق پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی در نظر گرفتیم که افراد متقاضی فعالیت در قالب سرویس مدارس بتوانند با اقبال بهتری به این ناوگان بپیوندند.

سرویس مدارس و تردد دانش آموزان در صدر نگرانی‌های والدین گلستانی

وی بیان کرد:پیش از شیوع کرونا هزار و ۵۰۰ راننده سرویس مدارس در قالب ۱۲ شرکت در سطح شهر گرگان فعال بودند.

وی گفت:بیشتر رانندگان این سرویس‌ها بانوان و زنان سرپرست خانوار بودند که شیوع کرونا و تعطیلی مدارس سبب شد تا آنان تغییر شغل دهند و اکنون ۷۰۰ راننده در قالب همان ۱۲ شرکت فعال هستند.

کمال‌غریبی ادامه داد:با برنامه‌ریزی انجام شده تلاش داریم تا تعداد کنونی رانندگان سرویس مدارس را به ۸۰۰ تا ۸۵۰ نفر برسانیم.

وی اضافه کرد:یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم شدت تردد از ابتدای مهرماه است و تقاضا داریم آموزش و پرورش ساعت شروع مدارس را در مقاطع مختلف به صورت شناور در نظر بگیرند که در یک تعامل لازم با پلیس راهور بتوانیم ترافیک و ترددهای شهر را کنترل کنیم که با کمترین مشکل تردد خودروها انجام شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان گفت:بر اساس این نرخ‌نامه، هزینه سرویس هر دانش‌آموز ماهانه برای مینی‌بوس پنج میلیون ریال، ون ۶ میلیون ریال، خودروهای سواری ۱۳۰۰ سی‌سی مانند پراید، تیبا، ساینا و کوئیک هفت میلیون ریال و خودروهای سواری ۱۶۰۰ سی‌سی مانند سمند، پژو و ال ۹۰ هشت میلیون ریال است.

کمال‌غریبی یادآور شد:این نرخ‌ها برای مجموع مسیر رفت و برگشت(منزل تا مدرسه و بالعکس)تا ۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده که مسافت بیش از مسافت اعلام شده، به ازای هر کیلومتر پنج درصد به نرخ اولیه افزوده خواهد شد.

اجرای طرح اتوبوس مدرسه

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان با هدف جبران کمبود سرویس مدارس، از ابتدای سال تحصیلی جدید طرح اتوبوس مدرسه در گرگان اجرا در خواهد آمد.

سرویس مدارس و تردد دانش آموزان در صدر نگرانی‌های والدین گلستانی

مهدی کمال‌غریبی اظهار کرد:در این طرح ۲۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل درون شهری برای مدارس از جمله پنج اتوبوس برای دانش‌آموزان ۲ مدرسه سردار جنگل و نمونه دولتی امام علی(ع) واقع در روستای محمدآباد(در مسیر بین جاده ارتباطی گرگان-آق‌قلا)و مدرسه شجره طیبه واقع در شهرک زیتون در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان در خصوص تعداد سرنشینان سرویس‌های مدارس گفت:با توجه به کمبود سرویس مدارس و همچنین کمک به معیشت رانندگان ظرفیت خودروهای کلاس ۱۶۰۰ سی‌سی را یک نفر اضافه کردیم.

تشکیل ۶ کمیته برای بازگشایی مدارس

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری گرگان هم گفت:در راستای اجرای طرح استقبال از مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ۶ کمیته با محوریت این معاونت در شهرداری مرکز استان تشکیل و فعال شده است.

احمد سالاری اظهار کرد:کمیته‌های خدمات شهری، حمل و نقل، آتش‌نشانی، سیما و منظر شهری، فرهنگی ورزشی-روابط عمومی و زیربنایی و ترافیک(عمران)بر اساس وظایف تعریف و محول شده، تشکیل شده است.

وی تصریح کرد:این کار با هدف احساس آرامش و امنیت داشتن خانواده‌ها و دانش‌آموزان در محیط مدارس و اطراف مراکز آموزشی همچون سنوات گذشته انجام می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری گرگان گفت:در حوزه حمل و نقل، زیبایی‌سازی اتوبوس‌ها و شست و شوی آنها در دستور کار قرار گرفته و سرویس‌دهی مناسب تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری در اوج ترافیک با هدف به موقع و سالم و سلامت رسیدن دانش‌آموزان به مدارس و بعد از تعطیلی واحدهای آموزشی به منازل خود، از برنامه‌های این کمیته است.

سالاری گفت:کمیته خدمات شهری، با نیروهای تحت پوشش خود وظیفه شست و شو و نظافت و پاکسازی باکس‌های زباله در مسیرهای منتهی به مدارس و اطراف آن، مخازن داخل مدارس، حیاط و محوطه‌های مراکز آموزشی برعهده دارد تا سلامت تردد دانش آموزان تأمین شود.

سرویس مدارس و تردد دانش آموزان در صدر نگرانی‌های والدین گلستانی

وی یادآور شد:همچنین اقداماتی نظیر آهک‌پاشی و ضدعفونی کردن معابر و جداول مسیرها و محل‌های تردد دانش‌آموزان، شست و شوی پیاده‌روهای منتهی به مدارس، جمع‌آوری خاک‌های احتمالی، رنگ‌آمیزی‌های پوششی، شست و شوی تابلوها، جمع‌آوری تبلیغات‌های غیر مجاز و تاریخ گذشته، جمع‌آوری زایده‌های فیزیکی آلوده نیز بخشی دیگر از اقداماتی است که توسط همکاران ما در این کمیته انجام می‌شود.

سالاری با بیان اینکه توسط اداره آموزش و پرورش شهرستان، ۵۰ مدرسه دولتی به شهرداری اعلام مکان شده، افزود:در برخی مسیرها و معابر و گذرها احتمال وجود دیوارهای خطرناک وجود دارد که همکاران ما در وهله اول تا پیش از بازگشایی مدارس ارزیابی را انجام خواهند دادند که در ابتدا به مالک در خصوص رفع خطر تذکر و اخطار می‌دهند و در صورت توجه نکردن، خود اقدامات قانونی را انجام خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد:جمع‌آوری کودکان کار و متکدیان در محل‌های گذر دانش‌آموزان هستند و در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها موجبات ایجاد ترافیک را فراهم می‌کنند، یکی دیگر از اقدامات و برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

سالاری گفت:ساماندهی درختان خطرآفرین و باغچه‌ها و گل‌باغچه‌های مدارس و اطراف آن و هرس درختان در مسیرهای منتهی به مدارس برعهده سازمان سیما و منظر شهری است و کمیته فرهنگی اجتماعی ورزشی در کنار روابط عمومی وظیفه برنامه ریزی برای برگزاری جنگ‌ها و برنامه‌های شاد و متنوع بازگشایی مدارس و نصب بنرهای بوی ماه مهر و تبریک ورود دانش‌آموزان به مدارس با نگاه ویژه به مناطق کم‌برخوردار همچون سال گذشته که در محله ابراهیم‌آباد کوی انجیراب گرگان انجام شد، برعهده دارد.

معاون شهردار گرگان گفت:لکه‌گیری معابر، پر کردن حفاری‌ها، خط کشی معابر، پررنگ‌کردن سرعت‌گیرها، رفع نقص چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و توجه به موضوعات ترافیکی را کمیته زیربنایی و عمران و ترافیک برعهده دارد.

سالاری تاکید کرد:تلاش داریم تا همه در کنار هم شهر ایمن، سالم، منظم و مرتب را برای استقبال از بهار سال تحصیلی با کمترین دغدغه برای دانش‌آموزان و والدین‌شان ایجاد کنیم.

نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد

اگر چه تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشایی مدارس قابل تحسین به نظر می‌رسد اما هرساله وجود برخی اخبار مبنی بر مشکلات ایجاد شده در مسیر تردد دانش آموزان و یا تصادف‌های دلخراش سرویس‌های مدارس موجب شده تا زمان مسیر رفت و برگشت یک دانش آموز برای خانواده اش طولانی و نگران کننده سپری شود.


http://www.caspiankhabar.com/94673



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96