اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



پیش‌بینی بارش رگباری در ارتفاعات گلستان؛ سیل دیگری در راه است؟
شایان اریان نیا/ هشدار هواشناسی مبنی بر ورود سامانه جدید با امکان بارش‌ رگباری در مناطق شمالی و ارتفاعات گلستان، ضرورت توجه به نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادثی مانند سیل هفته گذشته را ضروری کرد.

به گزارش کاسپین خبر، نخستین بارش‌شدید و رگباری تابستانه استان گلستان ۲۹ مرداد در نواحی غربی استان به سمت نواحی شرقی بارید و باعث لبریز کردن برخی رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر شهری و جاده اصلی و روستایی و خسارت به زیرساخت‌ها مناطق مختلف شد.

بارش باران یکشنبه هفته گذشته پس از مدت‌ها خشکی آسمان علاوه بر خوشحالی مردم و کشاورزان در گوشه و کنار گلستان، باعث طغیان رودخانه‌ها و بسته شدن تعدادی از جاده‌های ارتباطی و نیز خسارت به برخی ابنبه، مزارع کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی در نقاط مختلف استان به‌ویژه آزادشهر، رامیان و کلاله شد.

طبق اعلام مسوولان سیل ۲۹ مرداد امسال حدود هزار میلیارد ریال به بخش‌کشاورزی، ابنیه و تاسیسات زیربنایی، دام و منازل مردم شهرستان آزادشهر و ۴۹۱ میلیارد ریال به زیرساخت‌های کلاله خسارت زد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، گفت:این بارش‌ها به ۷۴ واحد مسکونی در روستای قورچای شهرستان آزادشهر خسارت وارد کرد که از این تعداد ۳۸ واحد مسکونی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت دید که نیاز به احداث مجدد دارد و ۳۶ واحد مسکونی کمتر از ۵۰ درصد خسارت دید که نیازمند انجام تعمیرات است.

سیدمحمد حسینی افزود:بارش‌ها همچنین به هشت واحد مسکونی در روستای گچی سو بالای شهرستان کلاله خسارت بیش از ۷۰ درصد وارد کرده که نیازمند احداث مجدد بنا و به هشت واحد مسکونی در روستای فارسیان آزادشهر هم کمتر از ۵۰ درصد خسارت وارد کرد که نیازمند انجام تعمیرات است.

درگیری مراوه‌تپه با بارندگی شدید و رگباری روز گذشته

همچنین بارندگی شدید و رگباری ظهر روز گذشته(شنبه)در مراوه‌تپه و مناطق بالادست استان خراسان شمالی و طغیان رودخانه‌های فصلی باعث بسته شدن راه دسترسی ۱۱ روستا این شهرستان شد.

پیش‌بینی بارش رگباری در ارتفاعات گلستان؛ سیل دیگری در راه است؟

بر اساس اعلام هشدار زرد سازمان هواشناسی ، بارش باران امروز در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، جنوب غرب کرمان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات در جنوب سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود و تا زمان فعالیت سامانه بارشی در این استان‌ها مخاطراتی همچون احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد.

پیش بینی رگبار پراکنده برای گلستان

مدیرکل هواشناسی گلستان روز یکشنبه بیان کرد:در ادامه فعالیت سامانه ناپایدار جوی برای عصر امروز در مناطق کوهستانی به ویژه نواحی جنوبی استان به صورت نقطه‌ای رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

امان‌محمد کمالی افزود:تا روز سه‌شنبه جوی آرام بر استان گلستان حاکم است و از عصر روز سه‌شنبه با ورود موج ناپایدار جریانات مرطوب شمالی، رشد و افزایش ابر و رگبارهای پراکنده همراه با رعد و برق در مناطق کوهستانی انتظار می‌رود.

وی اظهارکرد:اوج فعالیت این سامانه مربوط به چهارشنبه بعد ازظهر و شب می‌شود و کاهش نسبی ۲ تا چهار درجه‌ای دما را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت:پرهیز از توقف، استقرار و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب در فعالیت‌های کوهنوردی، محکم کردن سازه‌های موقت، پوشش گلخانه‌ها و انجام تمهیدات پیشگیرانه لازم از توصیه‌های ویژه این ایام است.

به گزارش ایرنا، با توجه به سیلابی بودن بارش‌های تابستانی انتظار می‌رود مردم استان در روزهایی که هشدارهای سطح زرد و نارنجی و در برخی مواقع قرمز توسط سازمان هواشناسی صادر می‌شود از تردد در مسیرها و راه‌های ارتباطی مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند.

پیش‌بینی بارش رگباری در ارتفاعات گلستان؛ سیل دیگری در راه است؟

بازگشایی راه دسترسی ۹ روستای مراوه‌تپه

فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه قسمت شمال شرق استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:راه دسترسی ۹ روستای این شهرستان مرزی که روز گذشته براثر بارش شدید باران، طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب مسدود شده بودند، بازگشایی شد و با تلاش راهداران راه دسترسی روستاهای آق‌لر و پالچقلی زمانی هم تا عصر امروز باز می‌شود.

لقمان قربانی افزود:براثر بارندگی شدید و رگباری ظهر شنبه در برخی مناطق مراوه‌تپه به ویژه«قازانقایه»این شهرستان و نیز روان آب‌های ناشی از بارش شدید باران در مناطق بالادست یعنی استان خراسان شمالی و نهایتا طغیان رودخانه‌های فصلی، راه دسترسی ۱۱ روستای مراوه‌تپه مسدود شده بود.

وی اظهارکرد:سیلاب ناشی از بارندگی‌های رگباری همچنین به بخشی‌هایی از زمین‌های کشاورزی، ابنیه فنی، شبکه گازرسانی و زیرساخت‌های روستایی مراوه‌تپه خسارت زد که میزان دقیق آن بعد از ارزیابی کارشناسان دستگاه‌های متولی اعلام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیل و طغیان رودخانه‌ها، عجین شده با نام گلستان است؛ از سیل مرداد سال ۱۳۸۰ که موجب کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد و پر تلفات‌ترین سیل ایران لقب گرفت تا سیلاب دشت سال ۱۳۹۸ آق قلا و گمیشان با ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت و ۱۱ کشته، چهار ستون بدن گلستانی ها با هر بارش شدید باران لرزیده و وجود آن ها از دلهره و ترس لبریز می شود.

اگرچه بارش شدید و رگباری باران عصر و شامگاه ۲۹ مردادماه به ابنبه و زیرساخت‌های برخی شهرستان‌های استان گلستان خسارت وارد کرد اما به نظر می‌رسد این خسارات در مقایسه با بارش‌های سیل آسای قبلی قابل توجه نباشد.

انجام اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها و نیز مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در مناطق روستایی پس از سیل ۱۳۹۸ در گلستان و سرعت بخشیدن به این اقدامات در دولت سیزدهم از دلائل اصلی در کاهش خسارات بارش های سیل آسای روز گذشته در این استان بود.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها درهفت شهرستان واقع در شرق آن سکونت دارند.​


http://www.caspiankhabar.com/94647



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96