اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی گلستان مطرح کرد؛

رد پای گرد و غبار در باران گِل‌آلود گلستان
رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی گلستان، منشأ باران گِل‌آلود در بارندگی‌های اخیر استان گلستان را تشریح کرد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایسنا، محمود محمدقلی پور با اشاره به علت بارش باران گِل‌آلود در گلستان اظهار کرد: باران گرد و غبار که اخیراً رخ داده حاصل از صحرای قره‌قوم و ترکمنستان بوده و منشأ آن خاک‌های رسی است که در طول میلیون‌ها سال از این منطقه به گلستان وارد شده است، در مطالعات جهانی نیز سرچشمه گرد و غبار استان گلستان را صحرای قره قوم اعلام شده است.

وی با بیان اینکه پدیده‌ای که اخیراً اتفاق افتاد ناشی از فعالیت سامانه پرفشار و سرد شمال شرق اروپا بود که با همراهی سامانه سیبری، هوای سردی از نواحی شمالی به سوی کشور به ویژه استان گلستان انتقال داد، افزود: این انتقال هوای سرد از روی صحرای ترکمنستان که طی دو هفته اخیر بارش بارانی را نداشت موجب شد گرد و غبار به منطقه استان گلستان وارد شود و براثر انتقال این گرد و غبار کاهش قابل ملاحظه دید به ویژه در منطقه شمالی استان رخ داد به طوری که در منطقه اینچه برون دیده افقی تا ۱۰۰ متر نیز تقلیل یافته بود.

رئیس گروه پیش‌بینی  هواشناسی  گلستان اضافه کرد:این بارش‌ها با افزایش رطوبت نیز همراه بوده و موجب شد گرد و غبار به زمین منتقل و باعث کاهش کیفیت هوا شود، همچنین در پی فعالیت این سامانه سرد به همراه هوای مرطوب شاهد وقوع مه غلیظ در استان بودیم.

محمد قلی پور با بیان اینکه بارش‌ها قابل ملاحظه نبود و از بعد از ظهر امروز بیشتر بارش‌ها در نواحی کوهستانی و سردسیر اتفاق می افتد، گفت:از نیمه شب به بعد در اغلب نواحی کوهستانی استان شاهد ریزش برف خواهیم بود.

وی افزود:با توجه به اینکه این سامانه ناپایدار همچنان سرما را از نوار شمالی خزر به گلستان منتقل می‌کند ما توقع دپوی سرمای هوا و سردشدن بیشتر هوای استان را خواهیم داشت و انتظار داریم از بعد از ظهر امروز بارش‌ها بیشتر از مناطق سردسیر و کوهستانی اتفاق بیفتد.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی گلستان متذکر شد:با توجه به اینکه این سامانه رطوبت قابل ملاحظه‌ای ندارد آب حاصل از بارش قابل توجه نیست و برف‌ها نیز خشک و ملایم خواهد بود، این شرایط تا سه شنبه در استان گلستان ادامه دارد و از روز سه شنبه به تدریج از فعالیت این سامانه کاسته می‌شود و جو آرام در استان حاکم می‌شود.

محمد قلی پور با اشاره به اینکه از روز سه شنبه انتقال سرمای این سامانه تا روز پنج شنبه ادامه می‌یابد و در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در اغلب نواحی استان گلستان حداکثر دمای هوا به پنج درجه سانتی گراد و کمتر از آن می‌رسد، خاطرنشان کرد:همچنین طول دوره سرما و یخبندان شبانه نیز بیشتر اتفاق می افتد.

وی یادآور شد:از روز جمعه با عبور کلی این سامانه ناپایدار جوی، جو استان گلستان به حالت عادی برمی گردد، امروز حداکثر دما تا 6 درجه پیش بینی می‌شود و روز گذشته نیز حداکثر دما تا 15 درجه بود.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی گلستان با بیان اینکه امروز دمای هوا در استان گلستان هفت الی هشت درجه کاهش می‌یابد، تصریح کرد:فردا نیز دو تا چهار درجه کاهش دما خواهیم داشت و سرمای فردا تا روز پنج شنبه ادامه خواهد داشت.


http://www.caspiankhabar.com/94062



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96