اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



در سایه عادی‌انگاری مردم؛

آنفلوانزا از کرونا پیشی گرفت/ وضعیت گلستان در هفته پنجم پیک آنفلوانزا
معاون درمان دانشگاهی علوم پزشکی استان گلستان شیوع آنفلوانزا را تاوان عادی انگاری مردم نسبت به کرونا دانست و آخرین وضعیت استان در شیوع این بیماری را تشریح کرد.

با وجود آنکه یک ماه از فصل سرد پاییز سپری شده اما فراگیری بیماری‌های فصل سرما در پاییز امسال شکل دیگری به خود گرفته و در حالی که مردم از ابتلا به ویروس سرکش  کرونا  نفس راحتی می‌کشیدند اما با این وجود با گذشت چند هفته از روند کاهشی ابتلا به این ویروس، دوباره چند شهر به فهرست شهرهایی با وضعیت پرخطر کرونایی اضافه شده، همچنین علاوه‌بر این مسئله شیوع آنفلوانزا هم در کنار بیماری‌های ویروسی عرض‌اندام کرد و این روند ابتلا تا جایی پیش رفت که این ویروس گوی سبقت را از کرونا ربوده است.

حالا بیماری آنفلوانزا به صدر جدول نگرانی‌های حوزه سلامت اضافه شده و بازدیدهای میدانی ما از سطح مراکز درمانی استان گلستان نشان می‌دهد روند ابتلا به آنفلوانزا در استان گلستان افزایشی است و به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک در مراکز جمعیتی به‌ویژه مدارس این روزها میزان مراجعه افراد زیر ۵۰ سال به‌ویژه دانش‌آموزان به مراکز درمانی افزایش یافته و در سایه این بی‌توجهی آنفلوانزا در گلستان به بیماری غالب تبدیل شده است.

متأسفانه این روند افزایشی چالش‌های دیگری هم به دنبال داشته که وضعیت موجود را تشدید کرده در واقع افزایش ابتلا به بیماری آنفلوانزا و به دنبال آن روند رو به رشد تقاضای مردم، برخی از داروها اعم از مسکن‌ها، سرم و آنتی‌بیوتیک در سطح استان را با کمبود مواجه کرده است.

از سویی دیگر در کنار کمبود برخی از اقلام دارویی؛ داروخانه‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل مراجعه زیاد بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا مملو از جمعیت شدند و این مسئله احتمال سرایت بیماری در محیط بسته را دوچندان می‌کند و به نظر می‌رسد در این شرایط کمبود پزشک نیز به لیست کمبودهای دارویی افزوده شود و پزشکان موجود پاسخگوی وضعیت فعلی نباشند.

معاون درمان  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان در این باره در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه با بازگشایی مدارس شبوع بیماری آنفلوانزا شدت گرفته است، اظهار کرد:شیوع بیماری آنفلوانزا هر ساله وجود داشته اما در دوران کرونا به جهت اینکه مردم فاصله‌ها را رعایت می‌کردند و در استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ویژه‌تری داشتند روند ابتلا به آنفلوانزا افزایشی نبود.

دکتر محمدمهدی زرگرانی ادامه داد:متأسفانه امسال با عادی انگاری مردم نسبت به کرونا و با افول سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش شیوع در گلستان آنفلوانزا هستیم البته در حال حاضر پنج هفته از پیک آنفلوانزا سپری شده و برآورده ها و پیش‌بینی‌های متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست‌ها نشان می‌دهد این موج ۶ تا هشت هفته به طول می‌انجامد؛ در واقع ما در مرحله کاهشی پیک آنفلوانزا هستیم و روند این بیماری در استان رو به کاهش است.

وی به ازدحام بیماران در بیمارستان طالقانی گرگان و گلایه مردم از کُندی در روند خدمات‌دهی اشاره کرد و توضیح داد:واقعیت آن است که موج آنفلوانزا از ظرفیت بیمارستان کودکان ما بالاتر است و طبیعی است که با ازدحام بیماران و کُندی در روند خدمت‌رسانی مواجه شویم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه درمانگاه تخصصی بیمارستان طالقانی گرگان هر روزه از صبح تا ۲۱ شب فعال است و پذیرش بیمار را انجام می‌دهد، تأکید کرد:به خاطر موج ایجاد شده از بیماری آنفلوانزا ممکن است بیماران با معطلی بیشتری مواجه شوند.

زرگرانی به کمبود برخی از اقلام دارویی در سطح استان گلستان اشاره کرد و متذکر شد:برخی از کمبودهای دارویی یک مشکل کشوری است از طرفی وقتی موج بیماری ویروسی در جامعه ایجاد می‌شود برخی از همکاران ما به دلیل احتیاط بیشتر و یا با اصرار بیمار، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند که شاید ضرورتی نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از متخصصان عفونی اذعان می‌کنند که بیماری ویروسی نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد و باید دوره گذر آن سپری شود، تصریح کرد:گاهی اوقات مصرف خودسرانه برخی از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک جز ایجاد مقاومت دارویی لطف دیگری ندارد.


http://www.caspiankhabar.com/93868



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96