اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آمادگی گنبدکاووس برای برداشت ۳۶۰ هزار تن محصول پاییزه
مقدمات برداشت ۳۶۰ هزار تن محصول پاییزه شامل کلزا، گندم، جو و چغندرقند گنبدکاووس به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم گلستان توسط کشاورزان و مسوولان متولی درحال فراهم کردن است.

براساس اعلام امروز پنجشنبه مدیر جهاد کشاورزی   گنبد کاووس در جلسه شورای کشاورزی، درسال زراعی جاری افزون بر ۱۴۶ هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس به کشت محصولات پاییزه رفته که از این میزان سطح زیرکشت در ۱۱۵ هزار هکتار گندم، ۱۱ هزار هکتار دانه روغنی  کلزا ، افزون بر ۲۰ هزار هکتار جو و ۷۵ هکتار چغندر قند کشت شده است.

غلامعلی نورا افزود:پیش بینی برداشت چهار محصول پاییزه گنبدکاووس در مجموع ۳۶۰ هزار تن است که ۳۰۰ هزار تن آن گندم، ۱۹ هزار تن دانه روغنی کلزا، ۳۸ هزار تن جو و سه هزار تن چغندرقند خواهد بود.

با وجود اینکه کمتر از ۲۰ روز دیگر به برداشت محصولات پاییزه در گنبدکاووس باقی مانده،  فرماندار  ویژه و اعضای شورای کشاورزی این شهرستان امروز درنشستی بر ضرورت فراهم کردن تمهیدات و مقدمات لازم برای برداشت و خرید این محصولات تاکید کردند.

فصل برداشت محصولات پاییزه در گنبدکاووس با برداشت دانه روغنی کلزا از اواخر اردیبهشت هر سال آغاز و در ادامه با برداشت گندم و جو و چغندر قند که معمولا یک ماه طول می‌کشد، پایان می یابد.

تشکیل هفت کمیته فنی مرتبط با فعالیت‌های بخش کشاورزی، پیش بینی ۱۸ مرکز خرید گندم، سه مرکز خرید جو و ۶ مرکز خرید دانه روغنی کلزا، تامین سوخت مورد نیاز فصل بهار کشاورزان به مقدار هفت میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر، معاینه فنی ۵۲۲ دستگاه کمباین، تهیه و تدارک افزون بر ۴۰۰ هزار تن انبار و سیلوی ذخیره محصول، آمادگی آتش نشانی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پایانه‌ها، پلیس راه و دیگر دستگاه‌های متولی از مهمترین تمهیدات و مقدمات برداشت و خرید محصولات پاییزه در گنبدکاووس است.

علاوه بر نزدیک شدن به برداشت چهار محصول پاییزه در گنبدکاووس، فصل کشت و برداشت برخی محصولات سبزی و صیفی‌جات از جمله خیار و گوجه، باقلا، نخوذ فرنگی، نخود آبگوشتی، هندوانه و خربزه و پنبه در سطح تقریبی ۸ هزار هکتار در این شهرستان آغاز شده است.

عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس در این جلسه با قدردانی از دست اندرکاران بخش کشاورزی این شهرستان، برلزوم بسیج امکانات و رفع نقاط ضعف سال‌های قبل برای برداشت و خرید محصولات پاییزه تاکید کرد و گفت:مسوولان با در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی مردم و کشاورزان به دلیل شیوع ویروس  کرونا ، با یک برنامه ریزی هوشمندانه در ارائه خدمات به آنها کوتاهی نکنند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس هم در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کشت محصولات پاییزه این شهرستان، اظهار داشت که در سال زراعی جاری به دلیل بارش‌های اندک در زمان کشت محصول، عقب ماندگی در رشد گیاه ایجاد شد که با آبیاری اراضی از سوی کشاورزان و نیز با بارش‌های انتهای فصل زمستان پارسال و فروردین امسال تا حدود زیادی این عقب ماندگی جبران شد.

غلامعلی نورا افزود:ابرناکی و بالا بودن رطوبت هوا در ماه فروردین و ایام فعلی سبب افزایش آفات و بیماری‌ها در مزارع محصولات پاییزه کل  استان  گلستان و گنبدکاووس شده که این امر هزینه حداقل دو نوبت مبارزه شیمیایی در مزارع را بر کشاورزان تحمیل کرده است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/9384



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96