اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیرکل محیط زیست گلستان:

راه‌اندازی پاسگاه محیط بانی در «زیارت» و «جعفرآباد» گرگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با هدف حفاظت هر چه بهتر مناطق تحت مدیریت، دو پاسگاه‌ محیط بانی در روستاهای زیارت و جعفرآباد شهرستان گرگان راه‌اندازی شد.

محمدرضا کنعانی اظهار کرد:با هدف افزایش سطح حفاظت در مناطق حفاظت‌شده جهان‌نما و شکار ممنوع چلچلی، پاسگاه‌محیط بانی در روستای  زیارت  و روستای جعفرآباد شهرستان گرگان تجهیز و به‌صورت شبانه‌روزی راه‌اندازی شد.

وی در خصوص اهمیت راه‌اندازی این محیط بانی‌ها، گفت:این دو محیط بانی، از محیط بانی‌های مصوب در چارت سازمانی استان گلستان بوده که با توجه به اهمیت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت  محیط زیست  در استان، جهت حفاظت مؤثر از ارزش‎های زیستی، حیات‌وحش مناطق، چشم‎اندازهای طبیعی و پیشگیری از سوءاستفاده متخلفین و متجاوزین به محیط زیست، استقرار این محیط بانی‌ها و حضور مأمورین یگان حفاظت به‌صورت شبانه‌روزی امری ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد:در روستای زیارت که در حاشیه منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما واقع است، یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها است که با حضور شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در این محیط بانی و با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط امید است از هرگونه تخریب و تصرف محیط زیست در این منطقه ارزشمند پیشگیری شود.

کنعانی گفت:محیط بانی جعفرآباد نیز با توجه به گستردگی مناطق تحت مدیریت شهرستان گرگان و حضور گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش و چشم‌اندازهای طبیعی در منطقه زیبای شکار ممنوع چلچلی با استقرار شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به‌ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ و حراست محیط زیست، تصریح کرد:ما به‌تنهایی قادر به حفظ و حراست از محیط زیست نیستم و برای حفاظت از محیط زیست که وظیفه قانونی و شرعی همه مردم است به مشارکت تمامی افراد جامعه به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی نیاز است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از روابط عمومی محیط زیست گلستان، منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما با مساحت ۳۰۶۵۰ هکتار در استان گلستان در ارتفاعات جنوب گرگان و جنوب شرقی کردکوی قرارگرفته است.پوشش بسیار غنی مشتمل بر جنگل‌های پهن‌برگ، بوته‌زارهای وسیع، چشم‌اندازهای زیبا، حیات‌وحش برجسته و متمایز مانند گونه‌های پلنگ، خرس، مرال، شوکا، کل و بز و قوچ و میش و سایر گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش سبب شده این منطقه در ابعاد گوناگون آموزش و پژوهش، علمی، تفرج و توریسم و از همه مهم‌تر حفظ تنوع زیستی در سطح ملی و جهانی از اهمیت بالای برخوردار باشد.

منطقه شکار ممنوع چلچلی با مساحت ۳۳۱۰۰ هکتار در استان گلستان و در ارتفاعات جنوب شرقی گرگان به دلیل صعب‌العبور بودن و عدم توسعه راه‌های دسترسی، دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است و به همین دلیل همانند منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما زیستگاه بسیاری از گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش استان گلستان است.تنوع پوشش گیاهی و جانوری و اهمیت حفاظت و حراست از این منطقه سبب در دستور کار قرار گرفتن ارتقاء سطح حفاظت این منطقه به پناهگاه حیات‌وحش در شورای عالی محیط زیست شده است./ایسنا


http://www.caspiankhabar.com/9360



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96