اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



گره‌های باز نشده صنایع تبدیلی/ بروکراسی پیچیده و فقدان حمایت بانک
بروکراسی پیچیده و فقدان حمایت بانک ها در کنار سنگ هایی که کارشناسان پیش روی تولید در گلستان گذاشته اند باعث شده صنایع تبدیلی قوی و مناسب در این استان شکل نگیرد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر،  گلستان  یکی از تولید کنندگان برتر محصولات  کشاورزی  و دامی در کشور است ولی اقتصاد وابسته به این بخش نتوانسته جایگاه مناسبی برای استان در بین سایر استان‌ها ایجاد کند.

به گفته کارشناسان خروج ارزش افزوده محصولات کشاورزی از گلستان یکی از دلایل بی تأثیری این چرخه  اقتصادی  بر درآمدهای گلستان و جایگاه پایین کشوری آن است با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بروکراسی اداری پیچیده و موانع بسیاری که پیش روی سرمایه گذاران قرار گرفته اجازه توسعه صنایع با سرعت مناسب را نمی‌دهد.

ایجاد صنایع به روز و مناسب، باعث عدم هدر رفت محصولات کشاورزی و همچنین افزایش ارزش افزوده اقتصاد کشور شود، با توجه به اینکه همیشه صنعت و کشاورزی مکمل یکدیگر بوده‌اند، می‌توان با ایجاد و توسعه صنایع مختلف در حوزه تولیدات کشاورزی استان از هدر رفت آنها جلوگیری کرد و همچنین به ارزش افزوده اقتصاد کشور نیز کمک شایانی کرد.

گلستان محروم از صنایع تبدیلی قوی

یک فعال اکوسیستم نوآوری در گلستان گفت:متأسفانه به دلیل مشکلات فراوان بر سر راه سرمایه گذاران، استان در حوزه صنایع تبدیلی به شدت ضعیف است و نیاز است تا مسئولین به دنبال چاره اندیشی باشند.

مرتضی نظری افزود:اگر یک سرمایه گذار بخواهد در کشور کسب‌وکاری ساده را آغاز کند، وارد یک بروکراسی اداری خیلی طولانی می‌شود، در حالی که خیلی جاها اگر بخواهند حمایتی انجام دهند در عرض ۲۴ ساعت الی یک هفته می‌توانند کار را انجام دهند.

وی ادامه داد:سرمایه گذار در این راه آنقدر درگیر مجوزها، محدودیت‌ها و الزامات بی پایه و اساس قرار می‌گیرد که دیگر پشیمان می‌شود، به همین دلیل سیستم ما خام فروشی است و متأسفانه منابع و محصولات خام زیادی از استان خارج و در شهرهای دیگر تبدیل به محصولات مصرفی بازار می‌شوند.

نظری اضافه کرد:برای پیشرفت در این حوزه باید یک اداره متولی این کار شود و راه را برای ورود سرمایه گذاران باز کند، به طوری که این افراد با خیال راحت بتوانند برای ایجاد کسب و کار قدم بگذارند.

گره‌های باز نشده صنایع تبدیلی/ بروکراسی پیچیده و فقدان حمایت بانک

وی بیان کرد:کشت‌های قالب استان گندم، جو، کلزا، خیار و گوجه است که البته برای محصول گندم کارخانجات زیادی در گلستان نداریم، اما برای کلزا چندین کارخانه روغن کشی در استان وجود دارد که شاید استفاده‌هایی دیگر هم از آنها شود و صنایع خیلی قوی نیز نیستند.

توسعه صنایع تبدیلی باید با حمایت از کشاورز ایجاد شود

کارشناس کشاورزی گلستان گفت:در ارتباط با محصول سیب زمینی نیز کارخانه چیپس اصلاً در استان وجود ندارد، البته ما کارخانه رب خیلی خوبی در استان داریم، ولی این افراد متأسفانه همه با هم تبانی کرده و قیمتی که از کشاورز خریداری می‌کنند، بسیار پایین است و سر کشاورز کلاه می‌رود.

وی افزود:صنعت تولیدی زمانی که در جایی ایجاد می‌شود، باید بتواند از کشاورز حمایت کند، نه اینکه بخواهد به دلخواه خودش قیمت گذاری کند، این موضوع به ضرر کشاورز می‌شود، چرا که مجبور می‌شود با قیمتی پایین محصولات خود را بفروشد.

نظری تصریح کرد:در حوزه صیفی‌جات نیز کارخانه خیار شور و ترشیجات در استان وجود ندارد، در این راه باید یک ارگان دولتی و یا شرکت تعاونی انتخاب شود تا بتواند به رشد و توسعه صنایع تبدیلی کمک کند.

عدم توجه مسئولان کشور

در ادامه نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت:اقتصاد استان‌های شمالی بر مبنای کشت محصولات کشاورزی است، ولی متأسفانه صنعت در این استان‌ها رشد قابل توجهی پیدا نکرده است، همچنین مسئولان کشوری نیز به این موضوع توجهی نداشتند.

رحمت الله نوروزی در گفتگو اظهار کرد:برخی استان‌ها مانند سمنان، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی، قزوین و اراک در گذشته توانستند به وسیله دلار هفت هزار تومانی پیشرفت‌های خوبی را در حوزه صنعت داشته باشند.

وجود ۳۲ شهرک صنعتی اما خالی از صنایع بزرگ در گلستان

وی با بیان اینکه اقتصاد گلستان از صنایع خرد و کلان بی بهره مانده است، ادامه داد:در حال حاضر ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد که صنایعی بسیار کوچک در آنها مستقر است.

نوروزی اضافه کرد:گلستان روزی به سرزمین طلای سفید معروف بود، اما به دلیل واردات بی رویه دچار آسیب‌ها و مشکلات فراوانی شد و باعث شد تا بسیاری از کارخانجات  پنبه  استان تعطیل شود.

توسعه صنایع تبدیلی نیازمند عزم جدی مسئولان

نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:با توجه به مشکلات و معضلاتی که استان گرفتار آن است، نیازمند عزم جدی و ملی در بحث استقرار صنایع تبدیلی هستیم، با همت مضاعف می‌توانیم پای سرمایه گذاران را به این استان باز کنیم.

وی افزود:نیاز است تا همه مسئولین استان، اعم از مجمع نمایندگان، استاندار و مدیران کمک کنند تا بتوان بروکراسی‌های اداری را در این حوزه کاهش داد و زیر پای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کرد.

نوروزی توجه به مشکلات سرمایه گذاران را بسیار با اهمیت خواند و تصریح کرد:نباید با سنگ اندازی سرمایه گذار را خسته و بی روحیه کنیم، به طوری که دیگر تمایلی برای حضور و سرمایه گذاری در استان نداشته باشد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس گفت:امیدواریم دولت جدید بودجه و تسهیلات لازم را در اختیار گلستان قرار دهد تا ما هم بتوانیم استانی با صنایع بزرگ باشیم.

ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت گلستان وجود دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:خوشبختانه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در استان وجود دارد که می‌توان با ورود سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف تولیدی و کشاورزی صنایع بسیار خوبی را ایجاد کرد.

وی افزود:با توجه به اینکه ما بهترین بارانداز همسایه کشورهای اوراسیا را در شرق می‌توانیم به دست بیاوریم، به وسیله این مرز شاهد گسترش  صادرات  می‌شویم.

گره‌های باز نشده صنایع تبدیلی/ بروکراسی پیچیده و فقدان حمایت بانک

نوروزی با اشاره به آغاز به کار منطقه آزاد اینچه برون بیان کرد:خوشبختانه با همکاری تمامی نمایندگان مجلس، توانستیم این منطقه را افتتاح کرده و باید در ادامه تلاش‌های خوبی صورت بگیرد تا در بحث صادرات راه‌های زیادی را باز کنیم.

صادرات گلستان به روسیه و عراق

در ادامه معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت:در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد صنایع تبدیلی مستقر در گلستان وجود دارد که همه دارای پروانه بهره برداری هستند.

نقی اسدی هاشم آباد اظهار کرد:صنایع تبدیلی واژه‌ای بسیار گسترده است که محصولات زراعی، باغی، شیلاتی و دامی را در بر می‌گیرد.

وی افزود:در حال حاضر با وجود مشکلات گسترده، تولید کنندگان ما در استان صادرکننده انواع محصولات زراعی و تولیدی به کشورهایی همچون عراق، روسیه و افغانستان هستند.

بانک‌ها حمایت نمی‌کنند

اسدی هاشم آباد ادامه داد:مشکل اصلی ما در حوزه صنایع تبدیلی، بحث نقدینگی است، بانک‌های استان باید حمایت‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم در این راه گام‌های مؤثری را برداریم.

وی اضافه کرد:هم اکنون چندین سرمایه گذار در بحث سیب زمینی وارد استان شده‌اند و با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفته، بحث استقرار این سرمایه گذاران در کارگروه سرمایه گذاری استان مطرح و تأیید شد و در حال حاضر به دنبال کارهای اداری آنها هستیم.

گره‌های باز نشده صنایع تبدیلی/ بروکراسی پیچیده و فقدان حمایت بانک

طراحی پنج زنجیره در حوزه صنایع تبدیلی

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه پنج زنجیره در حوزه صنایع تبدیلی در سازمان جهاد کشاورزی استان طراحی شده است، تصریح کرد:گیاهان دارویی، مرغ، چغندرقند و سیب زمینی از جمله محصولاتی هستند که برنامه‌ریزی‌هایی بر اساس این زنجیره برای آنها طراحی شده و کسانی که در این حوزه‌ها گام بردارند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت:به دنبال این هستیم تا بتوانیم تسهیلات لازم را برای این افراد ایجاد کنیم و امیدواریم که بانک‌ها نیز همکاری لازم را داشته باشند.

اسدی هاشم آباد با اشاره به محصول پنبه در گلستان گفت:پنبه در حال حاضر به عنوان ا ولویت در دستور کار ما قرار نگرفته است و با توجه به اینکه هنوز می‌توانیم ظرفیت‌های فرآوری پنبه را در استان ایجاد کنیم، باید به دنبال راه حل های مناسب در این حوزه باشیم.

وی گفت:در گذشته حدود ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع گلستان به زیر کشت پنبه می‌رفت، ولی به مرور کاشت این محصول کاهش پیدا کرد و سویا، کلزا و گندم جایگزین آن شد و به همین دلیل بسیاری از کارخانجات پنبه در استان تعطیل شد.

به گفته کارشناسان عدم تخصیص بودجه، نامناسب بودن تسهیلات و بی انگیزگی سرمایه گذاران برای ورود به استان برای ایجاد صنایع تبدیلی از مهمترین مشکلاتی است که باعث شده تا ما نتوانیم در این حوزه گام برداریم، امید است بتوانیم با همکاری و همیاری مسئولان استانی و کشوری گلستان را به سمت پیشرفت هدایت کنیم.


http://www.caspiankhabar.com/92760



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96