اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



معاون جهاد کشاورزی گلستان مطرح کرد

هشدار به کشاورزان گلستان برای یخ زدگی محصولات
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به یخ زدگی محصولات باغی و کشاورزی هشدار داد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، نوید رضا فراهانی، اظهار کرد:برای محافظت و ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان، مخصوصاً در باغات جدیدالاحداث اراضی شیبدار سال جاری و درختان آسیب‌پذیر با توجه به کاهش شدید دما و وزش باد از پلاستیک سیاه، گونی و نایلون استفاده شود و از هرس درختان، شخم و پاکنی در باغ‌ها خودداری شود.

وی تاکید کرد:از انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی با توجه به کاهش محسوس دما و وزش باد و عدم اثربخشی سم، خودداری شود.

معاون باغبانی  جهاد کشاورزی  گلستان توصیه کرد:علف‌های هرز کنترل شود چرا که زمین بدون پوشش گیاهی با خاک متراکم و مرطوب، حرارت را بیشتر از زمین خشک با پوشش گیاهی در روز ذخیره کرده و در شب بصورت تشعشع منعکس می‌کند.

وی با بیان اینکه کنترل آفات و بیماری‌ها برای بهبود سلامت گیاه و در نتیجه مقاومت بیشتر گیاه به  سرما  لازم است افزود:آبیاری برای تامین رطوبت خاک در حد کفایت چند روز قبل از سرما انجام شود، چون زمین مرطوب حرارت را بیشتر از زمین خشک ذخیره می‌کند.

فراهانی تصریح کرد:از ترکیبات آلی و شیمیایی مانند اسیدهای آمینه و…بصورت محلول پاشی قبل از وقوع سرما در دستور کار قرار گیرد و از پوشش‌هایی مانند کاه و کلش و مواد پلی اتیلنی برای باغات جدید و تنه درختان بارده استفاده شود به طوری که طوقه درختان و محل اتصال شاخه‌های اصلی به تنه بدلیل حساس بودن به سرما حتماً پوشانده شوند.

وی بر استفاده از آبیاری بارانی با ریزآب‌پاش‌ها برای شاخه‌ها و پوست قسمت پایینی درختان جوان تاکید کرد و افزود:این روش از کارایی بالایی برخوردار است و باید تا رفع خطر سرما بدون وقفه ادامه داشته باشد.

معاون جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد:نتایج تحقیقات نشان داده که استفاده از دود نه تنها تاثیر چندانی در جلوگیری از سرمازدگی ندارد بلکه روش پرهزینه بوده و موجب کثیف شدن باغ و آلودگی زیست محیطی می‌شود.

وی گفت:تامین سوخت جایگزین با توجه به افت فشار گاز و احتمال قطعی گاز، بررسی وضعیت دستگاه‌های گرمایشی، استقرار پوشش‌های سقف در گلخانه‌ها و نهالستان‌ها، تامین موتور برق اضطراری در صورت قطع برق احتمالی، بررسی و چکاب سیستم‌های گرمایشی گلخانه و چکاب پلاستیک پوشش گلخانه برای محافظت از محصولات گلخانه ای در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.


http://www.caspiankhabar.com/92740



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96