اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ترس پرستاران از فراموشی در پساکرونا/اجرای قوانین بهترین حمایت است
اجرای قوانین تعرفه خدمات پرستاری و فوق العاده خاص از جمله مطالبات پرستاران بوده و آن ها نگران هستند که در پساکرونا وعده های مدیران فراموش شود.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از مهر، پرستاری شغل پر استرس و از لحاظ روحی و روانی بسیار طاقت فرسا است اما متأسفانه در کشور ما این مدافعان سلامت از حق واقعی خود دور مانده اند و با وجود اینکه بیش ۱۰ سال از تصویب قانون تعرفه خدمات پرستاری می‌گذرد اما سازوکار مناسب برای اجرای این طرح محقق نشده است.

این در حالی است که اجرای موفق این طرح نه تنها باعث می‌شود پرستاران به حق واقعی خود دست یابند بلکه به نفع مردم و شرکت‌های بیمه گذار هم می‌شود.

پرستار بیمارستان شفای گرگان در خصوص این مسأله و تحقق مطالبات پرستاران گفت:اولین خواسته یک پرستار امنیت شغلی و امنیت جانی است، بسیاری از پرستاران به صورت ساعتی و قراردادی کار می‌کنند و برخی هم که موفق به استخدام نمی‌شوند، مهاجرت می‌کنند.

یوسف عظیمی با بیان اینکه بسیاری از حقوق و مزایایی پرستاران برزمین مانده است، خاطرنشان کرد:بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد سال‌ها هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود:با این وضعیت بد کرونا یی که پرستارها به عنوان یک سرباز مشغول خدمت هستند ولی جایگاه ای که باید داشته باشند را ندارند حتی بسیاری می‌گویند وظیفه شما بوده و باید کارتان را انجام دهید.

عظیمی ادامه داد:در اوج کرونا همه یاد پرستاران می‌افتند اما هم اکنون که تب و تاب کرونا فروکش کرده، کسی خبری از پرستار نمی‌گیرد.

ترس پرستاران از فراموشی در پساکرونا/اجرای قوانین بهترین حمایت است

تبدیل وضعیت پرستاران

سوپروایزر اورژانس بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان هم گفت:پرستاران جامعه ما عاشق شغل خود بوده زیرا در سخت‌ترین شرایط یاری گر مردم هستند.

عبدالصاحب قربانی پور با اشاره به مطالبات پرستاران گفت:مطالبات پرستاری و کادر درمان به سه دسته تقسیم می‌شوند که یکی از مطالبات بحث فوق العاده خاص است که اکثر وزارت خانه‌ها و دستگاه‌ها اجرایی دریافت کرده اند اما کادر درمان هنوز به این حق خود نرسیده است.

استخدام قراردادی و ۱۰۰ ساعته ظلم به پرستاران استوی با بیان اینکه دولت خط فقر را زیر ۱۰ میلیون تومان عنوان کرده است و ۹۰ درصد کادر سلامت زیر خط فقر هستند، تصریح کرد:در دوران پیک کرونا مردم واقعاً به ما لطف داشته اند اما مسئولان تنها برای دیده شدن می آیند و یک سری وعده و وعیده ها را می‌دهند و بعد از آن فراموش می‌شود.

قربانی پور گفت:رهبری در سال گذشته در روز تکریم پرستار اجرای بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مطرح کردند؛ این قانون بیش از ۱۰ سال تصویب شده است اما اجرا نمی‌شود.

وی یکی دیگر از مطالبات پرستاران تبدیل وضعیت آنها دانست و افزود:این نوع استخدام قراردادی و ۱۰۰ ساعته یک ظلم به پرستاران است.

قربانی نژاد گفت:با پرستاران مانند یک کارگر فصلی برخورد کرده اند، پرستاران ۸۹ روز قرارداد می بنند و بعد از آن خداحافظی می‌کنند و بسیاری از این بابت ناراحت هستند و انگیزه کار از بین می‌رود.

کمبود نیرو و حجم بالای کار

دیگر پرستار گرگانی با بیش از ۲۵ سال فعالیت هم گفت:از اینکه می‌توانم به همنوعان خود در این شغل خدمت کنم، لذت می برم.

مریم سائلی افزود:در لحظه‌های شیرین و سخت در کنار مردم بوده و همیشه سعی کرده ام، حس آرامش را به آنها انتقال دهم.

ترس پرستاران از فراموشی در پساکرونا/اجرای قوانین بهترین حمایت است

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکلات شغل پرستاری بیشتر از لحاظ جسمی و روحی است، خاطرنشان کرد:پرستاران به دلیل کمبود نیروی و حجم کار بسیار زیاد تحت فشار هستند.

سائلی گفت:بسیاری از کشورها با بهبود شرایط مالی و کاهش ساعت کاری از فشار روحی و جسمی پرستاران کم کرده اند اما در کشور ما متأسفانه این قوانین شامل پرستارهای بخش خصوصی نیست.

وی ادامه داد:بین حقوق پرستارهای بخش خصوص و پرستاران دولتی فاصله زیادی وجود دارد و امیدواریم مسئولان به پرستاران این بخش هم توجه داشته باشند.

قول‌های مسئولان در شرایط کرونایی وعده‌ای بیش نبود

کارشناس پرستاری شاغل در مرکز ۱۱۵ آق قلا هم به خبرنگار مهر گفت:پرستاری شغل پر استرس و پرتنشی بوده که حتی ما را در ارتباط با خانواده دچار چالش کرده و سبب انتقال استرس به خانه می‌شود.

یوسف ایزدی ادامه داد:در مبحث مالی هم از سوی مسئولان حمایتی نمی‌شویم و قانون تعرفه گذاری و حقوق فوق العاده خاص که قول آن را داده اند هنوز اجرایی نشده است و وعده و عیده بیش نبوده است.

ایزدی گفت:برای مطالبات خود، چندین بار درخواست داده ایم و همه پرستاران امضا کرده اند و به مسئولان در این خصوص اطلاع رسانی کرده ایم اما جوابی نگرفته ایم.

وی بیان کرد:هیچ گونه امتیازی در شرایط کرونا برای ما قائل نشده اند با اینکه ما با کمترین تجهیزات به مقابله با کرونا رفتیم اما حقوق ما را نادیده گرفتند.

ترس پرستاران از فراموشی در پساکرونا/اجرای قوانین بهترین حمایت است

قرارداد ۸۹ روزه استثمار پرستاران بوده است

برای اطلاع از پیگیری مطالبات پرستاران با یکی از اعضای هیأت مدیره نظام پرستاری گرگان و آق قلا گفتگو کردیم، محمدمهدی بطیاری به خبرنگار مهر گفت:با توجه به شیوع کرونا فراخوانی داده شد و بخشی از پرستارهای تازه فارغ التحصیل شده در قالب قرارداد ۸۹ روزه مشغول خدمت شدند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود بعد اتمام قرار داد پرستاران تبدیل وضعیت شوند، افزود:اما متأسفانه برخلاف بقیه دانشگاه‌ها، علوم پزشکی گلستان یک فرم‌های از این پرستارها در قالب تعهد محضری دریافت کرد که شما هیچ رابطه استخدامی با ما ندارید.

بطیاری ادامه داد:بعد از گذشت دو سال که از این شرایط می‌گذرد هنوز هیچ اتفاقی برای تبدیل وضعیت آنها انجام نشده و حتی پرستارهای که در این قالب کار کردند و از خانواده ایثارگران بوده اند به دلیل نداشتن بیمه، شامل این طرح نشدند.

وی فعالیت پرستاران در قالب قرارداد ۸۹ روزه را یک استثمار دانست و گفت:این افراد در بحبوبه کرونا که فرزندان به پدر و مادر خود سر نمی زدنند، خدمت کردند اما متأسفانه حق بزرگی از این قشر ضایع شده است.

بطیاری از پرداخت نشدن مزایای فعالیت در ایام کرونا به پرستاران گلستان خبرداد و گفت:استاندار وقت در خصوص قراردادهای ۸۹ روزه مصاحبه کرده و برای تبدیل وضعیت قول مساعد داد اما دو سال گذشته ولی در این خصوص هنوز اتفاقی نیفتاده است.

ترس پرستاران از فراموشی در پساکرونا/اجرای قوانین بهترین حمایت است

وی با اشاره به دیگر مطالبات پرستاران گفت:قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک قانونی است که ۱۰ سال قبل مصوب شده ولی متأسفانه در کل کشور اجرایی نشده که اگر اجرا شود هم به نفع پرستار و هم به نفع بیمار است.

بطیار ادامه داد:بحث اجرای فوق العاده خاص از جمله خواسته‌های اصلی پرستاران است که باید به آن توجه شود.

وی در خصوص پیگیری‌های نظام پرستاری گفت:ما صنف بوده و در توزیع منابع وزارت دخالتی نداریم؛ با وجود اینکه ۵۰ درصد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کادر پرستار هستند اما منابعی که توزیع می‌شود هیچ وقت از نظام پرستاری نظرخواهی نمی‌شود.

تمام قد از حقوق پرستاران دفاع می‌کنیم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم خصوص مطالبات بر زمین مانده پرستاران به خبرنگار مهر گفت:کادر درمان و کسانی که در بیمارستان فعالیت می‌کنند شرایط خاص و جنگی در دوران کرونا داشته و جان خود و خانواده‌های خود را به خطر انداخته و بسیاری هم در این مسیر به شهادت رسیده اند.

رمضانعلی سنگدوینی در خصوص تحقق مطالبات پرستاران، افزود:نباید از این دولت که ۱۰۰ روز از عمرش گذشته انتظار داشت با این سرعت این مسأله را حل کند ولی مطمئناً این حق پرستارها است و این موضوع را تمام قد پیگیری می‌کنیم و امیدواریم دولت در آستانه بودجه ۱۴۰۱ حتماً مشکلات پرستارها را مد نظر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سال گذشته به توجه به این قشر تأکید کرده اند، تصریح کرد:بعضی از طرح‌ها به دلیل نبود منابع متأسفانه بر زمین مانده است که امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

پرستاران به عنوان قشر پرتلاش جامعه در همه بحران‌ها حضور داشته لذا باید نه در یک روز که به نام آنها است بلکه طول سال پای صحبت‌ها و درد و دل‌های آنها نشست و مطالبات آنها را پیگیری کرد.


http://www.caspiankhabar.com/92551



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96