اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



شمارش معکوس برگزاری انتخابات در گلستان
شمارش معکوس برگزاری انتخابات در گلستان آغاز شده و مردم این استان به همراه هم‌میهنانمان در سایر نقاط کشور، پنج روز دیگر برای انتخاب رئیس‌جمهور و اعضای شوراهای شهر و روستا، پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.

به گزارش کاسپین به نقل از ایسنا، سیزدهمین دوره  انتخابات   ریاست جمهوری  و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها جمعه ۲۸ خردادماه در ۱۴ شهرستان استان  گلستان  همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.مردم گلستان در انتخابات ریاست جمهوری از بین ۷ کاندیدا و در انتخابات شوراهای شهر و روستا از بین ۸ هزار و ۲۸۵ نفر، کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد.

در روزهای گذشته ستادهای انتخاباتی آقایان رئیسی، جلیلی، مهرعلیزاده، همتی، رضایی و زاکانی در مرکز استان و در برخی شهرستان‌ها راه‌اندازی شده است.ستادهای انتخاباتی کاندیدای شوراها نیز از پنجشنبه هفته گذشته فعالیت تبلیغاتی‌شان را آغاز کردند.با توجه به شرایط کرونایی امسال، غالب توجه کاندیدا به تبلیغات در فضای مجازی معطوف شده است.

در کنار جنب‌وجوش و هیجانات رقابت‌های انتخاباتی، نحوه برگزاری انتخابات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.فرایند برگزاری انتخابات از چهار ماه گذشته انجام شده و تاکنون ۲۸ فرایند پیش‌بینی شده طبق برنامه‌ریزی ستاد انتخابات کشور طی شده است.

یک میلیون و ۳۵۴ هزار گلستانی واجد شرایط رای دادن

احسان مکتبی_رئیس ستاد انتخابات گلستان روز گذشته در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، گفت:در این انتخابات یک میلیون و ۳۵۴ هزار گلستانی واجد رای دادن هستند و ۳۲ هزار و ۲۵۸ نفر آنان نخستین مشارکت سیاسی را تجربه خواهند کرد.

وی افزود:مردم استان در انتخابات پیش رو، تکلیف ۳۴۲۵ کرسی شوراهای شهر و روستا را مشخص می‌کنند.

مکتبی با بیان اینکه ۴۰ هزار نفر عوامل اجرایی برگزاری انتخابات در گلستان هستند، گفت:یک هزار و ۷۸۴ شعبه در ۴۱ حوزه انتخاباتی د سطح استان آرای مردم را جمع‌آوری می‌کنند.

برگزاری انتخابات شوراها در تمامی روستاها

رئیس ستاد انتخابات گلستان تصریح کرد:نیمی از جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند؛ به همین جهت انتخابات شوراهای روستا برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تلاش شد که در همه روستاها شرایط برای برگزاری انتخابات شورا فراهم شود و همین گونه نیز شد.مجموعاً بیش از ۵۰۰ نفر بیشتر از تعداد کرسی‌های شورای روستا ثبت‌نام داشتیم.

مکتبی با تأکید بر اهمیت حضور حداکثری در انتخابات، گفت:از مدیران و عوامل برگزاری انتخابات انتظار می‌رود علاوه بر رعایت اصل بی‌طرفی و عمل به مُر قانون، شرایط را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم کنند.

انتخابات تمام الکترونیک در گرگان

فاطمه کاویانی_ مدیر  فناوری  اطلاعات و شبکه دولت استانداری گلستان به ایسنا گفت:انتخابات این دوره در استان به شکل نیمه الکترونیک و تمام الکترونیک برگزار می‌شود.در گرگان مرکز استان، انتخابات شوراهای اسلامی را به شکل تمام الکترونیک داریم.در دیگر نقاط استان انتخابات به شکل نیمه الکترونیک خواهد بود و تنها احراز هویت رای دهندگان الکترونیکی است.

وی خاطرنشان کرد:در سطح استان ۱۷۸۴ شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده که از این تعداد ۱۴۳ شعبه به شکل تمام الکترونیک خواهند بود.

مدارک موردنیاز برای رای دادن

مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گلستان خاطرنشان کرد:رای دهندگان باید به همراه خود شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته باشند.رای دهندگان در گرگان تعرفه الکترونیکی دریافت و رای دهندگان در شهرهای دیگر تعرفه کاغذی دریافت می‌کنند.

کاویانی خاطرنشان کرد:تعرفه الکترونیکی یک کارت است که به ازای پاسخ مثبت استعلام رای دهنده، شارژ می‌شود و قابلیت رای پیدا می‌کند.فرد کارت را در محل در نظر گرفته شده در صندوق الکترونیکی قرار می‌دهد و اعداد مربوط به کدهای نامزدها را وارد می‌کند.بر روی صندوق مانیتوری تعبیه شده که تصویر و مشخصات کاندیدا به نمایش گذاشته می‌شود.بعد از اینکه رای داده شد، کارت الکترونیکی قابلیت رای دادن را از دست می‌دهد و برای نفر بعدی در صورت پاسخ مثبت به استعلام، مجدداً شارژ می‌شود.

فراهم شدن زیرساخت‌های انتخابات الکترونیک

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها کاملاً فراهم شده است، گفت:گلستان شرایط بسیار مطلوبی را از نظر دریافت استعلامات برخط دارد.استعلامات آنلاین قدرت کنترل و شفافیت بسیار بالایی را به ما می‌دهد.در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ که تجربه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک را در برخی از شهرهای استان داشتیم، شاهد پاسخ بالای ۹۸.۵ درصد در دریافت استعلامات آنلاین بودیم.

کاویانی خاطرنشان کرد:با توجه به طولانی بودن ساعت انتخابات، در هر شعبه ۲ کاربر در نظر گرفته شده است.در این دوره سرگروه‌هایی در نظر گرفته شده که راهنمایی‌های لازم را به کاربران داشته باشند.در گرگان به ازای هر ۵ شعبه یک سرگروه و در شهرهای دیگر به ازای هر ۱۰ شعبه، یک سرگروه در نظر گرفته شده است.

مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گلستان با اشاره به راه‌اندازی سامانه رهگیری نزدیک‌ترین شعبه، گفت:به‌منظور بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های فضای مجازی در انتخابات به‌منظور ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت، مقابله با تخریب علیه نامزدها و ضابطه‌مند کردن تبلیغات در فضای مجازی، دستورالعمل انتخابات در فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده است.در این راستا سامانه"انتخاب ایران"راه‌اندازی شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.مردم با مشخص کردن موقعیت مکانی خود در این سامانه، از نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین شعبه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد، مطلع می‌شود.بخش دیگری در این سامانه در نظر گرفته شده که در آن به تفکیک هر شهر و روستا، به معرفی نامزدها پرداخته شده است.

در انتخابت ۲۸ خردادماه، یک هزار و ۲۱۵ نفر برای کسب کرسی شوراهای ۳۴ شهر و ۷ هزار و ۷۲ نفر برای حضور در شورای اسلامی ۹۷۳ روستای گلستان با هم به رقابت می‌پردازند.


http://www.caspiankhabar.com/91920



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96