اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



استاندار گلستان: منطقه آزاد اینچه‌برون ضامن توسعه اقتصاد کشور است
استاندار گلستان با اشاره به تصویب لایحه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن برشمردن موقعیت جغرافیایی این منطقه و زیرساخت‌های آن در استان گفت: منطقه آزاد اینچه‌برون ضامن توسعه اقتصاد کشور است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  استاندار ی گلستان،  هادی حق شناس  روز پنجشنبه در جمع نمازگزاران عید سعید فطر عیدگاه اهل سنت گنبدکاووس، دلیل اصلی پایین بودن درآمد سرانه گلستانی‌ها نسبت به میانگین کشور را خام فروشی محصولات کشاورزی دانست و گفت:اگر این محصولات تجاری‌سازی و بسته‌بندی شوند، اشتغالزایی و افزایش درآمد برای مردم گلستان به همراه می‌آورد.

وی افزود:منطقه آزاد اینچه‌برون جزو ۲ منطقه آزاد تجاری متصل به ریل کشور است که شهرک صنعتی در دل آن واقع شده و با فعالیت گمرک مرزی و نزدیکی به فرودگاه گرگان می‌تواند به اقتصاد ایران کمک می‌کند.

استاندار گلستان همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه ماه مبارک رمضان در خودسازی اشاره کرد: این عید بزرگ فرصتی است تا با دعای خیر تمامی روزه داران و مردم شریف گلستان شاهد تسریع در ریشه کن شدن ویروس کرونا باشیم.

استاندار گلستان: منطقه آزاد اینچه‌برون ضامن توسعه اقتصاد کشور است

 ایجاد منطقه آزاد  اینچه برون  که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

بر اساس نظر شورای نگبهان و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه  اقتصادی  جدید مذکور در بند سه ماده واحده از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

مجمع تشخص مصلحت نظام ۱۵ اردیبهشت امسال پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری از جمله اینچه برون استان گلستان را تصویب کرد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان-ترکمنستان-ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.


http://www.caspiankhabar.com/91829



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96