اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



تقلای نان در بلای جان

گسترش کرونا باگاری زباله گردی/غفلت از زباله گردهافاجعه ساز می شود
با شیوع کرونا در گلستان، زباله گردی تعطیل نشده و با توجه به این که باکس های زباله این روزها حاوی پسماندهایی با آلودگی بالا هستند، عدم توجه در این زمینه خطرساز خواهد شد.

 کاسپین خبر :«بدنش را تا نیمه در باکس  زباله  فرو برده بود و بی اعتنا به افرادی که از کنارش می‌گذشتند، زباله‌ها را جابجا می‌کرد.گویی از  کرونا ، بلای این روزهای دنیا هیچ نشنیده بود؛ نه دستکشی داشت و نه ماسکی و با همان دست‌های برهنه از هر حفاظی، گاری دستی خود را پیش برد».

زباله‌گردی؛ پدیده‌ای که سال‌ها است کشور و  استان  گلستان از آن رنج می‌برد، این معضل هرازگاهی مُسکن موقتی یافته اما درمان نشده و تا رفع آن کامل آن راه زیادی در پیش است.

حل پدیده زباله گردی نیازمند آسیب شناسی اساسی است اما اکنون با توجه به شیوع کرونا، این امر زنگ خطر جدی برای استان است که باید در کوتاه‌ترین زمان فکری به حال آن کرد زیرا در صورت غفلت از آن، زحمات گروه‌های مبارزه با کرونا به هدر خواهد رفت.

افرادی که بدون توجه به مسائل  بهداشت ی در سطل‌های پر از ماسک، دستمال و دستکش‌های آلوده خم شده و علاوه بر مبتلا شدن می‌توانند عامل انتقال ویروس کرونا شوند.

آلودگی بالای باکس‌های زباله

آن چیزی که این روزها در سطل‌های زباله ریخته می‌شود، آلودگی بالایی داشته و زباله گردها بدون توجه به سلامتی خود با آلوده‌ترین  پسماند ها سروکار دارند لذا در صورتی که از سوی مسئولان امر فکر اساسی در این شرایط نشود شاید اتفاقاتی رخ دهد که جبران آن سخت باشد.

پسماندهای شهری جزو اموال  شهرداری  بوده و خرید و فروش آن‌ها جرم است و این افراد علاوه بر جرم در شرایط فعلی عاملی پرخطر برای افزایش شیوع این ویروس هستند که انتظار است دانشگاه علوم پزشکی و مقامات قضائی استان تدابیر لازم برای برخورد با این قشر را اتخاذ کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر  گرگان  در این خصوص به  کاسپین خبر  گفت:طرح تفکیک از مبدا امسال با همکاری پسماند گلستان آغاز شده و در ناحیه یک گرگان در حال اجرا است.

محمدابراهیم جرجانی افزود:متأسفانه زباله گردها بدون توجه به بیماری فعالیت کرده و ما از نظر قانونی نمی‌توانیم با آنها برخورد کنیم اما سعی شده آنها را از خطرات آن آگاه سازیم.

توزیع بسته‌های بهداشتی

جرجانی با بیان اینکه در این شرایط برای اینکه به این افراد بفهمانیم کار آنها خطرناک است، بسته‌های بهداشتی در اختیار آنها قرار دادیم، گفت:در شرایط عادی بیش از ۳۰۰ نفر در گرگان مبادرت به زباله گردی می‌کنند اما اکنون تعداد آنها محدود شده و تلاش می‌کنیم که به حداقل برسد.

مدیر گروه بهداشت محیط گلستان هم با بیان اینکه بهداشت در زمینه جمع آوری زباله گردها نقشی ندارد، به  کاسپین خبر  گفت:بهداشت تنها می‌تواند با مسئولان استان مکاتبه کرده و مواردی را تذکر دهد.

سید محسن علوی افزود:زباله گردها باید توسط سازمان مدیریت پسماند، شهرداری‌ها و معاونت عمرانی استانداری ساماندهی شده و نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید با آنها برخورد کند.

عدم برخورد جدی با زباله گردها با توجه به شیوع کرونا زنگ خطر جدی برای استان استاما چه کسی باید زباله گردها را ساماندهی کرده و یا با آنها برخورد کند؟ این مسأله را از مدیرعامل مدیریت پسماند استان گلستان جویا شدیم، محسن سمیعی به  کاسپین خبر  گفت:ابزار قضائی برای برخورد با زباله گردها نداریم و شهرداری‌ها سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند این افراد را جمع آوری کنند.

 

طرح تفکیک زباله در گلستان آغاز شده است

وی افزود:با همکاری شهرداری در منطقه یک گرگان، طرح تفکیک از مبدأ شروع شده و در این منطقه زباله گرد کمتر مشاهده می‌شود.

سمیعی با بیان اینکه زباله گردها با دیدن مأمور متواری شده اما دوباره به محل خود برمی گردند، گفت:چندین بار با این افراد جلساتی برگزار شده و تا در قالب طرح تفکیک زباله از مبدأ فعالیت کنند اما آنها همکاری نمی‌کنند.

وی بیان کرد:طرح تفکیک زباله علاوه بر منطقه یک گرگان، در شهرهای بندرترکمن، علی آبادکتول، فاضل آباد، سنگدوین و مزرعه کتول با همکاری شهرداری‌ها در حال اجرا است.

سمیعی گفت:در مجتمع‌های مسکونی کارتن پلاست گذاشته و مرتباً اطلاعات پایش و با ماشین‌های مخصوص، پسماند تحویل گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در مناطق دو و سه گرگان هم از اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد، اضافه کرد:با توجه به شیوع کرونا در خصوص پسماندها به خانواده‌ها اطلاع رسانی کرده تا مواظب سلامتی خود باشند.

دفن زباله‌های عفونی

سمیعی تصریح کرد:پسماندهای عادی و ویژه همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی استان به صورت جداگانه و کاملاً ایزوله دریافت و با مکانیسم به صورت جداگانه و بی خطر به سایت مجوز دار آق قلا حمل و پس از بی خطر سازی، آهک پاشی و با پوشش مناسب خاک دفن اصولی می‌شود.

وی از توزیع مرحله اول بسته‌های بهداشتی در مناطق کمتربرخوردار استان خبرداد و گفت که هزار بسته بهداشتی دیگر هم بزودی در مناطق آسیب پذیر توزیع خواهد شد.

همه ارگان‌هایی که در خصوص جمع آوری زباله گردها به آنها مراجعه کردیم بیان کردند که ابزار برخورد با این افراد را ندارند و دستگاه قضا باید در این خصوص چاره اندیشی نکند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز گلستان در این خصوص با اشاره به فعالیت متکدیان و زباله گردان در سطح شهر در شرایط شیوع کرونا، اظهارکرد:زباله گردها و متکدیان برخی اقلام را از درون سطل‌های زباله خارج می‌کنند که مجموع این اقدامات تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم است.

مسعود سلیمانی ادامه داد:به منظور مقابله با ویروس کرونا به نیروی انتظامی دستور داده شد تا با مشاهده زباله گردها نسبت به جمع آوری آنها و برخورد قضائی اقدام کند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که متأسفانه تاکنون مسئولان استان برای رسیدگی به این افراد تصمیم خاصی اتخاذ نکرده و یا اگر هم تصمیمی گرفته شده تنها روی برگه است و به مرحله اجرا درنیامده زیرا شرایط موجود حاکی از فعالیت زباله گردهای بی شمار در سطح استان است.

افراد زباله گرد، معتادین متجاهر، افراد بی‌خانمان و کودکان کار در رأس عوامل پرخطر شیوع ویروس کرونا هستند و باید برای ساماندهی آن‌ها فکر اساسی کرد.

ستاد مبارزه با کرونا در استان شکل گرفته و بسیاری از مراکز تعطیل و تجمع‌ها ممنوع شده است و کادر درمان شبانه روز تلاش می‌کنند تا کرونا را مغلوب کنند اما همه اینها زمانی کارساز خواهد بود که علاوه بر عزم همگانی به گروه‌های پرخطر هم توجه کنیم./مهر


http://www.caspiankhabar.com/9178



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96