اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



دست‌فروش‌های گرگان؛ تهدیدی برای شیوع کرونا
محدودیت تردد شهروندان و تعطیلی بازار در شهرهای مختلف کشور استاندارد فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه بهداشتی را افزایش داد اما فعالیت آزادانه دست‌فروشان در گرگان خطر شیوع ویروس کرونا در پرجمعیت‌ترین شهر استان گلستان را همچنان باقی نگه داشته است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا؛ دست فروش‌های  گرگان  اگرچه برای اداره زندگی چاره‌ای جز فعالیت ندارند و وجود آنها برای دسترسی مناسب شهروندان به کالاهای ارزان ضروریست اما بی‌توجهی به شیوه نامه  بهداشت ی؛ ویروس  کرونا  را در کمین اهالی این شهر قرار داده است.

گرگان مرکز گلستان با حدود ۵۰۰ هزار نفر سکنه پرجمعیت ترین و در عین حال متراکم ترین شهرستان استان است.

به گفته معاون بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی گلستان؛ در جلسه اخیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ در استان موضوع فعالیت دست‌فروشان در شهرهای قرمز بویژه گرگان مطرح و در خصوص آن تبادل نظر شد.

ناهید جعفری اظهار داشت:مطابق تصمیم ستاد استانی کرونا،  شهرداری  و  فرماندار ی گرگان مسوول رسیدگی به امور دست فروشان شدند.

فرماندار گرگان هم در این رابطه گفت:محدودیت فعالیت مشاغل باعث رونق دست‌فروشی و حتی در مواردی افزایش فعالیت آنها در گرگان شده است.

محمد حمیدی اظهار داشت:برخی کسبه‌گرگان پس از محدودیت ۲ هفته ای مشاغل؛ لوازم و کالاهای خود را جلو مغازه و در پیاده رو پهن کرده تا از این طریق فعالیت خود را ادامه دهند.

فرماندار گرگان اظهار داشت:بر اساس تصمیم جلسه اخیر ستاد شهرستانی کرونا از طریق شهرداری، اصناف و اماکن انتظامی به این افراد تذکر لازم داده خواهد شد تا اجناس خود را از پیاده رو جمع‌آوری کنند و اگر تمکین نکنند واحد صنفی آنها برای یک ماه پلمب خواهد شد.

حمیدی اضافه کرد:جلوگیری از فعالیت دست‌فروشان بر عهده شهرداری است تا با همکاری نیروی انتظامی و اداره اماکن این مشکل را با حداقل تبعات اجتماعی برطرف کنند.

مهران کاظم‌نژاد رییس کمیسیون عمران  شورای شهر  گرگان هم گفت:جمع آوری دست فروشان نیازمند هماهنگی بین دستگاهی بویژه نیروی انتظامی و دادگستری است که همکاری کافی در این خصوص با شهرداری وجود ندارد.

سیدمحمد مرتضوی رییس شورای شهر گرگان گفت:دست‌فروشان از اقشار کم‌آمد جامعه هستند و تلاش داریم با احصای اطلاعات آنها و در یک برنامه‌ریزی منسجم نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونا و سطح بندی فعالیت مشاغل گفت:این موضوع کار ما را سخت کرده است زیرا با فعالیت بازارهای هفتگی و روزانه؛ دست‌فروشان مجبورند برای کسب درآمد کالای خود را کنار خیابان پهن کنند که باعث تضییع حقوق شهروندی، سدمعبر و دیگر مشکلات می شود.

موسی‌الرضا صفری افزود:شهرداری گرگان از ماه گذشته ۲ بازارچه جدید ایجاد کرد تا دست‌فروشان بتوانند به کار و کاسبی خود در این مکان‌ها بپردازند ولی مورد استقبال واقع نشد و دست‌فروشان علاقه مند به فعالیت در خیابان‌های پرتردد هستند.

وی در خصوص فعالیت برخی کسبه در پوشش دست فروش گفت:به واحدهای مربوطه تذکر لازم داده شده و در صورت همکاری نکردن برای حفظ سلامت عمومی ناگزیر خواهیم بود در مرحله اول واحد مربوطه را پلمب و در صورت تکرار به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

بر اساس آخرین اعلام علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ شهرستانهای بندرگز، گمیشان، علی‌آباد، گنبدکاووس و مراوه‌تپه در استان گلستان به دلیل رعایت نکردن صحیح شیوه‌نامه‌های بهداشتی و افزایش تعداد مبتلایان کرونا به جمع مناطق قرمز شیوع این ویروس اضافه شدند.

پیش از این گرگان، بندرترکمن، آق قلا و کلاله چهار شهرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان گلستان بودند.

در استان گلستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون افزون بر ۱۲۰۰ نفر بر اثر ابتلای به این ویروس جان خود را از دست دادند و هم اکنون نیز ۵۵۳ نفر مبتلا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۱۵ نفر بدلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بین مرگ و زندگی قرار دارند.


http://www.caspiankhabar.com/91425



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96