اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



گلستان در وضعیت هشدار

مسئولان دلواپس تکرار بی تفاوتی خردادماه/مردم همچنان هوشیار باشند
طبق گفته مسئولان، گلستان در شرایط هشدار کرونا قرار گرفته و با وجود روند نزولی بستری بیماران، اما مردم نباید گول کاهش مبتلایان را بخورند زیرا هرگونه سهل انگاری فاجعه سازاست.

به گزارش  کاسپین خبر  نقل از مهر:حدود هفت ماه است که  گلستان  درگیر بیماری کووید ۱۹ شده و بعد از فراز و فرودها و هفته‌ها طبق گفته مسئولان وزارت  بهداشت  استان از وضعیت قرمز  کرونا  خارج و در وضعیت هشدار شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته است.

طی روزهای اخیر میزان بستری و مرگ ناشی از بیماری نسبت به پنج الی ۶ هفته قبل شرایط بهتری یافته و کاهش محسوسی در تعداد بستری‌ها مشاهده می‌شود.

عملکرد گلستانی‌ها در سه حوزه اداری، اصناف و مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به نتیجه رسیده و تعداد شهرهای زرد گلستان رو به افزایش است؛ هر چند روند سینوسی در میزان ابتلاء و مرگ در بیماری‌های ویروسی امری مرسوم است اما نقش مردم در کاهش تعداد مبتلایان و بستری شدگان کرونا در طی هفته‌های اخیر قابل کتمان نیست.

آنچه که بسیار مهم‌تر از این روند کاهشی بوده و باید به طور ویژه مد نظر قرار بگیرد، استمرار اجرای محدودیت‌های اجتماعی پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در اماکن پرخطر و مسافرت غیرضرور است که باید تا زمان تثبیت این بیماری در نظر همگان پر اهمیت باشد.

در پیش بودن روزهای آغازین مدرسه و احتمال تشکیل درصدی از کلاس‌ها به صورت حضوری در برخی از مناطق استان، اهمیت رعایت پروتکل‌ها را بیشتر کرده است.

همچنین همزمانی فصل پاییز و احتمال از سرگیری پاندمی آنفلوانزا در استان باید همیشه مد نظر اهالی گلستان باشد زیرا هرگونه بی توجهی به ملزومات بهداشتی و تلفیق شیوع آنفلوانزا و کرونا، شرایط سختی را بر جامعه وارد می‌کند.

گلستانی‌ها که تجربه یک نوبت روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا(اردیبهشت ماه)را تجربه کردند این بار باید هوشیارتر باشند تا از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند، موضوعی که در صورت حادث شدن، سختی‌های بسیاری را به کل جامعه از جمله کادر پزشکی و درمانگران گلستان تحمیل می‌کند.

مردم باید بدانند که اوج گیری دوباره کرونا از آن چیزی که تصور می‌کنند بسیار به آنها نزدیک تر است و باید هوشیارتر از همیشه در گذرگاه مقابله با کرونا در صحنه باقی بمانند.

استفاده بیش از ۸۰ درصدی مردم از ماسک در گلستان؛ تأکیدات استاندار و مدیران اجرایی بر اجرای تمهیدات پیشگیرانه، فعالیت رسانه‌ها در حوزه آموزش و فرهنگ سازی و اهتمام علما در ترویج موارد بهداشتی از جمله پارامترهای مؤثر در کاهش مبتلایان، میران بستری و جان باختگان کرونا در استان است.

هر چند آثار برخی بی ملاحظگی‌ها و افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات روزهای گذشته احتمال افزایش دوباره مبتلایان را محتمل ساخته است اما یقیناً ادامه همراهی مردم می‌تواند جامعه را به مهار کرونا امیدوار کند.

۷ شهر در وضعیت زرد

هم اکنون هفت شهرستان آق قلا، بندرترکمن، کلاله، گمیشان، رامیان، گنبدکاووس و گالیکش در وضعیت زرد قرار داشته و مابقی قرمز هستند.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت:خوشبختانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در هفته‌های اخیر شاهد شیب نزولی کرونا در استان هستیم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد.

عبدالرضا فاضل افزود:مردم استان تا کنون پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و اگر این روند ادامه داشته باشد پیش بینی ما این است طی دو تا چهار هفته آینده، وضعیت استان زرد و سپس سفید شود.

وی اضافه کرد:امیدواریم با رعایت مردم از اواخر شهریور و اوایل مهر دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی را دیگر شاهد نباشیم و شرایط سخت گذشته را تجربه نکنیم.

بروز موارد جدید بیماران کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این خصوص گفت:وضعیت قرمز برای بروز بیش از ۲.۲۵ بیمار در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است ولی وضعیت هشدار تعریف عددی ندارد و فقط سیر نزولی یا صعودی را بیان می‌کند.

گلستان تجربه روند کاهشی شیوع کرونا در اردیبهشت و اوج گیری مجدد بیماری در خردادماه را دارد و نباید تصور کرد که روند کاهشی تعداد بیماران بستری قابل اعتماد استناهید جعفری افزود:وضعیت هشدار قبل از وضعیت قرمز دارد، یعنی اگر مشاهده کنیم تعداد موارد جدید بیماران یک استانِ زرد، افزایشی باشد، آن منطقه در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد و یا از طرف دیگر اگر تعداد بیماران استانی با وضعیت قرمز کاهش یافته ولی هنوز به وضعیت زرد نرسیده، در وضعیت هشدار قرار دارد و این یعنی که حواسمان جمع باشد یا تعداد بیماران افزایشی است و یا اینکه هنوز در معرض خطر هستیم.

وی بیان کرد:طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، این تعریف(وضعیت هشدار)به برخی از استان‌ها که در شرایط فوق قرار داشته باشند، اطلاق می‌شود.

جعفری اضافه کرد که بروز موارد جدید بیماران استان کم کم کاهش پیدا کرده و طبق نظر وزارت بهداشت، گلستان در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

۲ ماه در وضعیت قرمز کرونا

وی گفت:از ۲۸ خردادماه وضعیت کرونا در گنبدکاووس قرمز شد و کل استان دو هفته بعد در وضعیت قرمز قرار گرفت و اکنون حدود دو ماه است که گلستان قرمز است.

جعفری ادامه داد:هر چند در مقاطعی کل شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار گرفتند اما هم اکنون هفت شهر زرد و بقیه قرمز هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان عنوان کرد:بعداز پیک اسفندماه روند کاهشی شد اما تعطیلات خردادماه باعث شد که تعداد بیماران زیاد شود و تقریباً یک هفته بعد از آن تعداد بیماران به شکل محسوسی افزایشی شد.

جعفری افزود:طی این مدت تجمعات و مسافرت‌های محافظت نشده افزایش یافت و همین امر سبب شد که کرونا در خرداد ماه اوج بگیرد.

وی با اشاره به اجرای محدودیت‌های کرونایی از خردادماه، بیان کرد:ماسک از نیمه دوم تیر اجباری و اقدامات کشوری و استانی صورت گرفت و همه تلاش کردند تا محدودیت‌ها اعمال و اجرایی شود؛ مردم هم مراعات کردند و در تجمعات حضور نیافته و همه این تلاش‌ها و هشدارهای علوم پزشکی و فرمانداران و دیگر ارگان‌ها سبب شد که جلوی سیر صعودی کرونا گرفته شود.

وی توضیح داد که تجمعات برگزار نشد و پروتکل‌ها رعایت شد و تأثیر این رفتارها باید خود را در جایی نشان دهد و همه این عوامل سبب شد که انتقال بیماری محدود شود.

جعفری گفت:همه سازمان‌ها تلاش کردند تا به افراد فاقد ماسک خدمات ندهند و فاصله‌های فیزیکی رعایت شد؛ جلوی درب ورودی هر مغازه و یا اداره‌ای کاغذ نوشته مبنی بر اینکه«بدون ماسک وارد نشوید»قرار گرفت.

وی اضافه کرد:با این اقدامات هم اکنون ۸۰ درصد مردم ماسک می‌زنند و جلوی انتقال بیماری از این طریق گرفته شده و این رفتارها باید ادامه یابد.

تجربه خرداد تکرار نشود

جعفری با اشاره به روند نزولی شیوع کرونا در استان، تصریح کرد:گلستان تجربه‌ای مانند این شرایط را در خردادماه سپری کرده و مردم باید هوشیار باشند که روند کاهشی قابل اعتماد نیست.

وی گفت:وضعیت استان خردادماه بهبود یافت اما این شبهه پیش آمد که همه چیز تمام شده و گلستان که اردیبهشت ماه خوبی را از نظر بیماری کرونا سپری می‌کرد با روند صعودی بیماری در خردادماه رو به رو شد.

جعفری متذکر شد:مردم در خردادماه غفلت کردند و تصور کردند که بیماری تمام شده در صورتی که باید رعایت پروتکل‌ها ادامه می‌یافت و هم اکنون هم مردم نباید تصور کنند که اگر تعداد بیماران کاهشی شده و استان از وضعیت قرمز درآمده شرایط خوب است زیرا وضعیت کرونا شکننده بوده و همان طور که یک بار دیگر این اتفاق افتاد و اوضاع بد شد، می‌تواند دوباره این شرایط تکرار شود.

وی گفت:در فصل پاییز بیماری آنفلوانزا هم شدت بیشتری می‌یابد و اگر مردم رعایت نکنند وضعیت به مراتب بدتری خواهیم داشت بنابراین نباید تجربه قبلی تکرار شود.

اکنون روند شیوع کرونا در گلستان قرمز نیست اما نباید تصور کرد که شرایط عادی شده و حساسیت‌ها از بین برود.

به دلیل پیچیدگی‌های کرونا و ناشناخته بودن این ویروس شرایط هشدار هم قرمز بوده و باید مردم مانند گذشته و حتی بیشتر از قبل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.


http://www.caspiankhabar.com/91099



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96