اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



روزگار سخت اهالی رسانه

کوه سنگین مشکلات خبرنگاران/ ناتوانی در ثبت خانه مطبوعات ۲ ساله شد
خبرنگاران گلستانی از مشکلات خود طی این سال ها می گویند که امید است مسئولان مربوطه آن را بشنوند و در جهت رفع بخشی از آن تلاش کنند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر:یک روز به نام او ثبت است اما در آن روز هم از خود نمی‌نویسد.« خبرنگار »؛ نگارنده نثرها و واژه‌ها که در بُن هر کلمه مشکلات مردم هویدا است.

خبرنگار است که می‌تواند معنی اشک‌های مادر روستایی را بفهمد و یا طعم تلخ خنده بیمار سرطانی را لمس کند.

خبرنگار ۳۶۵ روز سال برای مردم و باز هم برای مردم می‌نویسد و مشکل شهر و شهروندان بر بیان دغدغه‌هایش اولویت دارد.در این مسیر هم به جای همراهی، تهدید می‌شود، تهمت و توهین می‌شنود و اذیت‌های روحی و روانی هم کم نمی‌بیند.

در همه بحران‌ها، سیل، زلزله، رانش، کرونا و غیره حضور دارد و با همه این مشکلات نامهربانی‌های می‌بیند اما باز عرصه خدمت را رها نمی‌کند.

مشکلات و مطالبات خبرنگاران گلستان زیاد است و حل نشدن آن‌ها بعد از سال‌ها نشان می‌دهد که قدمی برای حمایت از این قشر برداشته نشده است.

به مناسبت  روز خبرنگار  پای درد و دل آن‌ها نشستیم و آنچه در این مجال می‌آید بخشی از مثنوی هفتاد من است.

مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان در این خصوص گفت:مهم‌ترین مشکلات روزنامه‌نگاران کشور و البته گلستان امنیتی شدن فضای مطبوعات و خودسانسوری مدیران مسئول، عدم آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی، نداشتن امکانات مناسب برای فعالیت‌های  رسانه ‌ای، مشکلات معیشتی از قبیل نداشتن بیمه، مسکن و امنیت شغلی و نگاه غلط مسئولان به روزنامه نگاران است.

انتقاد از عملکرد  خانه مطبوعات 

روح الله کلانتری افزود:امروز اکثر نشریات ما به بولتن‌های دولتی تبدیل شده و ضرورت دارد مسئولان استان به جایگاه و نقش روزنامه نگاران در توسعه استان توجه کنند.

وی بیان کرد:استانداری گلستان باید با همکاری اداره کل تعاون، سازمان تأمین اجتماعی، بنیاد مسکن، اداره ارشاد در جهت حل مشکلات مسکن و بیمه خبرنگاران اقدامات عاجل انجام دهد.

کلانتری ادامه داد:یکی از مشکلات اساسی مطبوعات مکتوب استان، محتوای ضعیف بوده و علت آن هم این است که متأسفانه افراد شایسته و حرفه‌ای و متخصص در مطبوعات استان کمتر وجود دارد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد خانه مطبوعات گلستان، گفت:هنوز مسأله ثبت خانه مطبوعات پس از دو سال حل نشده که واقعاً یک معضل است؛ آن‌ها بیان می‌کنند که ارشاد مقصر بوده و ارشاد هم جوابی نداده است.

کلانتری تصریح کرد:متأسفانه هیئت مدیره خانه مطبوعات استان به دنبال منافع شخصی خود بوده و این‌طور به نظر می‌رسد که درون شورای مرکزی خانه مطبوعات اختلافات زیادی وجود دارد که این مسأله در اظهارات برخی از اعضا هم کاملاً مشهود است.

وی گفت:خانه مطبوعات باید گزارش عملکرد خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی برای اعضا در یک نشست خبری یا مجمع عمومی فوق العاده بیان کند.

کلانتری عنوان کرد:در استان‌های دیگر وضعیت بهتری حاکم بوده و اقدامات خوبی برای حل مشکلات بیمه‌ای و مسکن خبرنگاران انجام شده است.

سند توسعه رسانه‌های گلستان تدوین شود

مدیر مسئول نشریه گلستان فردا گفت:یکی از مشکلات جاری خبرنگاران مکتوب در گلستان این است که مسئولان دستگاه‌های استان تنها به خبرگزاری‌ها توجه کرده در صورتی که باید هر دو دسته به یک اندازه دیده شوند.

زهرا احمدی با تأکید بیشتر بر تعامل روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی با خبرنگاران، افزود:روزنامه‌نگاری یکی از مشاغل همراه با عشق و علاقه است و فردی که عشق ندارد نمی‌تواند در شغل خبرنگاری دوام داشته باشد.

وی بیان کرد:باید سند توسعه رسانه‌های استان توسط خانه مطبوعات تدوین و به تأیید اداره فرهنگ ارشاد برسد اما کدام خانه مطبوعات؟ همان خانه مطبوعاتی که متولیش، آن را غیرقانونی می‌داند.

احمدی گفت:خبرنگاران از امکانات ورزشی، رفاهی و فرهنگی محروم هستند چرا که در خانه مطبوعات دلسوزی برای آن‌ها وجود ندارد که اعضا بتوانند به یک میزان از این امکانات بهره‌مند شوند.

هیئت مدیره خانه مطبوعات نشست خبری با اهالی رسانه برگزار و در آن عملکرد دو ساله خود را تشریح کندوی با اشاره به تعطیلی بسیاری از نشریات در استان، اضافه کرد:بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌ها به دلیل عدم ثبت خانه مطبوعات بوده که در چارچوب اساسنامه باید پاسخگوی مجمع باشند و اداره فرهنگ و ارشاد هم به عنوان متولی به راحتی از کنار آن عبور نکند و اگر مشکلی در راه ثبت خانه است آن را مرتفع کند.

احمدی گفت:مشکلات خبرنگاران تکراری شده اما امید داریم اداره فرهنگ و ارشاد، لیست تأیید شده افرادی که بدون داشتن سابقه کاری، نام اقوام، خانواده و یا همسران خود را به عضویت خانه مطبوعات درآورده و تنها برای رأی‌گیری در زمان انتخابات استفاده می‌کنند را بازبینی کرده و راهکاری ارائه دهد تا افرادی که شایسته این جایگاه نیستند از لیست خانه مطبوعات خارج و اصحاب رسانه بتوانند به جایگاه واقعی خود برسند.

وی تأکید کرد:زمانی مشکل خبرنگاران رفع خواهد شد که مشکلات خانه مطبوعات با اعضای واقعی مشخص شود و آن هم با افراد با سابقه رسانه‌ای در استان که هر یک در سطح استان و کشور مطرح هستند، مرتفع خواهد شد.

ناکارآمدی متولیان حوزه رسانه گلستان

یکی دیگر از فعالان رسانه گلستان که از سال ۸۲ وارد عرصه خبر شده در خصوص چالش‌های حرفه خبرنگاری به مهر گفت:تجربه فعالیت در رسانه‌های مکتوب و مجازی را داشته و از همان زمان تا این لحظه فعالان این حرفه همچنان درد مشترک‌شان نداشتن امنیت شغلی، نبود چارچوب مشخص حقوق دریافتی، فقدان پوشش بیمه‌ای، عدم پیش‌بینی مشوق‌های حمایتی و تسهیلاتی، فقدان مجتمع رسانه‌ای و مشکلاتی از این قبیل است.

زهره رجبی با اشاره به ناکارآمدی متولیان حوزه رسانه و تشکل‌های صنفی استان گلستان، تصریح کرد:هر سال زخم کهنه مطالبات رسانه‌ای سر باز می‌کند و هیچ مسئولی پاسخگوی عملکردش نیست، یعنی کارنامه درخوری وجود ندارد و قدم مثبتی برای فعالان رسانه استان برداشته نشده که متولیان بخواهند درباره آن سخن بگویند.

وی ادامه داد:خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل صنفی هنوز نتوانسته از حق قانونی خود در ثبت این مجموعه عمل کند،  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  هم گویا تا پایان فعالیت این دوره خانه مطبوعات قرار است نظاره‌گر پایمال شدن حق و حقوق اعضای آن باشد.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد:با روی کار آمدن ترکیبی جوان در هیئت مدیره فعلی خانه مطبوعات، انتظار این بود که تحرکات جهادی به نفع جامعه رسانه‌ای رقم بخورد که متأسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است.

رجبی گفت:اهالی رسانه هنوز نقش مشاوران رسانه‌ای استاندار را در رفع مشکلات خود به چشم ندیده‌اند، انگار مشاوران هم سهمی در گره‌گشایی دغدغه‌های اصحاب رسانه ندارند.

وی تأکید کرد:مشکلات حوزه رسانه اگر همچنان لاینحل باقی بماند اما خبرنگاران رسالت خود را گم نخواهند کرد.

تشکیل شورای هم‌فکری با حضور خبرنگاران حرفه‌ای

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای گلستان گفت:متأسفانه در استان صنفی که پیگیر مشکلات خبرنگاران باشد، وجود ندارد و هیئت مدیره خانه مطبوعات هم به فکر حل مشکلات آن‌ها نیستند.

ربابه کابلی از سابقه ۱۷ ساله خبرنگاری خود گفت و افزود:بعد از این همه فعالیت عضو خانه مطبوعات نیستم زیرا تبصره‌های دارند که خبرگزاری‌ها را شامل نمی‌شود ولی آن‌ها می‌توانند این چالش را مرتفع کنند.

وی بیان کرد:باید شورای هم‌فکری با حضور خبرنگاران حرفه‌ای در استان تشکیل شده تا مشکلات خبرنگاران را بررسی و برای آن راهکار ارائه کنند.

وی گفت:به نظر می‌رسد که مدیریت خانه مطبوعات به فکر منافع شخصی خود بوده و تعاملی بین خانه مطبوعات و بالاخص خبرگزاری‌ها وجود ندارد.

کابلی با بیان اینکه در مراسم سال قبل خانه مطبوعات از وی دعوت نشده بود، ادامه داد:خانه مطبوعات می‌تواند مشکلات بیمه‌ای خبرنگاران را با رایزنی با تأمین اجتماعی حل کنند اما هیچ قدمی در این راستا برداشته نشده است.

وظایف خلط نشود

مدیر خانه مطبوعات هم به خبرنگار مهر گفت:بیمه، مسکن و دیگر دغدغه‌های خبرنگاران را پیگیری کرده و البته باید دانست که آن‌ها وظایف دیگر دستگاه‌های هم بوده و خانه مطبوعات نمی‌تواند کار دیگر ارگان‌ها و نهادهایی مانند ارشاد را انجام دهد.

هادی علمدار افزود:اهالی رسانه وظیفه ارشاد را از خانه مطبوعات طلب می‌کنند و نباید فراموش کنیم که وظایف هر نهاد جدا است.

وی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای خبرنگاران، افزود:جلسات متعددی پیرامون این مسأله تشکیل و بخشی از مشکلات حل و بخش دیگری هم با رایزنی با تأمین اجتماعی در حال رفع است.

علمدار گفت:خانه مطبوعات متشکل از همه اقشار رسانه اعم از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و نشریات مکتوب بوده و جامعیت دارد و در هیئت مدیره هم همه اقشار حضور دارند.

وی اضافه کرد:در جلسه با استاندار قول‌هایی مبنی حل مشکلات مسکن خبرنگاران داده شده، هرچند که در سنوات گذشته هم پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود ولی به دلیل سخت بودن شرایط، چنین فرصتی برای خبرنگاران ایجاد نشد و از استاندار خواستیم که شرایط را تسهیل کند.

علمدار با بیان اینکه موضع شکایت از خبرنگاران در جلسه با استاندار مطرح شد، گفت:پیگیر معضلات جامعه خبرنگاران بوده و نباید فقط به یک روز اختصاص یابد.

وی با رد اینکه مسأله که اعضای خانه مطبوعات تنها به فکر منافع خود هستند، افزود:به شخصه اگر این وقتی که برای خبرنگاران گذاشته بودم را در زمینه دیگری صرف می‌کردم منافع بیشتری به دست می‌آوردم.

علمدار از رایزنی برای حل مشکل ثبت خانه مطبوعات گفت و افزود:باید به سمتی برویم که مقام خبرنگار را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

مشکل خانه مطبوعات برطرف می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم گفت:در سال گذشته پیگیری مشکلات بیمه خبرنگاران انجام شده و باید خود دفاتر نشریات نسبت به بیمه خبرنگاران اقدام کنند.

 عادله کشمیری  افزود:بیمه حمایت از صندوق هنر، هم اکنون ۲۰۷ بیمه شده دارد و کسانی که فاقد کد کارگاهی هستند و به شکل دورکاری و پاره وقت فعالیت می کنند می توانند با مراجعه به سامانه جامع رسانه از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

وی از نشست‌های ماهانه با مدیران مسئول خبرداد و گفت:در سال گذشته دو موسسه مطبوعاتی در استان در راستای برون سپاری فعالیت ها ثبت شد.

کشمیری در خصوص مشکلات خانه مطبوعات افزود:مانند هر انجمن دیگر وابسته به ارشاد خانه مطبوعات باید نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنند اما ارشاد هم در این راستا پیگیری‌های با وزارت و دادگستری انجام داده است.

وی گفت:به دلیل اینکه خانه مطبوعات قبلی به شکل سهامی خاص ثبت شده، از نظر اداره ثبت شرکت‌ها نمی‌تواند منحل شود؛ ولی رایزنی هایی در این زمینه انجام شده و مراحل آخر خود را طی می‌کند و البته در این مدت ما فعالیت خانه مطبوعات را به رسمیت شناخته ایم.

دردهای خبرنگاران قصه تازه ای نیست بلکه سال‌ها است که در گوش مسئولان زمزمه می‌شود اما تاکنون طبیبی برای درمان به خود ندیده است.

امید داریم برای یک بار هم که شده مسئولان استانی و کشوری در راستای رفع مشکلات خبرنگاران قدم مثبتی بردارند و تنها به وعده تنها بسنده نکنند.


http://www.caspiankhabar.com/91029



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96