اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهادکشاوزی: می‌توانیم غذای ۱۵۰ میلیون نفر را تأمین کنیم
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر کمبودهای حوزه کشاورزی برطرف شود و گام‌های بلندتری برداریم، درآمد این حوزه را می‌توانیم جایگزین بودجه نفت کنیم.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان، اظهار داشت:اخبار مربوط به حوزه  کشاورزی  باید بیشتر منعکس شود زیرا کشاورزی به معیشت مردم ارتباط دارد و باید یکی از مسائل اساسی و مهم هر جامعه باشد.

وی افزود:اقلام ضروری زندگی روزانه مردم از کشاورزی تامین می‌شود و اگر معیشت مردم تامین باشد نشانه رشد جامعه است، اقلام معیشتی باید به قدری تولید شود که نیاز جامعه را تامین کند و از لحاظ کیفی هم باید به گونه‌ای باشد که سلامت جامعه تضمین شود.

تقوی بیان داشت:80 هزار کارمند در وزارت  جهاد کشاورزی  فعالیت می‌کنند که بخشی از آنها متخصص و دارای تحصیلات عالی هستند و سازمان تحقیقات این وزارتخانه پس از وزارت علوم، علمی‌ترین سازمان است.

ی ا دام ه داد:وزارت جهاد کشاورزی با امکانات علمی و مالی می‌تواند پاسخگوی معیشت مردم باشد، در کشور به یک میلیون و 100 هزار تن روغن خوراکی نیازمند هستیم که فقط 200 هزار تن تولید می‌کنیم و 900 هزار تن کسری داریم که وارد می‌شود، پس باید کشت دانه‌های روغنی را توسعه دهیم تا این نیاز برطرف شود.

تقوی با بیان اینکه سالانه به 860 هزار تن گوشت در کشور نیازمند هستیم، خاطرنشان کرد:دام فعلی ما می‌تواند پاسخگو باشد و حتی صادر کننده باشیم اما در بازه زمانی که برای فربه‌تر شدن دام، گوشت به بازار عرضه نمی‌شود مجبور به واردات هستیم.

وی یادآور شد:125 میلیون تن تولید محصولات باغی و زراعی کشور است که 20 میلیون تن به ضایعات تبدیل می‌شود و در صنایع تبدیلی به ویژه استان گلستان مشکل داریم و صنایع باید در خدمت کشاورزی باشند، باید صنایعی راه اندازی شوند که از محصولات کشاورزی آورده داشته باشیم و پس از تبدیل به عرضه برسند.

 نماینده ولی فقیه  در وزارت جهاد کشاورزی گفت:با همین منابعی که در اختیار داریم می‌توانیم جمعیت 150 میلیون نفری که خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی است را تغذیه کنیم اما به شرطی که کشاورزی علمی شود و وزارت جهاد کشاورزی باید این نکته را مورد توجه قرار دهد.

تقوی افزود:طی سال‌های اخیر تخریب منابع رخ داده که مقداری بر اثر سیل و مقداری هم توسط برخی افراد بوده است، برای تشکیل یک سانتی متر خاک به 400 سال زمان نیاز است و نباید این منابع را به راحتی از دست بدهیم.

وی ادامه داد:در کشور 13 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای داریم و باید مقدار آن را بیشتر کنیم، پنج هزار و 400 کیلومتر ساحل در کشور وجود دارد که می‌توان برای پرورش ماهی در قفس و میگو از آن استفاده کرد.

تقوی خاطرنشان کرد:کشاورزان و دامداران ما به آموزش نیاز دارند و می‌توان از فضای دیجیتالی برای آموزش کشاورزان استفاده کرد و زمینه برای ایحاد یک شبکه تلویزیونی مخصوص کشاورزی مهیا کرد و باید از چنین ظرفیت‌هایی استفاده کنیم.

وی یادآور شد:در بخش دام نیاز به تغییر و تعویض نسل دام در کشور است تا موجب افزایش کمی و کیفی تولیدات این حوزه شویم و اگر کمبودهای حوزه کشاورزی برطرف شود و گام‌های بلندتری برداریم می‌توانیم آن را جایگزین بودجه نفت کنیم.


http://www.caspiankhabar.com/90822



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96