اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



کرونا آتش زیر خاکستر

خیز دوباره کووید ۱۹ در سایه بی تفاوتی ها/ خطر در کمین است
عادی انگاری وضعیت کرونایی در گلستان و تغییر رفتارمردم باعث شده تا آمار ابتلا به این ویروس نسبت به گذشته افزایش یافته و تداوم این روند می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر:با شیوع ویروس  کرونا  از اسفندماه سال گذشته، طرح فاصله گذاری اجتماعی در  گلستان  همزمان با کشور آغاز و ادامه این روند و رعایت پروتکل های  بهداشت ی سبب شد، در اواخر اردیبهشت تا دهه نخست خرداد به مرحله مدیریت و ثبات بیماری برسیم.

مدیریت این بیماری به جایی رسید که حتی نماز جمعه هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در چند شهر برگزار شود، اما علیرغم تاکید مسئولان برای پیشگیری از اوج گیری دوباره این بیماری رفتارهای پرخطر برخی از شهروندان گلستانی سبب شده تا وضعیت ابتلا به کرونا دوباره افزایشی شود.

فعالیت مساجد و بقاع متبرکه، بازارهای هفتگی و محلی و برخی رشته های ورزشی دوباره از سر گرفته شد و وضعیت به روال عادی زندگی برگشت، اما متاسفانه یک ذهنیت نادرست در سطح جامعه در بین مردم و مسئولان در حال گسترش است و آن هم اتمام شرایط کرونایی در استان بوده که به گفته مدیران حوزه درمان و بهداشت رویه و تفکری اشتباه است.

صبور باشیم

رفتار ویروس کرونا هنوز پیچیده است و بسیاری از آحاد جامعه بدون داشتن علامت، به کرونا مبتلا یا ناقل آن هستند لذا برای عادی شدن روابط اجتماعی جامعه همچنان باید صبور باشیم.

برای مقابله با ویروس کرونا و به نوعی همزیستی مسالمت آمیز با این بیماری خطرناک قرن که به نظر می رسد تا مدت ها و شاید چندین سال مهمان ما باشد، باید پروتکل های بهداشتی مانند شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده ها و عدم حضور در اماکن شلوغ را در دستور کار خود قرار دهیم و بدون رعایت این دستورالعمل ها حتی از منزل هم خارج نشویم.

اما رفتارهای اشتباه در گلستان در یک هفته اخیر زنگ خطر کرونا را به صدا درآورده و در حالی که می توانستیم شاهد ادامه روند کاهشی شیوع این بیماری در استان باشیم اما به نظر می رسد این بیماری در مرحله اوج گیری قرار دارد.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان در خصوص روند افزایشی این بیماری گفت:طبق آمارهای ارسالی در خصوص ویروس کرونا به وزارت بهداشت، شهرستان های آزادشهر، مراوه تپه، آق قلا، کردکوی، گالیکش، مینودشت، کلاله و گمیشان شهرهای سفید استان بوده و سایر شهرستان ها هم در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش خفیف بیماری

 عبدالرضا فاضل  با بیان اینکه شهری از استان در وضعیت قرمز قرار ندارد، افزود:در هفته های گذشته مجموع بستری ها در استان به ۱۵۰ بیمار هم رسید اما در سه الی چهار روز اخیر شاهد افزایش خفیف کرونا بودیم و تعداد بیماران افزایش یافت.

فاضل گفت:هم اکنون ۱۷۴ بیمار کرونایی و بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های سطح استان بستری هستند.

وی اضافه کرد:به طور میانگین روزانه ۱۸ الی ۲۰ بیمار در بیمارستان های سطح استان بستری شده و حدود ۱۸ نفر هم از بیمارستان مرخص می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد:هم اکنون تعداد ترخیصی ها و تعداد افراد بستری شده در یک روز تقریباً مساوی است اما دو هفته گذشته تعداد افراد مرخص شده در یک روز بیش از تعداد بستری های روزانه بود.

فاضل افزود:در هفته گذشته شاهد پیک مجدد کرونا در سطح کشور بودیم اما در گلستان پیک مجدد نداشتیم و فقط افزایش خفیفی اتفاق افتاد.

برداشتن محدودیت ها به منزله پایان بیماری نیست و مردم باید همچنان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنندوی بیان کرد:مردم نباید تصور کنند که کرونا تمام شده است، آنها باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در تجمعات خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان عنوان کرد:پیش بینی ما این است که کرونا تا چند ماه آینده وجود دارد و ممکن است پیک های خفیفی اتفاق بیفتد لذا باید مسائل بهداشتی و شستن مکرر دست ها فراموش نشود.

فاضل تصریح کرد:طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از اول تیرماه نماز جمعه در شهرهای سفید و زرد برقرار می شود و فعالیت هتل ها و مراکز گردشگری با ۵۰ درصد ظرفیت ادامه خواهد داشت.

شرایط پایدار گلستان شکننده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان از احتمال بازگشت به دوران اوج کرونا در اسفند ماه خبرداد و گفت:اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود شرایط پایدار فعلی تداوم نخواهد داشت.

 عبدالرضا چراغعلی  گفت:گلستان در حال حاضر از نظر ابتلا به کووید ۱۹ دارای شرایط پایدار است ولی آمارها نشان می دهد شرایط کشور مناسب نیست و در صورت تداوم این روند شرایط پایدار گلستان هم متزلزل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه همراهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط گلستان را پایدار کرده، افزود:در صورتی که مردم مانند گذشته مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند احتمال بازگشت به دوران اوج این بیماری در اسفند ماه دور از انتظار نیست.

چراغعلی خواستار اجتناب مردم از سفرهای غیرضروری به مناطق قرمز کشور شد و گفت:ترددهای غیرضرور به مناطقی که براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند خطر جدی برای سلامت افراد و جامعه محسوب می شود.

وی بیان کرد:کرونا طی ماه های گذشته رفتارهای متفاوتی را از خود نشان داده و متاسفانه بعضی افراد به ظاهر سالم خود ناقل این بیماری به اطرافیان خود بوده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان تصریح کرد:استفاده از ماسک و همچنین شست و شوی دست توسط مواد ضدعفونی و شوینده همچنان ضروری است و شهروندان باید دقت داشته باشند کرونا نه تنها از بین نرفته بلکه درمان قطعی و واکسن موثر هم برای آن کشف نشده است.

سفرهای غیرضروری ممنوع

وی با بیان اینکه گلستان طی روزهای گذشته مقصد سفرهای تعطیلات بوده، از مردم خواست از سفر به استان گلستان و شهرهای و روستاهای این استان خودداری کنند تا شرایط به حالت عادی برای سفر برگردد.

چراغعلی گفت:اگر تعداد مبتلایان و بستری‌ها از یک حد عبور کند، سریعاً محدودیت‌ها و تصمیمات جدیدی لحاظ خواهد شد اما در حال حاضر آمارها زیاد نگران کننده نیست.

وی ادامه داد:امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و تدابیر ستاد مقابله با کرونای استان موج دوم شیوع کرونا در استان گلستان را تجربه نکنیم.

برداشتن محدودیت ها توسط مسئولان به منزله نادیده گرفتن این بیماری و رفتن به سفر و تفرج و طبیعت گردی و دید و بازدید نیست بلکه این امر بیشتر در راستای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد و معیشت مردم در جامعه آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی است لذا همچنان به دلیل همه گیری ویروس کرونا باید از سفرهای غیرضرور پرهیز شود.

آمار افزایشی ابتلا به کرونا با نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی و ورود حجم بالای گردشگر به استان، نگرانی کادر درمان را درباره احتمال شروع موج دوم این ویروس به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی افزایش داده است.

کارشناسان بر این باور هستند که چنانچه گلستان همانند تعطیلات تابستان سنوات گذشته شاهد ورود حجم بالای مسافر باشد، قطعاً با موج دوم این بیماری با شرایط حادتر از دور اول مواجه خواهیم شد.


http://www.caspiankhabar.com/90748



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96