اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



کرونا در گلستان زمین گیر می شود

عزم جزم گلستانی ها برای شکست ویروس چینی/ آرامش رمز عبور از بحران
عزم همگانی برای شکست ویروس کرونا در گلستان آغاز شده و همه برای مهار این مهمان ناخوانده بسیج شده اند.

 کاسپین خبر :کمتر از یک هفته است که ظن و گمان در خصوص درگیر شدن گلستان به ویروس  کرونا  مطرح شده و این روزها همه جا صحبت از این مهمان ناخوانده است.

این ویروس از طریق تماس مستقیم با قطرات تنفسی فرد آلوده(ازطریق سرفه و عطسه)و تماس با سطوح آلوده منتقل می‌شود بنابراین شستشوی مرتب دست ها و ماندن در منزل به افراد توصیه می شود.

تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در گلستان مشاهده نشده است اما طبق گفته معاون  بهداشت ی  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان روش های مقابله، بر مبنای آلودگی منطقه بوده و اقدامات آموزشی، پیشگیرانه و ایزولاسیون در حال انجام است.

وجود احتمالی این ویروس سبب تعطیلی همه همایش ها، برنامه های سینمایی، تئاتری، هنری و برنامه های کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و لغو آزمون های راهنمایی و رانندگی در  استان  شده است.

ملاقات با بیماران در بیمارستان ها تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده و همچنین با تشخیص کمیته سلامت استان گلستان و ابلاغ ضرورت نکات بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، همه بازارهای هفتگی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

تعطیلی دانشگاه ها و  مدارس 

همچنین دانشگاه های استان تا پایان هفته تعطیل اعلام شده و اقداماتی همچون ضدعفونی سراهای دانشجویی، سلف سرویس، خودروهای اداری، اماکن عمومی و غیره در حال انجام است.

تعطیلی مدارس هم که از روز یکشنبه آغاز شده بود تا آخر هفته ادامه یافته و ضدعفونی مدارس با اولویت مدارسی که شعب اخذ رأی بودند، ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در این خصوص به  کاسپین خبر  گفت:طی جلسه‌ای با کارکنان آموزش و پرورش تصمیم بر این شد که همه مدارس استان با تأکید بیشتر بر مدارسی که شعب اخذ رأی بودند، ضدعفونی شوند.

احسان گوهری راد با بیان این‌که این بخشنامه برای مدارس ارسال شده است، گفت:عملیات ضد عفونی مدارس شروع شده و از فرصت تعطیلات مدارس استان برای ضدعفونی کردن فضاهای آموزشی استفاده می کنیم.

گوهری راد بیان کرد:ضدعفونی کردن با مواد شوینده توسط نیروهای خدماتی مدارس انجام شده و مسیرهای پرتردد، کلاس ها و ساختمان مدارس ضدعفونی خواهد شد.

برگزاری مراسم مذهبی در گلستان تعطیل شد

گشت های تعزیرات برای برخورد با سودجویان افزایش یافته استرئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان گلستان هم اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و رفع خطر این بیماری تا اطلاع ثانوی مراسم مذهبی از سوی شورای هیئت‌های مذهبی گلستان ممنوع و به زمانی که وزارت بهداشت رفع خطر و شیوع بیماری کرونا را اعلام کند موکول شده است.

علی اسدی افزود:اگر قرار باشد بخشی از مراسم بنا به شرایط خاصی برگزار شود برگزارکنندگان حتماً با مشورت کارشناسان بهداشت و محیط به برگزاری مراسم اقدام کنند.

ضدعفونی اتوبوس ها و تاکسی های شهری

همچنین راستای قطع زنجیره احتمالی این ویروس چینی، ضدعفونی اتوبوس ها و ایستگاه ها توسط سازمان حمل و نقل  شهرداری  گرگان در حال انجام است و سازمان حمل و نقل طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که به دلیل اهمیت نظافت ناوگان  حمل و نقل عمومی  درون شهری، رانندگان تاکسی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس مدارس، می توانند در تاریخ هفت اسفند از ساعت ۲۱ لغایت ۲۴ روزهای فرد با حضور در پارکینگ اتوبوس های شهرداری، نسبت به شستشو و ضدعفونی کردن خودروهای خود اقدام کنند.

پلمب داروخانه در گلستان

با توجه به احتمال وجود این بیماری در گلستان، آمار مراجعان به داروخانه ها برای تهیه ماسک و ژل های ضدعفونی کننده افزایش یافته است و این امر باعث ایجاد احتکار و افزایش قیمت چند برابری این اقلام شده است.

نظارت های تعزیرات، علوم پزشکی و سایر دستگاه های ناظر بر مراکز ارائه کننده این مواد بهداشتی، افزایش یافته و روز گذشته(سه شنبه)یکی از داروخانه های سطح استان به دلیل گرانفروشی و عدم عرضه ماسک، پلمب شد.

ایجاد بخش ویژه بیماران کرونا در بیمارستان ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اعلام کرد که با توجه به سودجویی ها و ممانعت های بی بدیل در توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در ابتدای شیوع کرونا، وزارت بهداشت برای کنترل بازار، مدیریت این بخش را برعهده گرفته و اقلام بهداشتی را براساس اولویت در استان های مختلف توزیع می کند.

عباس بدخشان از پیگیری ها مسئولان مربوطه برای اخذ سهمیه ماسک در استان خبرداد و تصریح کرد:در همه بیمارستان های استان بخش های ویژه بیماران مشکوک به کرونا تدارک دیده شده و بیماران تنفسی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند به صورت جداگانه مورد بررسی و در صورت نیاز، بستری می شوند.

بدخشان خاطرنشان کرد:همچنین چهار بیمارستان پنج آذر و حکیم جرجانی گرگان، بیمارستان بندرگز و پیامبر اعظم(ص)گنبدکاووس به صورت متمرکز عمل می کنند و بخش هایی در این بیمارستان ها برای بستری بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا اختصاص یافته است.

۱۹ بیمار مشکوک به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در گفتگو با  کاسپین خبر  اظهارکرد:تاکنون از ۱۹ بیمار مشکوک به کرونا در استان نمونه گیری و به تهران ارسال شده است.

سراج الدین عارف نیا با بیان اینکه تا آخر هفته نتایج این نمونه ها اعلام خواهد شد، گفت:آمار بستری بیماران تنفسی در استان در چند روز اخیر رشد فزاینده ای داشته است و از ۱۸۰ نفری که بستری شدند به ۱۹ نفر مشکوک شدیم.

عارف نیا ادامه داد:رویت آزمایش و رادیوگرافی قفسه سینه برای ما ملاک نمونه گیری از بیمار است.

وی تصریح کرد:اگر فردی علائم بیماری را مشاهده کرد توصیه شدید می‌شود که یک هفته از منزل خارج نشوند و در یکی از اتاق‌های منزل استراحت کرده و مواد غذایی مایعات را مصرف کنند چون پس از یک هفته واگیری بیماری از بین می‌رود.

عارف‌نیا گفت:در شرایطی که آب و صابون در دسترس است به هیچ عنوان نیاز به مایع ضدعفونی کننده نیست و مردم به جای تاکید بر استفاده از مایع ضدعفونی کننده دستان خود را به صورت مداوم با آب و مایع دستشویی شست و شو دهند.

وی بیان کرد:استفاده از ماسک برای فضاهای آزاد به هیچ عنوان ضرورتی وجود ندارد و حتی اگر ماسک رطوبت بگیرد خود عامل انتقال است.

مردم آگاه باشند با رعایت نکات بهداشتی و شستشوی مکرر دست ها و پرهیز از دست دادن و روبوسی هیچ نگرانی وجود ندارد و می توان به راحتی از این بیماری عبور کرد./مهر


http://www.caspiankhabar.com/9068



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96