اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



شمیم نرگس در سوز زمستانه تولید

تبلور اراده در باغ نرگس زوج آزادشهری/ نبود سردخانه چالش تولید
بزرگترین تولیدکننده گل نرگس در گلستان خواستار حمایت مادی و معنوی مسئولان است و می گوید در صورت حمایت می تواند تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کند.

 کاسپین خبر/به نقل از خبرگزاری مهر،  اعظم محبی  :این روزها عطر و بوی گل نرگس در کوچه ها پس کوچه های گلستان به مشام می رسد.

فروش و عرضه شاخه گل‌های خوشبو و زیبای نرگس در گل فروشی ها، بازار روزها و خیابان ها به ویژه سر چهار راه های گرگان و دیگر شهرهای گلستان تداعی کننده عطر بهار در فصل سرد زمستان است.

در گلستان یک زوج موفق علیرغم مشکلات، فعل خواستن را صرف کرده و توانسته اند یکی از بزرگترین باغ های یکپارچه گل نرگس کشور را در آزادشهر ایجاد کنند.

«کبری انصاری»و همسرش«افشین چینیان پور» ۱۸ سال است که گل نرگس پرورش داده و از چهره های موفق استان و کشور هستند.

 کاسپین خبر  با کبری انصاری خانم پرتلاش آزادشهری گفتگویی ترتیب داده که در ذیل خواهد آمد:

*خودتان را معرفی کنید؟ از چه زمان شروع به کشت گل نرکس کردید؟

کبری انصاری هستم که با کمک همسرم باغ نرگسی در آزادشهر کیلومتر سه ایجاد کرده و علاوه بر آن محصولات دیگری هم کشت می کنیم.

از سال ۱۳۸۰ شروع به کشت و کار گل نرگس کردیم و با تلاش و پشتکاری که داشتیم اکنون بعد از گذشت ۱۸ سال دارای یکی از بزرگترین باغ های یکپارچه کشور بوده که گل نرگس آن از نوع شهلا، مرغوب ترین نوع نرگس موجود در ایران است.

*چه شد که نرگس را انتخاب کردید؟

ابتدا سال ۸۰ برای زیبایی خانه باغی که در کنار زمین کشاورزی داشتم گل نرگس کاشتم و بعد از ۶ سال که این پیاز تکثیر یافت آن را به زمین کشاورزی منتقل کردیم.زمانی که در مساحت دو الی سه هزار متری بود برای زیبایی آن را پرورش می دادیم اما در ادامه به دلیل کاهش آب های سطحی و زیرسطحی به دنبال کاشت جایگزین رفتیم و این باعث شد که نرگس را انتخاب کنیم.

به همه توصیه می کنم که وارد کار کشت محصولات کشاورزی شوند زیرا لذت غیرقابل وصفی دارددر ابتدا سطح زیرکشت شالی ما ۵۰ هکتار بود اما اکنون به دلیل کمبود آب به زیر ۱۰ هکتار رسیده است.

کشت شالی با ممنوعیت و مصرف بالای آب روبرو است بنابراین تغییر رویه دادیم و سطح زیرکشت گل نرگس را بیشتر کردیم.

نرگس در تابستان چند مرحله بیشتر آب لازم ندارد و زمانی هم که به فصل رویش می رسد اوضاع جوی معمولاً خوب است و با باران پاییز و زمستان آبیاری می شود.

*سطح زیرکشت شما چقدر است؟

 ۹ هکتار زمین زیرکشت گل نرگس داریم اما با سایر کشت ها دیگر به بیش از ۵۰ هکتار می رسد.

*گل خود را به کجا صادر می کنید؟

گل نرگس تولید خود را به شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و اصفهان فرستاده و محصولات دیگر هم در سراسر ایران پخش می شود.

*در گلستان هم جز شما پرورش دهنده دیگر هم وجود دارد؟

ما در استان بزرگترین باغدار گل نرگس هستم و البته حدود یک هکتار هم در علی آبادکتول به صورت پراکنده کشت می شود.

*به دوستان خود هم پیشنهاد کشت نرگس داده اید؟

کشت گل نرگس را به همه توصیه می کنم، امسال هم پیشنهاد کشت گل نرگس را به چند نفر دادم و آن ها در زمین سه هزار متری پرورش را شروع کردند البته مقرر شد که بنده گل تولیدی آن ها را خریداری کرده و حتی اگر روزی از این کار راضی نبودند پیاز گل را از آن ها تحویل بگیرم.

*چه میزان اشتغال زایی داشتید؟

اشتغال باغ نرگس زمان کاشت، داشت و برداشت متفاوت است.در این ۹ هکتار، بنده با ۱۰ نفر گل را جمع آوری کرده و زمان کاشت هم روزانه بیش از ۲۵ نفر و زمان رسیدگی هم ۶ نفر مشغول به کار می شوند.

*گل دهی نرگس چه زمانی است؟

بوته نرگس آبان ماه سر از خاک بیرون می آورد و نیمه های بهمن ماه فصل برداشت گل تمام می شود ولی برای ذخیره سازی و گل دهی برای سال آینده باید تا اوایل عید به آن رسیدگی کرد.

بعد از آن بوته رو به زوال رفته و در تابستان به خواب می رود.خرداد ماه هم فصل برداشت پیاز است.

هنگام برداشت پیاز، نرگس باید خواب تابستانه خود را طی کرده باشد.می توان پیاز را با ادوات و تجهیزات کشاورزی بیرون آورد و با این کار پیاز کمتر آسیب می بیند.

بهترین زمان فروش پیاز نرگس، اواخر شهریور است ولی به دلیل پایین بودن امکانات ما و نبود سردخانه برای نگهداری پیاز مجبور هستیم بعد از برداشت آن را در بازار عرضه کنیم که این کار به ما ضرر می زند زیرا مجبوریم آن را به نصف قیمت بفروشیم.

*از مشکلات کار بگویید؟

خوشبختانه بنده هیچگاه به ادارات و دستگاه های دولتی متکی نبوده که بخواهم تقاضا و درخواستی داشته باشم.

فقط یک وام از سپاه پاسداران شهرستان آزادشهر قسمت بسیج سازندگی برای ایجاد سوله نگهداری تجهیزات دریافت کردم.

البته تقاضای بنده به عنوان یک زن که کار مردانه ای را شروع کرده این است که من را حمایت کنند و با حضور در باغ بنده و خداقوت موجب دلگرمی من شوند.

امسال هنگام برداشت گل نرگس متوجه شدم که به شدت به یک سردخانه مختص نگهداری پیاز نرگس احتیاج دارم زیرا نرگس را نمی توان در سردخانه های عمومی موجود در سطح استان نگهداری کرد.

سردخانه ای در ابعاد سه در چهار هم برای این کار کفایت می کند زیرا با این کار محصولم را به وقت آن به بازار عرضه کرده و سود آن چند برابر خواهد شد.

*در زمینه صادرات به کشورهای خارجی هم اقدامی انجام داده اید؟

پایانه گل و گیاه ایران در اسبچین گیلان هنوز تکمیل نشده و این امر مشکل اساسی صادرات گل و گیاه است، امیدواریم این پایانه زودتر به بهره برداری برسد تا مشکلات برطرف شود.

البته من مقداری از گل نرگس باغ خود را به اوکراین فرستادم اما متاسفانه به دلیل این که در قسمت بار هواپیما جابجا شد، هنگام رسیدن به مقصد یخ زد.

اما افرادی بودند که با تمهیداتی از باغ من برای دورترین نقاط دنیا گل برده اند که مورد استقبال دیگران قرار گرفته است.

اگر امکانات حمل و نقل باشد باغ بنده ظرفیت بالایی برای صادرات دارد.گل در کشور ما قیمت آنچنانی ندارد اما در کشورهای اطراف قیمت بالا است و صرفه اقتصادی دارد.

نرگس تولیدی دیگر کشورهای عطر و بوی نرگس ایران را ندارد بنابراین از نرگس ایران استقبال خواهد شد.

*صحبت پایانی؟

چون من یک زن هستم و کار مردانه را پیش گرفته ام به همه خانم ها توصیه می گویم که از سختی کار کشاورزی نترسند زیرا هنگام برداشت محصول لذت غیرقابل وصفی خواهند داشت.

از شهرهای دور و نزدیک برای دیدن باغ من می آیند و این برای من لذت بخش است و خوشحال هستم به عنوان یک زن در منطقه خودم کار قشنگی انجام داده و از همه خانم های منطقه و محدوده خودم می خواهم که به کشت و کار گیاه روی بیاورند.زیبایی فقط مختص گل نرگس نیست و زمانی که خوشه های شالی به گل می نشیند آن زمان هم بالاترین لذت نصیب من می شود./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8834



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96