اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



تب و تاب قیمت بنزین فروکش کرد؛

ثبات نرخ کرایه هامحقق شد/ضرورت بهبود زیرساخت‌ها واصلاح سهمیه بندی
با گذشت حدود دو ماه از اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در کشور، نرخ کرایه ها در گلستان تغییر چندانی نداشته اما حمایت جدی تر از رانندگان درخصوص فراهم آوردن زیرساخت ها ضرورت دارد.

 کاسپین خبر :بیش از یک ماه از مصوبه اصلاح قیمت  بنزین  می‌گذرد و بسیاری از مشاغل از جمله رانندگان خودروهای  حمل و نقل عمومی  علی رغم وعده دولت تحت تأثیر این مساله قرار گرفته اند.

هرچند برخی نگرانی‌ها در حوزه حمل و نقل‌های بنزین محور، وجود دارد اما تاکنون با وجود افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایه خودروهای سبک مسافربری در گلستان تغییر چندانی نداشته است.

با این حال رانندگان می‌گویند سهمیه آنها جواب مسیرهای روزانه را نمی‌دهد و نه تنها باید از بنزین آزاد استفاده کنند بلکه تغییر قیمت کالای مرتبط با خودرو باعث شده دخل و خرج این کار با هم جور در نیاید.

وعده‌های حمایتی در دسترس نیست

یکی از رانندگان با سابقه تاکسی تلفنی گرگان هم در گفتگو با  کاسپین خبر  گفت:از زمان افزایش قیمت بنزین تعداد همکاران حاضر در آژانس کاهش یافته است.در ابتدا ۲۵ نفر در دفتر با ما همکاری داشتند اما با افزایش قیمت سوخت تعداد آن‌ها به ۱۰ نفر رسیده است.

وی که از بیان نامش خودداری کرد، ادامه داد:برخی از همکاران ما براساس بنزین سهمیه‌ای در آژانس حضور دارند و زمان اتمام سهمیه خود در دیگر روزهای باقیمانده ماه حاضر به همکاری نمی‌شوند.

وی افزود:قبل از اصلاح قیمت سوخت هزینه دوگانه سوز کردن خودروی سواری پراید حدود ۱.۵ میلیون تومان بود اما اکنون با توجه به رغبت بالای مردم، قیمت به بیش از سه برابر رسیده است.

این راننده تاکسی گفت:علیرغم گذشت بیش از یک ماه از ثبت نام برخی از رانندگان، آنها هنوز سهیمه ای دریافت نکرده و با سختی به خدمت مشغول هستند.

به گفته وی اصلاح قیمت بنزین برای مردم که خدمات گیرندگان آژانس‌ها هستند مشکلاتی را پدید آورده به نحوی که در برخی از ساعات شبانه روز خودرو برای خدمت رسانی به آنها نداریم.

وی گفت:در حال حاضر به طور متوسط ۵۰ درصد کرایه بهای اخذ شده از مسافران صرف تأمین و تهیه سوخت می‌شود که اقتصادی بودن شغل ما را زیر سوال برده است بنابراین باید برای ما تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرند.

نرخ کرایه‌ها تغییر چندانی نداشت

در حوزه درون شهری مشاهدات نشان می‌دهد که کرایه تاکسی‌ها افزایشی نداشته است. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر  شهرداری  گرگان در این خصوص به  کاسپین خبر  گفت که افزایش نرخ کرایه در دستور کار شهرداری نیست و سهمیه سوخت برای آنها کفایت می‌کند ولی پیگیر سهمیه سوخت برای سرویس مدارس و آژانس‌ها هستیم.

مهدی کمالغریبی با اشاره به این که تاکسی‌های تک سوز ماهیانه ۴۰۰ لیتر و تاکسی‌های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر سهمیه دارند، بیان کرد که پیمایش روزانه تاکسی‌ها به طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است که در این صورت تاکسی بین ۲۰ الی ۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند بنابراین اگر میزان سهمیه تاکسی‌ها به ۶۰۰ لیتر افزایش یابد، عمده مشکلات کاهش می‌یابد.

موارد محدودی از افزایش خودسرانه کرایه گزارش شد

 فرماندار  گرگان هم به  کاسپین خبر  گفت:طی این مدت گزارشات محدودی از افزایش نرخ کرایه به فرمانداری ارسال شد که با متخطیان برخورد شده است.

محمد حمیدی افزود:همچنین مدیران و رانندگان آژانس‌ها و سرویس مدارس هم مراجعاتی داشته و خواستار تعیین سهمیه برای خود هستند که دغدغه‌های آنها برای تصمیم گیری به کمیته‌های استانی و کشوری منعکس شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل  راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم به  کاسپین خبر  گفت:در گلستان ۶۴۰ دستگاه سواری عمومی برون شهری و به همین تعداد هم راننده فعال هستند.

ایوب میرشاهی افزود:سهمیه سواری تک سوز ۷۵۰ لیتر و سهمیه دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر بوده که از آذرماه به حساب آن‌ها واریز شده است.

به دلیل مشخص نشدن سهمیه بنزین برای رانندگان آژانس‌ها میزان فعالیت آنها کاهش یافته استمیرشاهی با بیان این که رانندگان نسبت به میزان سهمیه خود اعتراضی ندارد، گفت:حدود ۷۰ درصد از ناوگان دوگانه سوز فابریک و یا دارای مخزن ال پی جی هستند و این مقدار سهمیه تعیین شده برای آنها کفایت می‌کند.

نرخ کرایه ناوگان برون شهری تغییری نکرده است

وی تأکید کرد که نرخ کرایه از ابتدای اصلاح قیمت بنزین تاکنون در استان افزایش نیافته است.

میرشاهی گفت که افزایش نرخ بنزین سبب شده که مسافربرهای شخصی که بدون مجوز فعال هستند، توان رقابت با ناوگان شناسنامه دار را نداشته و تعداد آنها کمتر شود.

وی ادامه داد:سواری عمومی برون شهری در گلستان به طور میانگین روزانه ۳۵۰ کیلومتر پیمایش دارد که مصرف بنزین آنها ۱۵ لیتر در روز خواهد بود بنابراین میزان سهمیه پیشنهادی ما ۷۵۰ لیتر بود که به تهران اعلام کردیم.

اصلاح قیمت بنزین برای کشور منفعت دارد

یک فارغ التحصیل رشته اقتصاد و مدرس دانشگاه‌های استان گلستان در این زمینه به  کاسپین خبر  گفت:حجم مصرف بنزین تا پیش از اجرای مصوبه در کشور رکورد زده بود به طوری که باید کم‌کم به سوی واردات این فرآورده می‌رفتیم، همچنین با قیمت اندک بنزین، مردم انگیزه مدیریت مصرف آن را نداشتند.

رضا شاددل ادامه داد:از نگاه علم اقتصاد، اصلاح قیمت یارانه کالا در جهان یک روند عادی و اصلاح قیمت بنزین اقدامی ارزشمند است که منافع زیادی را برای کشور به همراه دارد.

وی افزود:اصلاح قیمت‌ها که در جهت مدیریت مصرف صورت گرفته، مربوط به مصوبه چند سال قبل مجلس شورای اسلامی است که در این راستا قیمت حامل‌های انرژی باید به قیمت واقعی برگردد و یارانه آن به افراد نیازمند پرداخت شود.

شاددل گفت:با توجه به اینکه کشور تورم سالانه دارد باید برای رعایت عدالت توازن اقتصاد، قیمت‌ها متناسب با هم افزایش یابد بنابراین با وجود اینکه تمام کالاها در هر سال افزایش پیدا می‌کند ثابت نگه داشتن قیمت بنزین یا دلار اشتباه است زیرا به ناچار در یک زمان مانند فنر جهش می‌یابد.

وی افزود:اگر این طرح به صورت مقطعی و تدریجی از چند سال پیش اجرا می‌شد آثار منفی آن کمتر بود و شاهد اعتراض‌های شدید و پرداخت هزینه نبودیم.

اصلاح قیمت بنزین سبب افزایش قیمت‌ها در برخی از کالاها شده اما همان طور که دولت وعده داده بود نرخ کرایه‌ها تغییر چندانی نکرده است اما رانندگان تأکید دارند که در برخی از قسمت‌ها مانند آژانس‌ها و سرویس‌های مدارس باید سهمیه ویژه اختصاص یابد و از ناوگان حمل و نقل عمومی حمایت شود./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8804



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96