اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



به نام محیط زیست به کام رقبا

توقف طرح گردشگری آشوراده در ایستگاه وعده‌ها/ اما و اگرها فنی نیست
طرح گردشگری آشوراده که قرار بود کلید توسعه گلستان باشد با اما و اگرهای محیط زیست در ایستگاه وعده ها متوقف شده و بسیاری معتقدند عقب گرد محیط زیست فنی نبوده و نگاه‌های رقابتی حاکم است.

 کاسپین خبر :آذرماه ۹۳ بود که حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید در سفر استانی به گلستان وعده اجرای طر  گردشگری  آشوراده را داد و گفت آشوراده کلید توسعه استان می‌شود و بعد از گذشت چندین سال با اما و اگرهای سازمان  محیط زیست  این طرح همچنان متوقف است.

وعده رئیس جمهور ایستگاه آخر وعده‌ها برای پایان دادن به دو دهه متروکه بودن آشوراده نبود و یک سال بعد هم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور وعده اجرای این پروژه را داد.

هرچند در سال‌های گذشته با کش و قوس‌های فراوان مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد و توافقنامه‌ای هم بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح گردشگری در آشوراده به امضاء رسید اما این طرح هنوز با اما و اگرهای بسیاری مواجه است و به مرحله اجرا نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان  کاسپین خبر  در خصوص آخرین وضعیت طرح گردشگری اظهار کرد:توقفی در اجرای طرح گردشگری آشوراده وجود ندارد؛ توافق بین سازمان محیط زیست و استانداری گلستان برای اجرای طرح گردشگری در ۲۲ هکتار از اراضی آشوراده انجام شده و این موافقت نامه همچنان به قوت خود باقی است و سازمان محیط زیست با اجرای آن مشکلی ندارد.

محمدرضا کنعانی افزود:جاده اسکله یا همان سایت پشتیبان که در محدوده تالاب و حریم پناهگاه حیات وحش میانکاله انجام شده مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده است.

وی ادامه داد:سایت پشتیبان خارج از توافق بوده و اجرای آن متوقف شده چراکه هنوز مجوزی برای آن صادر نشده است.

جاده اسکله مجوز اجرا نمی‌گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اضافه کرد:بعد از این اتفاق جلسه شورای هماهنگی  خلیج گرگان  و تالاب میانکاله تشکیل شده و با حضور اعضای شورای هماهنگی این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که این جاده نمی‌تواند ادامه یابد.

در حالی که کنعانی بر این موضوع اصرار دارد که مجوزی برای اجرای سایت پشتیبان و جاده دسترسی به آشوراده صادر نشده است اما مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان می‌گوید مستندات موجود است که تمام مجوزهای زیست محیطی اجرای این طرح را از مراجع عالی محیط زیست دریافت کرده‌ایم اما تغییر ساختاری در محیط زیست و فشارها مانع از اجرای این طرح شده است.

اگر دغدغه فنی در اجرای طرح گردشگری آشوراده وجود داشته باشد می‌توان کارشناسی شده موضوع را حل کرد اما گیر ما در آشوراده مباحث فنی و تخصصی نیستصادقعلی مقدم به  کاسپین خبر  گفت:تمام ملاحظات و الزامات زیست محیطی در تدوین طرح گردشگری آشوراده لحاظ شده است؛ قرار نیست گردشگر بدون ضابطه وارد آشوراده شود و به طبیعت آنجا آسیب وارد کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر گردشگری آشوراده رشد نکند مباحث زیست محیطی آشوراده هم پایدار نخواهد بود، بیان کرد:با اجرای طرح گردشگری آشوراده تلاش داریم در قالب یک برنامه هدایت شده مردم بتوانند از شرایط موجود بهره ببرند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان تصریح کرد:برای اجرای طرح گردشگری آشوراده نیازمند راه دسترسی هستیم و هم‌اکنون اختلاف نظر بر سر این است که ما می‌گوییم جاده مورد نظر در حریم شهر بندرترکمن و در زمین‌های شهری اجرا شده اما سازمان محیط زیست اعلام می‌کند این مسیر جزو منطقه حفاظت شده میانکاله است.

وی ادامه داد:وضعیت کنونی آشوراده شبیه به ماشینی است که چرخش را باز کرده‌اند و می‌گویند ماشین می‌تواند حرکت کند و ما مخالفتی با حرکت آن نداریم؛ اگر قرار است طرح در آشوراده اجرا شود باید برای اقامت گردشگرانی که می‌خواهند پس از گشت و گذار در آشوراده در بندرترکمن اسکان یابند، فکری بکنیم.

مستندات داریم از مراجع عالی محیط زیست مجوز گرفتیم

مقدم تأکید کرد:تمام مجوزهای اجرای طرح گردشگری آشوراده را قبل از اجرا از مراجع عالی محیط زیست دریافت کرده‌ایم و مستندات داریم اما با تغییر ساختاری در محیط زیست و فشارهای وارده اجازه نمی‌دهند عملاً این طرح وارد فاز اجرایی شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان خاطرنشان کرد:گیر ما در اجرای طرح گردشگری آشوراده موضوعات فنی و زیست محیطی نیست؛ اگر دغدغه فنی در اجرای طرح گردشگری آشوراده وجود داشته باشد می‌توان کارشناسی شده موضوع را حل کرد اما گیر ما در آشوراده مباحث فنی و تخصصی نیست.

آنچه در آشوراده ارزش گردشگری و زیست محیطی دارد پرندگانی هستند که حوالی پاییز از سیبری روسیه به سواحل آشوراده کوچ می‌کنند؛ این پرنده‌ها اصلا وارد جزیره نمی‌شوندمشاور طرح گردشگری آشوراده هم با مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان هم عقیده بود و معتقد است مسائل سیاسی در این موضوع دخیل است و استان‌های رقیب در جذب گردشگر اجازه نمی‌دهند رونق گردشگری در گلستان شکل بگیرد.

محمد فرخ زاد به  کاسپین خبر  اظهار کرد:طرح طبیعت گردی آشوراده بر اساس طرح پژوهشی بالادستی ۱۷ جلدی که سازمان حفاظت محیط زیست برای شبه جزیره میانکاله تهیه کرده بود، تدوین شده است.

وی یادآور شد:بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهور به گلستان قرار بود ۱۰ درصد منطقه آشوراده به اجرای طرح گردشگری اختصاص یابد و زیر ساخت و ساز برود.

این عضو هئیت علمی دانشگاه جامع گلستان افزود:۱۰ درصد از مساحت ۳۸۰ هکتاری آشوراده(۳۸۰ هزار متر مربع)رقم بسیار بزرگی به اندازه یک شهر بود که پس از رفت و آمد بین ما و سازمان محیط زیست تبدیل شد به یک ۱۶ هکتار که زیر ساخت نرفت و یک ۲۲ هکتار در سواحل جنوبی آشوراده که به املاک قدیمی روستای آشوراده چسبیده است.

وی توضیح داد:از این ۲۲ هکتار هم تمان آن به ساخت و ساز اختصاص نمی‌یابد بلکه در این محدوده جاده، کمپ و تعداد کمی رستوران و بازارچه دیده شده و هیچ سازه سنگینی در آن استقرار نمی‌یابد.

آشوارده پوشش گیاهی و جانوری با ارزشی ندارد

وی ادامه داد:بر اساس آن چیزی که سازمان محیط زیست اجازه داده هیچ ساختمان بلندمرتبه و بنایی که باعث سرو صدا و یا هیاهو شود، در طرح آشوراده وجود ندارد؛ حتی برای رفت و آمد در داخل آشوراده پیش بینی شده بود از اسب و درشکه و یا واگن برقی استفاده شود.

فرخ زاد با تأکید بر اینکه همه تلاشمان این بود که هیچ گونه آسیبی به محیط وارد نکنیم، گفت:آشوراده پوشش گیاهی و جانوری باارزشی ندارد که بخواهیم نگران تخریب آن باشیم.

وی اضافه کرد:پوشش گیاهی آن درختچه تمشک و انار وحشی است که همه جای استان پیدا می‌شود و بخشی هم نی‌زار و علفزار؛ جانوران این منطقه هم گراز، روباه و اسب وحشی بوده است که به دلیل رفت و آمدهای انسانی زیاد روستای آشوراده قدیم این حیوانات به سمت شبه جزیره میانکاله عقب نشینی کرده‌اند و در فصل‌های مختلف از منطقه بازدید کردیم و فقط در یک مرحله تعدادی گراز که برای تهیه غذا به ساحل آمده بودند مشاهده شدند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:آنچه در آشوراده ارزش گردشگری و زیست محیطی دارد پرندگانی هستند که حوالی پاییز از سیبری روسیه به سواحل آشوراده کوچ می‌کنند؛ این پرنده‌ها اصلا وارد جزیره نمی‌شوند و به همین دلیل در طرح برج‌های دیده‌بانی(برج پرنده‌نگری)در ساحل شمالی و جنوبی آشوراده دیده شده که بتوانیم از این ظرفیت برای جذب گردشگر بهره ببریم.

فرخ زاد خاطرنشان کرد:با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده روزانه فقط ۵۰۰ نفر اجازه ورود به جزیره آشوراده را دارند در شرایطی که روستای آشوراده قدیم که با بالا آمدن آب خزر تخلیه شد در سال ۱۳۷۲ حدود هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت داشت و رفت و آمدها به این روستا هم کنترل شده نبود.

وی تأکید کرد:هیاهوهای ایجاد شده به‌طور قطع و یقین بر سر مباحث زیست محیطی در آشوراده نیست چرا که در این طرح تمام جنبه‌های محیط زیستی به ویژه آلودگی ناشی از حضور انسان و تولید زباله و...مورد توجه قرار گرفته بود؛ احساس می‌کنم مسائل سیاسی در موضوع آشوراده دخیل است و استان‌های رقیب در جذب گردشگر نمی‌خواهند رونق گردشگری در گلستان شکل بگیرد.

در حالی که فرخ زاد مباحث سیاسی و دست‌های پنهان را مانع اجرای طرح گردشگری آشوراده می‌داند و اخیراً هم محمدرضا پاداش دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی و منابع طبیعی گلستان با دغدغه محیط زیستی خطاب به استاندار گلستان خواستار توقف اجرای جاده سازی بین ساحل بندرترکمن و جزیره آشوراده شده است اما با گام رو به عقب محیط زیست در صدور مجوزها به نظر می‌رسد مباحث حاشیه‌ای(سیاسی و غیرفنی)پررنگ‌تر از مسائل فنی و تخصصی است و این طرح برای رسیدن به فاز اجرا و پایان دادن به دو دهه متروکه بودن آشوراده نیازمند تدبیر دولت و پایان اما و اگرهاست./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8381



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96