اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مرمت محراب امامزاده یحیی‌ بن‌ زید (ع) گنبدکاووس پایان یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از اتمام مرمت، حفاظت و استحکام بخشی محراب امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس خبر داد و گفت: برای مرمت این اثر شاخص برجای مانده از معماری اصیل اسلامی ایرانی ۴۰۰ میلیون ریال هزینه شده‌ است.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،  گردشگری  و صنایع دستی گلستان، ابراهیم کریمی اظهار داشت: مرمت محراب  امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبد کاووس با هدف تکمیل مطالعه و شناخت این اثر تاریخی و همچنین حفاظت و مرمت پیشگیرانه، استحکام بخشی و خواناسازی بخش‌های اصیل برجای مانده آن انجام شد.

وی افزود: محراب زیبا و پرکار این بنا که در مرکز فضای داخلی امامزاده و جنب ضریح مطهر قراردارد متعلق به دوره ایلخانی است و به شیوه برجسته ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: مستندنگاری کامل کتیبه‌ها، نقوش و آسیب‌های اثر، پاکسازی آلودگی‌ها، آسیب‌های بیولوژیک و الحاقات ناموزون، استحکام بخشی و رفع آسیب‌های فیزیکی و بیولوژیک، موزون و خواناسازی کتیبه‌ها و نقوش، پر کردن ترک‌ها و حفره‌های ایجاد شده در نقوش و کتیبه ها از جمله اقدامات مرمتی این بنا محسوب می‌شود.

بنای امامزاده یحیی بن زید(ع)در حومه شهر گنبدکاووس و در سه کیلومتری جنوب غربی آن واقع شده‌است.

محراب این امامزاده در وسط دارای یک طاق با قوس جناقی و تزئینات گچ‌بری بوده که در اثر دخل و تصرفات انسانی و مرمت‌های ادوار گذشته دچار تخریب و آسیب فراوان شده‌است.

ارتفاع محراب ۲/۲۵متر، عرض آن(ضخامت)۱/۱۰متر، طول آن ۳/۹۰ متر و ارتفاع تیزه طاق محراب تا کف موجود ۶۵ سانتیمتر است در حقیقت بر اثر دخل و تصرفات انجام شده در گذشته، کف بنا بالا آمده و باعث شده قسمت‌هایی از محراب و نقوش و کتیبه‌های آن در زیر کف قرار گیرد، در دو طرف محراب آیت الکرسی به خط ثلث آمیخته با نقوش اسلیمی به‌طور عمودی نوشته شده است.

از جمله ویژگی‌های تکنیکی و منحصر به فرد محراب‌های دوره ایلخانی می‌توان به آراستگی و ظرافت در نقوش و تکنیک‌های به کار رفته در اجرا، به کارگیری نقوش اسلیمی و گل و بته در زمینه کتیبه، کاربرد خط غیر از کوفی مانند ثلث و استفاده از تکنیک لانه زنبوری که از شاخصه‌های تزئینات دوره ایلخانی است، اشاره کرد./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/8246



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96