اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیران جاده صاف کن متخلفان شدند؛

دامداری صنعتی درمنطقه حفاظت شده/اُرس‌های کهن کابوس تخریب می بینند
خلاء‌های موجود برای برخورد قاطع با متخلفان راه را برای ساخت و سازهای گسترده در دشت سَرعلی‌آباد توسکستان باز گذاشته و درختان هزار ساله اُرس منطقه کابوس تبر و آتش می‌بینند.

کاسپین خبر:زمین‌خواری چند سالی است که نفس جنگل‌های منطقه را بریده و در دو دهه اخیر مناطق وسیعی از جنگل‌ها در گلستان تخریب شده و به زمین زراعی و ویلا تبدیل شده‌اند و دشت سرعلی‌آباد در منطقه حفاظت شده جهان نما هم به شدت با این معضل درگیر است و درختان هزار ساله ارس منطقه مدام کابوس تبر و آتش می‌بینند.

در دو دهه اخیر ساخت و سازها بی‌رویه بلای جان مناطق جنگلی و خوش آب و هوای استان شده‌اند و مردم معتقدند نبود انسجام بین دستگاه‌های اجرایی برای برخورد قاطع با متخلفان دست زمین‌خواران را باز گذاشته است.

یکی از اهالی منطقه جهارباغ به خبرنگار مهر گفت:روند ساخت و سازها در محور  توسکستان  و به ویژه در چهارباغ و دشت سرعلی‌آباد رشد فراینده‌ای داشته و متاسفانه برخورد قاطعی با متخلفان را شاهد نیستیم.

محمد مسعودی افزود:ما که در منطقه ساکن هستیم هر روز شاهد تغییر و تحولات در منطقه هستیم و تحمل دیدین تخریب منابع طبیعی و قطع درختان ارس هزار ساله منطقه برای ویلاسازی برایمان سخت است.

وی ادامه داد:بعضی از افراد در منطقه ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر زمین داشته‌اند اما با آتش زدن و تخریب منابع ملی اراضی خود را به بیش از ۱.۵ هکتار رسانده‌اند متاسفانه برخورد قاطعی از سوی متولیان انجام نمی‌شود.

 

 

وی اضافه کرد:منابع طبیعی گلستان با بهانه اینکه مدیریت منطقه با منابع طبیعی سمنان است خیال خود را راحت کرده است و  محیط زیست  هم گویا برای متخلفان مانعی ایجاد نمی‌کند.

پاسکاری محیط زیست و منابع طبیعی گلستان

مردم منطقه نبود انسجام بین دستگاهی و عدم برخورد قاطع با متخلفان را عامل اصلی گسترش ساخت و سازها در دشت سرعلی‌آباد می‌دانند اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان می‌گوید با تغییر و تحولات انجام شده و تحویل نقشه‌ها همه مسئولیت‌ها با محیط زیست است.

منابع طبیعی سمنان و شاهرود زمانی که نقشه‌های اجرایی ماده دو را پیاده کرده سهواً و یا اشتباهی بعضی از مناطق از قلم افتاده و شده جزو مستثنیات و حالا افراد سودجو از آن مطلع شده‌اند در حال تصرف این اراضی هستندابوطالب قزلسفلو در گفتگو با کاسپین خبر اظهار کرد:ساخت و سازهای انجام شده در سرعلی‌آباد در محدوده سیاسی گلستان است اما حفاظت و مدیریت منابع طبیعی آن با استان سمنان است.

وی با تأکید بر اینکه از اینجا به بعد تمام مسئولیت‌ها در مناطق حفاظت شده با محیط زیست است، تصریح کرد:تغییر و تحولات انجام شده و تمام نقشه‌ها و...را به محیط زیست تحویل دادیم و از این پس تمام مسئولیت مناطق حفاظت شده از جمله جهان نما با محیط زیست است؛ ما حتی در  زیارت  هم دیگر کاری نداریم و همه را تحویل محیط زیست داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه نقشه‌ها در اواخر سال گذشته تحویل اداره کل محیط زیست گلستان شده است، گفت:از ابتدای سال مسئولیت‌اصلی ساخت و سازها، پرونده‌های حقوقی و آتش‌سوزی و...با محیط زیست است و ما فقط کمک می‌کنیم.

متخلفان با شکایت محیط زیست پروانه ساخت می گیرند

موضوع گسترش ساخت و سازها در منطقه سرعلی‌آباد را از رئیس اداره حفاظت محیط زیست گرگان جویا شدیم و قنبرعلی تمسکنی به کاسپین خبر اظهار کرد:در مناطق حفاظت شده اگر سنگ روی سنگ گذاشته شود اگر در منابع ملی باشد مسئولیت آن با ماست و اگر در مستثنیات اشخاص باشد ما به متولیان گزارش می‌کنیم و اگر تغییر کاربری اتفاق افتاده باشد دستگاه‌های متولی افراد را به دادگاه معرفی می‌کنند.

 

وی افزود:ساخت و ساز جدید در سرعلی‌آباد در منطقه چال خانه مربوط به ساخت و ساز در مستثنیات است که مجوز  دامداری  صنعتی دریافت کرده است.

وی ادامه داد:متولی ساخت و سازهای اتفاق افتاده در منابع ملی، محیط زیست است اما ما با مشکلات و معضلاتی مواجه هستیم که نه تنها شکایت ما از متخلفان بازدارنده نیست بلکه مدرکی در دست این اشخاص می‌شود که می‌توانند با آن سند مالکیت دریافت کنند.

در اراضی ملی تکلیف قانونی با محیط زیست است و در اراضی مستثنیات امور اراضی  جهادکشاورزی  باید ورود کند و جلوی  ساخت و سازهای غیرمجاز  را بگیردرئیس اداره حفاظت محیط زیست گرگان توضیح داد:به عنوان مثال در همین منطقه سرعلی‌آباد پرونده‌ساخت و ساز غیرمجازی داریم که در سال ۱۳۸۵ در دادگاه فرد را محکوم کرده و عرصه را خلع ید کرده‌ایم اما در سال‌های اخیر فرد دیگری همان زمین را تصرف کرده و دادگاه وی را مُحِق کرده است؛ مگر می‌شود این ۱.۵ هکتار از عرصه‌های سرعلی‌آباد در سال ۱۳۸۵ منابع ملی بوده اما در دهه ۹۰بشود جزو مستثنیات؛ متاسفانه در چهارباغ و سرعلی‌آباد و...پرونده‌های مشابه بسیاری داریم.

افراد سودجو از مستثنیات باخبرند

وی به تصریح کرد:در خصوص پرونده‌های این‌چنینی اشکال کار در اینجاست که منابع طبیعی سمنان و شاهرود زمانی که نقشه‌های اجرایی ماده دو را پیاده کرده سهواً و یا اشتباهی بعضی از مناطق از قلم افتاده و شده جزو مستثنیات و حالا افراد سودجو از آن مطلع شده‌اند در حال تصرف این اراضی هستند.

تمسکنی با این توضیح که شکایت ما در دستگاه قضا بر علیه چنین افرادی نه تنها بازدارنده نیست بلکه مدرکی می‌شود تا آن‌ها به راحتی بتوانند برای این املاک سند دریافت کنند، خاطرنشان کرد:مردم فشار می‌آورند و محیط زیست شکایت می‌کند؛ افراد متخلف به دادگاه معرفی می‌شوند و دادگاه از منابع طبیعی شاهرود راجع به عرصه استعلام می‌گیرد و رأی به نفع متخلفان صادر می‌شود و همین حکم دادگاه مدرکی می‌شود تا آن‌ها به راحتی برای این عرصه‌ها سند مالکیتی تهیه کنند.

 

 

نمی‌توانیم موقعیت اراضی را شناسایی کنیم

صحبت‌های تمسکنی پایان قصه پرغصه دشت سرعلی‌آباد و تن لرزان ارس‌های منطقه نیست، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ابعاد دیگری این معضل را اشاره کرده و به کاسپین خبر گفت:براساس ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی، محیط زیست قائم مقام دستگاه‌های مسئول در اراضی ملی است و باید بر ساخت و سازها نظارت کند.

محمدرضا کنعانی با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۶ تفکیک اراضی دولتی و مستثنیات بر عهده منابع طبیعی است چراکه نقشه‌ها در دست آن‌هاست، افزود:با پیگیری‌هایی که در بازرسی کل کشو انجام شد مقرر شد نقشه اراضی ملی و مستثنیات را در اختیار ادارات کل محیط زیست قرار دهند.

وی ادامه داد:با پیگیری‌های انجام شده نقشه اراضی ملی و مستثنیات جهان نما را از منابع طبیعی سمنان و گلستان تحویل گرفتیم اما هیچ کدام کاداستر(محدوده بندی یا حدنگاری یا کاداستر:فهرست نقشه‌برداری ثبتی است یعنی آن نوع نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد)شده نیست.

 

 

وی توضیح داد:وقتی نقشه‌ها کاداستر شده نیست این مشکل را ایجاد می‌کند که ما نمی‌توانیم موقعیت را شناسایی کنیم که این تغییر در اراضی ملی است یا مستثنیات؛ در اراضی ملی تکلیف قانونی با محیط زیست است و در اراضی مستثنیات امور اراضی جهادکشاورزی باید ورود کند و جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد.

کنعانی خاطرنشان کرد:پیگیری‌هایی را از سازمان مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان داشتیم که اعتباری در نظر بگیرند یا بدهند به منابع طبیعی این نقشه‌ها را کاداست کنند و در اختیار ما قرار دهند یا خود ما نقشه‌ها را کاداست کنیم چراکه اگر تصرفات در جهان نما ادامه یابد تصرفات زیارت شماره دو را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

هم‌اکنون از«زیارت»به عنوان غده سرطانی جهان نما یاد می‌شود و اگر چاره‌اندیشی نشود و برخورد قاطعی با متخلفان انجام نشود دور از انتظار نیست که غده‌های سرطانی دیگری در جهان نما اینبار از چهارباغ یا دشت شکار ممنوع سرعلی‌آباد سرباز کند./مهر


http://www.caspiankhabar.com/7919



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96