اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار لارو ماهی خاویاری در گلستان
مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار لارو در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی تولید شود.

 مدیرکل شیلات گلستان  گفت:امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار لارو در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان  خاویار ی شهید مرجانی تولید شود.

به گزارش کاسپین خبر، سیدجواد قدس‌علوی اظهارداشت:هدف از احداث مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی  ماهیان خاویاری  شهید مرجانی تکثیر و پرورش پنج گونه از ماهیان با ارزش شامل فیل‌ماهی، قره‌برون، چالباش، شیپ و ازون‌برون است.

 

وی افزود:منبع تامین آب این مرکز از رودخانه‌های زرین‌گل و فاضل‌آباد و همچنین چهار حلقه چاه عمیق و سه آب‌بندان است.

 

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه این مجموعه مجهز به سیستم برگشت آب است، ادامه داد:از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز افزایش وزن بچه ماهیان گونه‌های نادر از جمله فیل‌ماهی، شیپ، قره برون تا وزن پنج گرم برای بازسازی ذخایر دریای خزر و رهاسازی در رودخانه‌های حاشیه جنوب شرقی دریای خزر(گرگانرود و قره‌سو)و مولدسازی گونه فیل‌ماهی در سنین مختلف برای تکثیر مصنوعی است.

 

وی درباره همکاری علمی این مرکز در زمینه تولید دانش گفت:همچنین این مرکز همکاری لازم با مراکز دانشگاهی و تحقیقات برای اجرای پروژه‌های علمی کاربردی و تامین کادر کارشناسی و دانش فنی لازم برای احداث و راه‌اندازی مراکز تکثیر و پرورش را در سطح استان گلستان دارد.

 

اسماعیل جباری، رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید مرجانی با اشاره به تکثیر موفق گونه قره‌برون در این مرکز گفت:عملیات تکثیر این گونه در دو مرحله انجام شد که در مرحله نخست این تکثیر هشت قطعه ماده و ده قطعه نر با وزن تخم استحصالی 36 کیلوگرم با موفقیت صورت گرفت.

 

وی افزود:همچنین در مرحله دوم تکثیر مصنوعی با دو قطعه مولد قره برون ماده و پنج قطعه مولد نر با استحصال 12 کیلوگرم تخم انجام گرفت که پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و 300 هزار لارو ماهیان خاویاری تولید شود/تسنیم


http://www.caspiankhabar.com/7563



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96