اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیرکل محیط زیست گلستان:

نظر کمیته ارزیابی طرح گردشگری آشوراده بزودی اعلام می شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: نظر نهایی دفتر ارزیابی محیط زیست کشور در خصوص اجرایی شدن طرح گردشگری آشوراده تا پایان خردادماه امسال اعلام خواهد شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان  گفت:نظر نهایی  دفتر ارزیابی محیط زیست کشور  در خصوص اجرایی شدن  طرح گردشگری آشوراده  تا پایان خردادماه امسال اعلام خواهد شد.

به گزارشکاسپین خبر،  اسماعیل مهاجر  در نشست خبری اظهار داشت:برخی از ایرادهای گرفته شده از طرح گردشگری آشوراده در خصوص کاربری وسازگاری آن با محیط زیست منطقه و تطبیق با طرح تفضیلی میانکاله برطرف شد و در 25 اسفند سال 95 در کمیته استانی تصویب و به مرکزهم برای تائید ارسال شده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست باعث تاخیر در تصویب طرح گردشگری آشوراده نبوده است، گفت:برای اجرایی شدن طرح، سه مطالعه انجام شد تا با طرح تفضیلی میانکاله تطبیق داشته و دوباره ارزیابی زیست محیطی آن صورت گیرد.

کمبود اعتبارات برای تامین امکانات مهار آتش

مهاجر گفت:از سوی سازمان برنامه و بودجه استان برای تخصیص اعتبار به منظورتامین و تجهیز این اداره کل به امکانات مهار آتش کم توجهی می شود.

وی افزود:یک سوم از جنگل های استان در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد، ولی تخصیص اعتبار مناسب برای تجهیزات و تامین امکانات مهار آتش برای این مجموعه انجام نمی شود.

به گفته وی؛ اعتبارمناسبی از محل تبصره 16 به دستگاه های منابع طبیعی و آبخیزداری و هواشناسی برای تجهیز امکانات تخصیص داده شد ولی حفاظت محیط زیست از آن سهمی نداشته است.

وی افزود:با این وجود تاکنون این اداره کل با داشته های خود توانسته آتش سوزی در عرصه های زیرپوشش را تا90 درصد کاهش دهد.

مانور اطفای حریق با حضور چهار استان در پارک ملی گلستان

وی از برگزاری مانور اطفای حریق با حضور استان های گلستان، خراسان شمالی، سمنان و مازندران در پایان مرداد امسال در پارک ملی گلستان نیز خبر داد و گفت:اجرای این مانور با هدف نمایش امکانات و تجهیزات آتش نشانی و آمادگی محیط بانان و سایر دستگاه های همراه در مهار آتش سوزی است.

سفر گوزن های قرق به 20 مرکز در کشور

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که تاکنون از گوزن های قرق گرگان برای زادآوری در 20مرکز در سایر استان ها استفاده شده است.

مجتبی حسینی افزود:از سال 1350 در بخشی از پارک جنگلی قرق گرگان به مساحت 16 هکتار مرکز نگهداری گوزن مرال برای بازگشت به طبیعت تاسیس شده است.

وی در خصوص بیماری'یُون'در گوزن ها نیز گفت که مواردی از این بیماری سه سال قبل دیده شد و از 35 راس مرال در پارک ، پس از نمونه گیری و آزمایش خون آنها، 5 راس آلوده به این بیماری شناسایی و حذف شدند.

عامل بیماری یون، باکتری است که در دیواره روده حیوان می نشیند و دیواره را ضخیم می کند و در ادامه اسهال مداوم در نهایت باعث کم اشتهایی و ناتوانی، ضعف و مرگ او می شود.

به گفته وی؛ محل زیست گوزن ها در پارک هم بلافاصله به دو بخش تقسیم و ضدعفونی شد.

وی با بیان اینکه آخرین نمونه خون برای آزمایش از گوزن ها زمستان 95 گرفته شد افزود:اکنون همه گوزن های پارک، سالم هستند.

جنگل قرق زیستگاه گونه ای از گوزن بومی و منحصر به فرد به نام مرال است، این پستاندار از بزرگترین انواع گوزن محسوب می شود، وزن نر این حیوان به 160 تا 210 کیلوگرم می رسد.

مشکل مهار آتش سوزی ها در آشوراده با اجرای طرح گردشگری حل می شود

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که مشکل مهار آتش سوزی در عرصه های طبیعی آشوراده در قالب طرح گردشگری این منطقه برای همیشه حل خواهد شد.

وی افزود:در طرح گردشگری آشوراده همزمان با ایجاد زیرساخت های مناسب با طبیعت گردشگری، مرکز آتش نشانی و اطفای حریق ایجاد می شود.

جزیره آشوراده در 2 کیلومتری ساحل بندرترکمن از حدود دو دهه پیش به علت طغیان رود ولگا در روسیه که باعث بروز سیل در این جزیره شد، خالی از سکنه شده است اما به لحاظ وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری منطقه ای بکر محسوب می شود.

تدارک 18 برنامه شاخص برای گرامی داشت هفته محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در بخش دیگری از این مصاحبه از تدارک بیش از 18 ویژه برنامه شاخص در حوزه های مختلف برای گرامی داشت هفته محیط زیست در استان و اجرایی شدن آن از 16 خرداد خبر داد.

مهاجر افزود:از جمله این ویژه برنامه ها، برگزاری مسابقه عکاسی، هم اندیشی با صاحبان صنایع، انجام ورزش نمادین صبحگاهی برای بانوان، مسابقه نقاشی کودکان و دانش آموزان، تجدید میثاق با شهدا، برپایی همایش کرامت و رمضان، هم اندیشی با ماموران محیط زیست و منابع طبیعی و بازدید کارکنان محیط زیست شهرستان ها از شهرک های صنعتی است./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/6621



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96