اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



دبیرخانه کشاورز استان گلستان:

گلستان بحران کم‌آبی ندارد/ تعلل در اجرای قانون آب
دبیرخانه کشاورز استان گلستان گفت: گلستان بحران کم‌آبی ندارد بلکه آمار درستی از آب استان نداریم و در اجرای قانون توزیع عادلانه آب تعلل کرده‌ایم.

 دبیرخانه کشاورز استان گلستان  گفت:گلستان بحران کم‌آبی ندارد بلکه آمار درستی از آب استان نداریم و در اجرای  قانون توزیع عادلانه آب  تعلل کرده‌ایم.

به گزارشكاسپين خبر، علی‌قلی ایمانی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد:خانه کشاورز بزرگ‌ترین تشکل صنفی کشور است که یک‌میلیون نفر عضو دارد.

وی بابیان اینکه خانه کشاورز دارای مرامنامه و اساسنامه و همچنین مجوز رسمی از وزارت کشور است، افزود:هدف اصلی از تشکیل آن دفاع از حقوق حقه  کشاورزان  در چارچوب قانون اساسی، اصول و ارزش‌های اسلامی و همچنین قوانین کشور است.

دبیرخانه کشاورز استان گلستان ادامه داد:اگر قوانین توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی نشود و حقوق کشاورز تضییع شود خانه کشاورز، صدای کشاورزان را به مسئولان منتقل می‌کند و پیگیر حل آن از طریق مجامع رسمی است.

وی با یادآوری اینکه خانه کشاورز مباحث اقتصادی، فرهنگ روستایی، اصول علمی و فنی ذینفعان در مباحث کشاورزی و اقتصادی را پیگیر است، اضافه کرد:این تشکل در استان ۸۰ هزار عضو دارد و در شورای مرکزی کشور، نماینده تمام تشکل‌های کشاورزی گلستان(دامداران، مرغداران، جنگل، مرتع و...)عضو هستند.

ایمانی تصریح کرد:خانه کشاورز مشکلات مختلف کشاورزان در خرید محصول، آب، قیمت نهاده، کیفیت نهاده‌های تولید، مباحث حقوقی کشاورزان را از مراجع ذیصلاح و قانونی پیگیر است.

وی خاطرنشان کرد:وقتی به عقبه کشور نگاه می‌کنیم ایران سال‌هاست در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرارگرفته اما در گلستان اراضی سرسبز، جنگل، مراتع و روستاهای آباد وجود داشته است.

دبیرخانه خانه کشاورز استان گلستان بیان کرد:گلستان درگذشته شرایط مطلوبی داشت اما متأسفانه با دخالت‌های انجام‌شده در طبیعت و دستبرد در تخریب جنگل و مرتع و ساخت سازه‌های غیراصولی و همچنین سدسازی‌های بدون هدف و جاده‌سازی بی‌رویه در جنگل شرایط استان را سخت کرده‌ایم.

 آب منطقه‌ای حکمران آب است نه متولی

وی گفت:به‌عنوان بخش خصوصی اعتقادداریم کشاورزان درگذشته به‌عنوان ذینفع در تصمیم‌گیری و مصرف آب دخالت داشتند.

وی بابیان اینکه درگذشته میراب‌ها، مدیران نسق و آب با توجه به شرایط و اقلیم مدیریت آب را انجام می‌دادند، افزود:در حال حاضر آب منطقه‌ای حکمران آب است نه متولی چراکه بدون در نظر گرفتن مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ذینفعان برای آب تصمیم‌گیری می‌کند.

ایمانی با یادآوری اینکه قانون توزیع عادلانه آب در سال ۱۳۴۲ به تصویب رسیده و بعد از انقلاب هم اصلاح‌شده است، ادامه داد:در برنامه ششم توسعه هم بر اجرای این قانون تأکید شده و وظایفی را برای انجام آبخیزداری در بالادست و ایجاد سازه به وزارت نیرو تکلیف کرده است.

۳۰ سال قانون نادیده گرفته شد

وی با انتقاد از عدم اجرای مدیریت سیلاب اضافه کرد:قانون ما را مکلف کرده برای استفاده از آب‌های زیرزمینی پروانه حفر و بهره‌برداری داشته باشیم و در یک پروسه ۲۵ تا ۳۰ ساله قانون را نادیده گرفتیم.

به گفته ایمانی در ۳۰ ساله گذشته هر کس هر جا و به هر میزان که دوست داشت زمین حفر کرد و چاه زد و در اجرای قانون تعلل شد و حالا می‌خواهیم مسائل را یک‌شبه حل کنیم.

وی بیان کرد:پلمپ چاه‌ها و تعطیلی کشاورزی، حاشیه‌نشینی شهرها را افزایش می‌دهد و تنش اجتماعی به همراه خواهد داشت چراکه کشاورزی که هم‌اکنون بیکار شده راهی جز حاشیه‌نشینی در شهرها ندارد.

دبیرخانه کشاورز استان گلستان خاطرنشان کرد:هم‌اکنون کشاورزان گلستان به دلیل تولید محصول(برنج)محکوم‌به شلاق و پرداخت جرائم نقدی سنگین شده‌اند.

وی متذکر شد:تنها راهکار حل این مشکل اجرا و عملیاتی شدن ماده یک، دو، سه و ۱۰ قانون و سپس رسیدن به ماده آخر که قوه قهریه است.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون کشاورزان گلستانی هزاران پرونده جرائم به دلیل تولید محصول دارند، افزود:هم‌اکنون هر یک از دستگاه‌ها(جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، وزارت نیرو و...)راه خودشان را می‌روند.

ایمانی تأکید کرد:وزارت نیرو به‌تنهایی و بدون حضور ذینفعان(کشاورزان)قادر به اجرای قانون مربوط به آب نیست.

هدر رفت بالای آب در گلستان

دبیرخانه کشاورز گلستان ادامه داد:هم‌اکنون در گلستان بحران کم‌آبی نداریم بلکه هیچ آمار درستی از آب استان نداریم.

وی تصریح کرد:در گلستان قنات‌های زیادی داریم که خشک‌شده و چاه‌های اشتراکی و مخروبه غیرقابل استفاده بسیاری وجود دارد که تخصیص آن همچنان در وزارتخانه ثبت است.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون میزان اراضی آبی با میزان مصرف آب در گلستان همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد:تاکنون آب منطقه‌ای مدعی بود ۹۵ درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که هم‌اکنون این رقم ازنظر آن‌ها به ۷۵ درصد رسیده در حال که ما معتقدیم مصرف آب کشاورزی بیشتر از ۶۰ درصد نیست.

وی بابیان اینکه هدر رفت آب در گلستان بالاست، اظهار کرد:راهکارهای زیادی برای کاهش هدر رفت آب وجود دارد که ما تاکنون به آن‌ها ورود نکرده‌ایم و فقط جریمه سنگین برای کشاورز در نظر گرفته‌ایم.

ایمانی با تأکید بر اینکه با جریمه کردن کشاورزان میزان آب افزایش پیدا نمی‌کند، گفت:دولت باید تمام جوانب کار ازجمله تنش اجتماعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی را در نظر بگیرد و سپس برای چاه‌های غیرمجاز که البته ازنظر ما غیرمجاز نیستند، تصمیم‌گیری کنند.

وی متذکر شد:موضوعی که ۳۰ سال خراب‌شده یک‌ساله درست نمی‌شود بلکه باید همه دستگاه‌های دخیل(وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و...)در حوزه فرهنگ‌سازی و مدیریت آب ورود کنند.

دبیرخانه کشاورز تأکید کرد:کشاورز متولی تولید است و نباید مدیریت آب، بازرگانی محصول، بازاریابی و مصرف بهینه آب و...به دوش کشاورز نهاده شود./مهر


http://www.caspiankhabar.com/6183



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96