اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



واکنش مدیرکل ارشاد گلستان به حاشیه‎های خبرساز هفته خبرنگار؛

وعده 50 میلیون تومانی استانداری به خانه مطبوعات کذب است/ خانه مطبوعات تکلیف صندوق حمایت از خبرنگاران را مشخص کند
50 میلیون تومان اعتبار برای بزرگداشت هفته خبرنگار از محل اعتبارات دستگاه پیش‎بینی‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت:50 میلیون تومان اعتبار برای بزرگداشت هفته خبرنگار از محل اعتبارات دستگاه پیش‎بینی‌شده و اینکه عده‎ای مطرح کردند استانداری وعده کرده این مبلغ به حساب خانه مطبوعات واریز شود، کذب است.

به گزارش کاسپین خبر، حجت‎الاسلام علی‎اصغر فضیلت امشب در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد:در جلسه‎‎ای که هیأت مدیره خانه مطبوعات با استاندار گلستان داشت، به استاندار عرض کردم ما مشکلی برای برگزاری روز یا هفته خبرنگار در استان نداریم، اعتبار وجود دارد اما نقدینگی نداریم به همین دلیل از ایشان خواستم تا دستور بدهند از اعتبارات دستگاه مبلغ 50 میلیون تومان که قرار است خزانه 6 ماه دیگر بدهد را زودتر به ارشاد بدهند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات دستگاه را نمی‎توان در جای دیگری هزینه کرد، افزود:اعتبارات دستگاه باید در موضوعات همان دستگاه هزینه شود اما دوستان این موضوع را متوجه نشدند استاندار هم قول داد و به خزانه سفارش کرد که این مبلغ را زودتر به ما بدهند و ما خودمان پیگیری کردیم و 50 میلیون تومان را زودتر به ما دادند.

اگر دستگاهی بنا دارد به خانه مطبوعات کمک کند چرا آن را به فرهنگ و ارشاد بدهد!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تصریح کرد:این جمله که 50 میلیون تومان از اعتبارات دستگاه است برای خانه مطبوعات جا نیفتاده و آنها بر این باور هستند که استانداری 50 میلیون تومان را به خانه مطبوعات داده است و این مبلغ باید به حساب این تشکل صنفی واریز شود در حالیکه این حرف اصلا اداری نیست.

فضیلت ادامه داد:اگر دستگاهی بنا دارد که به خانه مطبوعات کمک کند چرا آن را به فرهنگ و ارشاد بدهد!مستقیما آن را به خانه مطبوعات می‎دهد.

وی با اشاره به اینکه ارشاد قول داد که 50 میلیون تومان را فقط در حوزه رسانه و مطبوعات هزینه کند، افزود:30 میلیون تومان برای هفته خبرنگار هزینه شده است قرار بر این بود هر چه در هزینه‎ها صرفه‎جویی شده باشد باقیمانده آن در صندوق حمایت از خبرنگاران هزینه شود.

لیست اهدای هدیه خبرنگاران به ارشاد واقعی نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت:بنا نیست که این مبلغ به حساب خانه مطبوعات واریز شود چراکه دستگاه نظارتی از ما گزارش می‎خواهد شاید دیگران چنین کاری کنند ولی بنده چنین کاری نمی‎کنم و نمی‎توانم پول را به حساب خانه مطبوعات واریز کنم.

فضیلت به عدم دریافت کارت هدیه روز خبرنگار از سوی فعالان رسانه عضو این تشکل صنفی تصریح کرد:برخی اعضای خانه مطبوعات به بنده گزارش کردند که هدیه روز خبرنگار را دریافت نکردند، حالا چه کسی باید پاسخگو باشد، آنها ارشاد را می‎شناسند، درست است واریز پول نیم ساعته انجام می‎شود اما پاسخگویی آن مهمتر است.

وی افزود:لیستی که خانه مطبوعات برای اهدای هدیه خبرنگاران به ارشاد ارائه کرده واقعی نیست، در جلسه‎ای که در خانه مطبوعات برگزار کردیم بنا بود که قبل از 17 مرداد لیست پالایش شده اعضای این تشکل به ارشاد ارائه شود که تهیه و ارائه این لیست تا یک ماه بعد از هفته خبرنگار طول کشید.

 به دنبال مقصر نمی‎گردم/خانه مطبوعات تکلیف صندوق حمایت از خبرنگاران را مشخص کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بیان کرد:بنده درباره لیست اعضای خانه مطبوعات به دنبال مقصر نمی‎گردم علت اینکه مقاومت می‎کنم و می‎گویم که نباید 50 میلیون تومان را همین طوری به حساب خانه مطبوعات واریز کنم برای این است که دیوان و بازرسی بعدا از ارشاد، حسابرسی می‎کنند آنها دیگر خانه مطبوعات را نمی‎شناسند.

فضیلت ادامه داد:این حرف کذب را برخی دوستان مطرح کردند که استاندار گلستان وعده داد که 50 میلیون تومان به حساب خانه مطبوعات واریز شود این پول قرار است برای جامعه خبری صرف شود اما قرار نیست که به حساب این تشکل واریز شود ما چگونه می‎توانیم پول بی‎زبان را دو دستی جایی بدهیم که معلوم نیست چگونه هزینه می‎شود، بنده هم باید پاسخگوی دستگاه نظارتی باشم.

وی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات هنوز تکلیف 20 میلیون تومان باقی مانده از مبلغ 50 میلیون تومان را مشخص نکرده است، ابراز کرد:هر لحظه که خانه مطبوعات تصمیم بگیرد صندوق حمایت از خبرنگاران به صورت استانی تشکیل شود و صندوق استانی ثبت کنند فردای آن روز پول به حساب واریز می‎شود.

*برای ارشاد فرقی نمی‎کند که صندوق حمایت از خبرنگاران استانی باشد یا ملی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود:خانه مطبوعات طی نامه‎ای به ارشاد اعلام کرده که مبلغ 20 میلیون تومان به صندوق ملی واریز شود اما تعدادی از هیات مدیره خانه مطبوعات مخالف صندوق ملی هستند و هنوز وضعیت ملی یا استانی بودن صندوق در خانه مطبوعات تعیین تکلیف نشده است، آنها حتی یک ساعت بعد هم تکلیف را مشخص کنند ما تصمیم خودمان را خواهیم گرفت.

فضیلت با تاکید بر اینکه برای ارشاد فرقی نمی‎کند که صندوق حمایت از خبرنگاران استانی باشد یا ملی تصریح کرد:ما می‎خواهیم یک صندوق حمایت از خبرنگاران اتفاق بیفتد خانه مطبوعات به نمایندگی از جامعه خبری باید بگوید که این صندوق ملی یا استانی باشد.

وی در خصوص توزیع آگهی نیز گفت:توزیع آگهی به خانه مطبوعات واگذار نشده است این تشکل اگر نسبت به توزیع آگهی اقدام کنند خلاف قانون مرتکب شدند، قانون ماموریت و شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مشخص کرده است، مصوبه مجلس است که تمامی دستگاه‎ها آگهی‎شان را باید از طریق ارشاد توزیع کنند.

توزیع عادلانه آگهی باید انجام شود/رقابت منفی بین رسانه‎ها وجود دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود:متاسفانه این گله از جامعه رسانه استان وجود دارد که اصلا این موضوع را پیگیری نکردند در نخستین جلسه شورای اداری بعد از انتصاب مطرح کردم توزیع عادلانه آگهی باید انجام شود بسته حمایتی که مطرح کردم یکی از موضوعات توزیع آگهی بود که اگر به 60 درصد آن عمل می‎شد رسانه‎ها مشکل مالی نداشتند.

فضیلت با اشاره به اینکه متاسفانه یک رقابت منفی بین رسانه‎ها وجود دارد، گفت:استاندار گلستان یک نامه به اقتصاد و دارایی نوشتند که از طریق ذی‎حسابان، دستگاه‎هایی که بابت آگهی‎های خارج از گردونه سندهایی توزیع می‎کنند به هیچ وجه این سندها پاس نشود که این ضمانت اجرایی محکمی بود ولی هیچکدام از رسانه‎ها و خبرنگاران از مدیر دستگاه‎های اجرایی مطالبه نکردند.

وی افزود:ما از خبرنگار نمی‎خواهیم که با مسئول دستگاه گلاویز شود فقط سوال کند که آگهی آن سازمان یا نهاد چگونه توزیع می‎شود و یا در طول سال آنها چه تعداد آگهی دارند و یا اینکه توزیع آگهی از طریق ارشاد انجام می‎شود یا خیر؛ رصد این موضوعات رسالت یک رسانه و خبرنگار است، مطالبه کردن سبب می‎شود که دستگاه‎ها به قانون تمکین کنند./فارس


http://www.caspiankhabar.com/5959



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96