اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سیصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر گرگان؛

افزایش بهای پارکینگ رد شد/ اختلاف برسر کاهش اختیارات شهردار گرگان
جلسه شورای اسلامی شهر گرگان با بازگشت مصوبه نرخ پارکینگ ها از سوی فرمانداری و بحث درباره کاهش اختیارات شهردار همراه بود.

جلسه شورای اسلامی شهر گرگان با بازگشت مصوبه نرخ پارکینگ ها از سوی فرمانداری و بحث درباره کاهش اختیارات شهردار همراه بود.

به گزارشکاسپین خبر، سیصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان شامگاه شنبه به صورت رسمی و علنی با حضور تمامی اعضا و برخی مدیران شهرداری و در غیاب شهردار گرگان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مطابق روال معمول، رئیس شورا به بیان مهمترین اتفاقات تقویمی هفته جاری پرداخت.سیدمحمد قدس مفیدی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس، درگذشت یکی از سازندگان ورزشگاه بزرگ آزادی تهران را تسلیت گفت.

سپس نوبت به قرائت نطق پیش از دستور ناصر گرزین رسید.گرزین به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با لباس نظامی در جلسه حاضر شده بود نطق بلندبالایی را بیان کرد.در این نطق طولانی رئیس اسبق بر لزوم مساعدت شورا و شهرداری در برگزاری باشکوه اجلاسیه گرامیداشت چهار هزار شهید گلستان در آذر ماه و ساخت پارک موزه دفاع مقدس در تپه نورالشهدا گرگان تاکید شد.

گرزین همچنین همراهی مسئولان در ساخت دهکده مقاومت در روستای آلوکلاته را خواستار شد.وی به مناسبت آغاز سال تحصیلی و آئین پاسداشت روز گرگان از متولیان آموزش و پرورش و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری تقدیر کرد.

ثبت ملی واقعه تاریخی پنجم آذرماه و اشاره به اقدامات شهردار گرگان نکات دیگری بود که در محورهای سخنان گرزین قرار داشت.وی اعتماد سازی و ارائه خدمات خالصانه با تعامل شهروندان را محور اصلی برنامه های شهردار نام برد.

رئیس اسبق شورا بر همراهی و همدلی اعضا با شهردار در مدت باقی مانده عمر شورای شهر تاکید کرد و به رئیس جدید شورا توصیه کرد با ایجاد آرامش و همگرایی و احترام به قانون سال آخر شورای چهارم را مدیریت کند.

بازگشت مصوبه شورا از سوی فرمانداری

در ادامه نوبت به قرائت لوایح و دستورجلسه رسید.نخستین دستور جلسه موضوعی بود که به مذاق اعضای شورا خوش نیامد.اعضا در جلسات گذشته افزایش نرخ پارکینگ را تصویب کرده بودند که بر اساس آن بهای پارکینگ از هفت هزار ریال به ۱۰هزار ریال افزایش می یافت اما این مصوبه مورد تایید کمیته انطباق قرار نگرفت و به شورا ارجاع داده شد.

ایراد فرمانداری به مصوبه فوق، انطباق نداشتن افزایش ۴۰ درصدی بهای پارکینگ نسبت به تورم ۱۵ درصدی موجود اعلام شد.علی کلاتی، مهران فدوی، علیرضا پزشکپور و صفرعلی پایین محلی که به لایحه افزایش بها رای مثبت نداده بودند به اظهارنظر پرداختند.

کلاتی به مخالفت از بازگشت مصوبه پرداخت و گفت:چگونه افزایش صددرصدی بهای اتوبوس شهری مورد تایید فرمانداری قرار گرفته اما مصوبه افزایش بهای پارکینگ بازگشت داده می شود؟ هرچند نسبت به این مصوبه انتقاد داشتم اما از تصمیم شورایی اعضا دفاع می کنم.

حسین ربیعی اما به عنوان موافق مصوبه از تصمیم کمیته انطباق وابسته به فرمانداری انتقاد کرد.به گفته ربیعی، افزایش سیصد تومانی نرخ، مبلغ زیادی نیست و موجب تسهیل داد و ستد می شود و از سویی در مقابل حقوق های نجومی و تورم شدید اقتصادی رقمی به حساب نمی آید

پایین محلی و فدوی نیز به عنوان مخالف مصوبه سخن گفتند.در نهایت با تصمیم اعضا و اکثریت آرا مقرر شد مصوبه افزایش بهای پارکینگ برای تصمیم تازه به شورای حل اختلاف ارسال شود.

تجلیل از ورزشکار نوجوان افتخارآفرین

در ادامه در اقدامی ارزشمند از یکی از ورزشکاران رزمی کار که در مسابقات کشوری حائز رتبه شده بود تقدیر شد.در مراسمی با حضور حمیدرضا اسکندری رئیس هیئت و یوسف علیزاده مربی کونگ فو و هنرهای رزمی گلستان، از «مهدی طالع زاری» که با وجود نوجوانی در وزن ۵۵ کیلوگرم مسابقات قهرمانی کونگ فو جوانان کشور و انتخابی تیم ملی در ارومیه به مدال برنز دست یافت، تجلیل صورت گرفت.

اسکندری به بیان ریشه بومی ورزش کونگ فو و تفاوت آن با کونگ فو چینی پرداخت و گزارشی از عملکرد این هیئت ورزشی ارائه کرد.مراسم تجلیل به همت علی کلاتی عضو باسابقه شورا که ریاست هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان گرگان را نیز برعهده دارد برگزار شد.

هرچند که برگزاری چنین مراسم تقدیری ارزشمند بوده و جزو وظایف ذاتی شورای شهر نیست اما انتظار می رود نگاه شورای شهر به چنین افتخارآفرینی های ورزشکاران گرگانی به صورت مداوم و متوازن باشد زیرا برخی ورزشکاران و قهرمانان این شهر انتظار دارند نسبت به کسب افتخار آنها نیز توجه لازم انجام شود.

مجادله بر کاهش اختیارات شهردار گرگان

نیم دیگر از زمان جلسه به بررسی سایر موارد مندرج در دستور کار و لوایح اختصاص یافت که پربحث ترین آنها مربوط به لایحه کاهش یا لغو اختیارات شهرداری گرگان بود.به موجب این لایحه، اختیاراتی که از سوی اعضای شورا به شهردار گرگان تفویض شده بود کاهش یا بازپس گرفته می شود

مخالفت حسین ربیعی با لایحه ای که به ضرر شهردار گرگان بود، قابل پیش بینی بود.رئیس اسبق که همواره بر توسعه شهر تاکید داشته گفت:رضایتمندی عمومی در سطح استان نسبت به عملکرد حسین صادقلو وجود دارد و چنانچه او مرتکب خطای بزرگی شده بیاییم و در مقابل وی مواضع و انتقادات خود را مطرح کنیم.

فائزه عبدالهی هم به عنوان عضو منتقد دیگر تصریح کرد:مشکل شورای این دوره این بوده که همه ما می خواهیم نقش شهردار را ایفا کنیم!اکثریت اعضا تصمیم به تفویض اختیار به شهردار را گرفته و اکنون مگر صادقلو چه تخلفی مرتکب شده که بخواهیم این اختیارات را از وی پس بگیریم؟!

فدوی هم به عنوان موافق این لایحه دقایقی به اظهار نظر پرداخت و خواستار ایفای پررنگ تر نقش اعضای شورا به ویژه مسئولان کمیسیون ها در تصمیم سازی های شهری شد.

موافقت با پیشنهاد عضو حامی شهردار

مباحث مربوط به بررسی این لایحه دقایق بسیاری از زمان جلسه را به خود اختصاص داد به طوری که مدت زمان معین جلسه به اتمام رسید.با اتمام زمان جلسه قدس مفیدی تمدید ۱۵ دقیقه ای را به رای گذاشت که به اتفاق اکثریت تصویب شد.

با این وجود اما چهار عضو از گروه حامیان شهردار به بهانه پایان وقت و کارهای ضروری جلسه را ترک کردند و تنها علی اصغر یوسفی باقی ماند تا جلسه از حد نصاب خارج نشود.یوسفی که به خاطر خارج نشدن جلسه از حالت رسمیت حاضر به ترک صحن نشده بود درخواستی را درباره این لایحه مورد مناقشه مطرح کرد.

یوسفی به اعضا پیشنهاد داد که در یک جلسه غیرعلنی رودرروی شهردار بنشینند و نظرات و انتقادات خود را مستقیم به وی اعلام کنند تا شهردار فرصت پاسخگویی را داشته باشد.هرچند که در ظاهر این پیشنهاد مورد قبول اعضای حاضر(گروه منتقد شهردار)نبود اما به احترام حضور و درخواست مکرر یوسفی نهایتاً مقرر شد پیشنهاد همکار گروه مقابل مورد پذیرش قرار بگیرد.

گفتنی است؛ زمان این جلسه به علت پایان یافتن موعد مقرر بارها تمدید شد./مهر


http://www.caspiankhabar.com/5605



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96