اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ایران و ترکمنستان در مبارزه با بیماری سالک همکاری می کنند
مرزبان دولت جمهوری اسلامی درمنطقه اترک استان گلستان از همکاری بهداشتی مشترک ایران و ترکمنستان برای مبارزه با بیماری سالک در منطقه مرزی این استان خبر داد.

مرزبان دولت جمهوری اسلامی درمنطقه اترک استان گلستان از همکاری بهداشتی مشترک ایران و ترکمنستان برای مبارزه با بیماری سالک در منطقه مرزی این استان خبر داد.

سرهنگ علی احمدزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:براساس توافق کارشناسان بهداشت استان گلستان ایران و استان بالکان ترکمنستان درجلسه ای که به همین منظور درخاک کشور همسایه برگزار شد، اقدامات مشترکی برای مبارزه و کنترل بیماری سالک درمنطقه مرزی دو کشور در چهار مرحله برای سال آینده انجام می شود.

وی گفت:براساس توافق انجام شده، مرحله مقدماتی مبارزه با جوندگان(موش)و کنترل بیماری سالک در محدوده مرزی مشترک دو کشور درحوزه استان گلستان، شامل شناسایی منطقه از لحاظ وجود جوندگان از 19 فوریه تا 20 مارس 2017 برابر با اول اسفند 95 تا 30 اسفند 95 انجام می شود.

سرهنگ احمدزاده اضافه کرد:پس از مرحله مقدماتی، سه مرحله طعمه گذاری به فاصله یک ماه از هم(از 16 فروردین تا چهارم شهریور 96)درمحدوده مرزی دو کشور انجام می شود.

وی با اشاره به جلسه خرداد امسال مسئولان بهداشت دو استان گلستان ایران و بالکان ترکمنستان و اعلام آمادگی دو کشور برای مبارزه با بیماری سالک، تصریح کرد:جلسه دو روز گذشته دراین خصوص درخاک کشور ترکمنستان برگزار و صورت جلسه انجام این اقدامات در دو نسخه به زبان های فارسی و روسی تنظیم و در اختیار نمایندگان دو کشور قرار داده شد.

به گزارشکاسپین خبر، بیماری سالک که براثر گزش یک نوع پشه به انسان منتقل می شود، در استان گلستان از قدمت بالایی برخوردار بوده و به گفته دست اندرکاران امور بهداشت و درمان یکی از دلایل شیوع آن، صحراهای نوارمرزی و بویژه منطقه بیابانی قره قوم کشور ترکمنستان است.

سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام'رومبوموس'و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می شود.

لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی(سالک)و احشایی(کالازار)بروز می کند.

زخم و نشانه بیماری سالک دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می شود.

درصورت درمان بموقع، این بیماری پوستی در مدت شش ماه تا یکسال بهبود می یابد و بی توجهی به درمان باعث می شود تا در محل زخم، یک جوشگاه فرورفته ایجاد و به صورت دائمی باقی بماند.

براساس اعلام مقامات مرکز بهداشت استان گلستان، سالانه حدود 500 نفر در مردم این استان بویژه نواحی شمال و شمال شرقی آن به بیماری سالک مبتلا می شوند.

هنگ مرزی اترک در استان گلستان که مقر آن در گنبدکاووس مستقر است، مسئولیت حراست از مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان به طول 348 کیلومتر را درمحدوده چهار شهرستان گنبدکاووس، گمیشان، آق قلا و مراوه تپه بر عهده دارد و مرزبانی درجه یک محسوب می شود./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/5593



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96