اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خبر داد

افزایش 4/5 برابری سطح زیرکشت کلزا در گلستان/ بذرهای آلمانی سهم استان ما شد
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: سهمیه استان برای کشت کلزای امسال ۵۰ هزار هکتار است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت:سهمیه استان برای کشت کلزای امسال۵۰هزار هکتار است.

سید صمد ضیایی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:سهمیه امسال برای کشت کلزا  در گلستان ۵۰ هزار هکتار است در حالی‌که در سال گذشته ۱۱ هزار هکتار کلزا کشت شده بود.

وی افزود:برنامه ازدیاد سطح کشت دانه‌های روغنی در حال اجرا است و در کشور پنج هزار میلیارد تومان برای دانه‌های روغنی هزینه می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان تصریح کرد:۹۵ درصد نیاز دانه‌های روغنی و روغن کشور وارد شده و تنها پنج درصد در کشور تولید می‌شود.

ضیایی گفت:در کشور حدود ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولید می‌شود که در راستای پایداری گندم و کاهش بیماری‌های گندم به ویژه پاخوره، تناوب کلزا و گندم توصیه می‌شود.

به گفته وی، کلزا دانه روغنی است که در تناوب و استفاده از عناصر غذایی در خاک مهم است.

ضیایی اظهار کرد:شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان پشتیبان کشت دانه‌های روغنی معرفی شده و توانسته ۱۲ رقم کلزا از کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، استرالیا و لهستان  وارد کشور کند که بسته به نوع منطقه ارقام آزمایش شده کشت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارقام وارد شده خاصیت کودخوری خوبی دارند گفت:تولید بذر کلزا بسیار مهم است و بذر خوب فاکتور مهمی در کشت این گیاه است، عملکرد ارقام وارد شده سه تا چهار تن در هکتار است که با توجه به نوع بذر، تاریخ کشت مناسب، تهیه بستر خاک و استفاده از کودهای فسفاته، ازته و پتاسه به عنوان کودهایNPKیا پایه عملکرد مناسبی خواهند داشت.

ضیایی با اشاره به حضور هیئت آلمانی در استان گلستان گفت:ارقام کلزای گروه آلمانیNPZدر گلستان کشت خواهد شد و این گروه برای آشنایی بیشتر کشاورزان گلستانی حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد:برنامه سطح کشور برای کشت کلزای امسال ۳۵۰ هکتار است تا در یک روند ۱۰ ساله به خودکفایی برسیم./مهر


http://www.caspiankhabar.com/5574



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96