اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



پرونده‌ای برای انتظاری 9 ساله و بیهوده - 2

چه کسی پاسخگوی سهامداران پتروشیمی گلستان است؟
10 سال پیش و در زمان دولت وقت وعده‌ای به عنوان ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان به مردم این خطه داده شد.

10 سال پیش و در زمان دولت وقت وعده‌ای به عنوان ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان به مردم این خطه داده شد.

به گزارش کاسپین خبر ، وعده‌ای که گرچه بارقه‌های رشد صنعت در استان را در باور هزاران گلستانی ایجاد کرد اما اکنون بعد از گذشت سالها در حد همان وعده باقی مانده است و هیچ خبری از روند رشد این طرح در دست نیست.

ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان مصوبه هیأت وزیران در سفر اول هیأت دولت نهم به گلستان در سال 84 بود و در آذر سال 85 کلنگ این مصوبه مهم با حضور مسئولان عالی وزارت نفت به زمین زده شد.

بیش از 94 هزار گلستانی و غیرگلستانی با استقبال باورنکردنی از سهام شرکت پتروشیمی گلستان وارد میدان شدند. حضور پرشور مردم در این طرح نشان از آن بود که آن‌ها به حرف‌ها و وعده‌های دولتمردان وقت اعتماد داشتند اما گذشت 10 سال از مصوبه و به سر انجام نرسیدن آن باعث نارضایتی آن‌ها شده است.

جالب اینکه هیچ پیشرفتی از روند این طرح دیده نمی‌شود گویی پتروشیمی گلستان بر روی مدار صفردرجه متوقف شده است.

یک شهروند گلستانی که یکی از خریداران سهام پتروشیمی گلستان است با ابراز نارضایتی از وضعیت طرح به همشهری گفت: زمان کلنگ‌زنی دولت وقت به مردم قول داده بود که بعد از 2 سال طرح به بهره برداری خواهد رسید اما متأسفانه بعد از گذشت 10 سال شاهد هیچ گونه روند پیشرفتی در این طرح نیستیم.

«مهدی اسعدی» ادامه داد: خیلی از افراد مانند من فکر می‌کردند که با خرید این سهام می‌توانند در یک طرح مطمئن برای آینده خود و فرزندان سرمایه گذاری کنند اما تاکنون هیچ سودی بعد از گذشت چندین سال به ما تعلق نگرفته است.

دولت و مسئولان با روند کند خود در اجرای این طرح  بذر بی اعتمادی را در دل هزاران نفر پاشیدند. وقتی دولت با جدیت اعلام کرد این طرح بعد از 2 سال به بهره برداری می‌رسد افراد زیادی برای پذیره نویسی سهام اقدام کردند و این نشان از اعتماد مردم به دولت بود.

اما بعد از گذشت این چند سال هر روز مسئولان حرف و سخن جدیدی بیان می‌کنند. آن زمان تبلیغات زیادی برای خرید این سهام در تلویزیون و رسانه‌ها می‌شد و مسئولان قول داده بودند با بهره‌برداری از این طرح برای جوانان اشتغال و برای استان آبادانی فراهم خواهد شد.

اسعدی بیان کرد: بسیاری از بانوان هم چون مادر من برای خرید سهام و به این امید که در اشتغال و آبادانی استان سهیم باشند طلاهای خود را فروختند اما تنها چیزی که در این سالها عاید استان شد نه افزایش اشتغال و آبادانی بلکه روند رو به رشد محرومیت و بیکاری بود.

طرح پتروشیمی گلستان در اواخر عمر دولت دهم کاملاً به فراموشی سپرده شد و ظاهرأ مسئولان وقت هیچ تمایلی به اظهار نظر در این رابطه نداشتند.

با آغاز به کار دولت یازدهم گلستانی‌ها امیدوار بودند تا شاید روزنه‌هایی از این حیث در دولت جدید باز شود اما استاندار گلستان در نشست خبری خود اعلام کرد هیأت مدیره شرکت پتروشیمی گلستان هنوز گزارش رسمی در رابطه با فعالیت‌های خود ارسال نکرده و استانداری به دلیل خصوصی بودن شرکت نمی‌تواند به طور رسمی ورود پیدا کند اما این نهاد در راستای مطالبات سهامداران موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

حسن صادقلو گفت: بحث توجیه اقتصادی این طرح برای بخش خصوصی مطرح است و بهره برداری از آن حداقل به 7 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که بخش خصوصی با وضعیت کنونی و تولید بیش از ظرفیت کود شیمیایی در واحدهای پتروشیمی کشور رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد.

از سویی دیگر نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی یکی از ظرفیت‌های مغفول استان را پتروشیمی گلستان عنوان کرد و به همشهری گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب و مؤثر استان که می‌توانست و هنوز هم می‌تواند موجبات سرمایه‌گذاری مولد در استان را فراهم کند و جزو انتظارات مردم بوده پتروشیمی گلستان است.

«عیسی امامی» افزود: با راه اندازی این مجتمع چندین هزار شغل و میلیاردها ریال درآمد زایی برای استان فراهم خواهد شد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و هم جواری با کشورهای cis و بهره‌برداری از خط ریلی سراسری، محصولات این مجتمع می‌تواند کمک بزرگی به توسعه استان و ارزآوری کند.

وی ادامه داد: زمان پذیره نویسی سهام، مردم با اندوخته‌های خود وارد مشارکت در این طرح بزرگ شدند و دولت نهم نیز سرمایه کل پروژه را در اختیار مردم قرار داد.

او با اشاره به مشکلات موجود برای به بهره برداری نرسیدن از این طرح گفت: به دلیل تغییر مدیریت‌ها در نظام اداری و تصمیم‌های یک شبه مشکلات زیادی در روند اجرای طرح به وجود آمد.

اما در حال حاضر منتظر امضای بانک عامل برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی هستیم و اگر این موضوع حل شود مشکلی برای پتروشیمی گلستان وجود نخواهد داشت. در واقع با دریافت وام ارزی و سرمایه‌گذاری ریالی وارد مرحله خرید و نصب ماشین آلات می‌شویم.

البته دنبال‌کنندگان این موضوع به خوبی واقفند که چنین وعده‌هایی در رابطه با پتروشیمی مدت‌ها است که داده می‌شود اما هیچ خبری از عملی شدن آن‌ها نیست. اما آنچه که کمتر از آن صحبت می‌شود پول 94 هزار سهامدار این طرح است که مشخص نیست در طول این سال‌ها کجا سپرده‌گذاری شده و سودش چگونه منظور می‌شود./ فهیمه اجاقلو- همشهری


http://www.caspiankhabar.com/4355



تبلیغ کانال تلگرام


مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96