اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف موادمخدر یا برنامه‌ریزی برای کاهش آمار معتادان
کاهش سن مصرف‎کنندگان، سوء مصرف موادمخدر، تغییر ذائقه اعتیاد در جوانان و گرایش به مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی، شایعات در خصوص مزایای مصرف این مواد، دسترسی آسان، قیمت پائین و ... از دیگر مسائل پیشرو در زمینه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی هستند که رفع این معضلات نیاز به یک عزم ملی و تدوین برنامه‎های درازمدت دارد که همدلی و هماهنگی ادارات و نهادهای مختلف را می‎طلبد.

هر چند آمار دقیقی از تلفات این مواد در دست نیست، اما در طول این سال‎ها، تعداد مصرف‎کنندگان این مواد، افزایش پیدا کرده است.

به گزارش کاسپین خبر، آمبولانس آژیرکشان وارد محوطه یکی از بیمارستان شهر گرگان می‎شود کد 99 اعلام می‎شود و این به معنای وخامت اوضاع بیمار داخل آمبولانس است.

مصدوم جوان مجهول‎الهویه‎ای است که با موتور به گاردریل اتوبان برخورد کرده و به شدت آسیب دیده است.

معاینات اولیه پزشکی حاکی از فوت مصدوم قبل از رسیدن به اورژانس بیمارستان است در بررسی محتویات جیب متوفی مقادیری شیشه کشف می‎شود، پلیس هم علت تصادف را سرعت بیش از حد و مرگبار و حرکت در خلاف جهت اعلام می‎کند.

هر چند آمارهای متفاوتی در خصوص تعداد افرادی که در سال‎های اخیر به مواد مخدر صنعتی گرایش پیدا کرده‎اند وجود دارد و به دلایل سیاسی و امنیتی آمار دقیقی از تلفات این مواد در دست نیست، ولی آنچه مسلم است این است که در طول این سال‎ها، گرایش مصرف‎کنندگان این مواد، افزایش چشمگیر و قابل توجهی پیدا کرده است و در صورت عدم برخورد جدی، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.

کاهش سن مصرف‎کنندگان، سوء مصرف موادمخدر، تغییر ذائقه اعتیاد در جوانان و گرایش به مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی، شایعات در خصوص مزایای مصرف این مواد، دسترسی آسان، قیمت پائین و ... از دیگر مسائل پیشرو در زمینه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی هستند که رفع این معضلات نیاز به یک عزم ملی و تدوین برنامه‎های درازمدت دارد که همدلی و هماهنگی ادارات و نهادهای مختلف را می‎طلبد.

مواد مخدر صنعتی

مواد مخدر صنعتی که در چند سال اخیر جایگزین سایر مواد مخدر یا به عبارتی مواد مخدر گیاهی شده‎اند، علاوه بر اثرات ناشی از سوء مصرف، تاثیرات اجتماعی و روانی فراوانی نیز بر روی افراد جامعه علی‎الخصوص نسل جوان باقی می‎گذارند.

در صفحه حوادث جراید می‎خوانیم که در بسیاری از جنایات و حوادث مختلف ردپای شیشه یا سایر مواد مخدر به چشم می‎خورد. در واقع این مواد علاوه بر اثرات سوء جسمی، اثرات منفی روانی و توهمی نیز دارند که گسترش آن سلامت و امنیت روانی جامعه را نیز تهدید می‎کند.

حمله با سلاح سرد به 11  نفر در تهران و کشته شدن یک نفر و مجروح شدن 10 نفر دیگر در سال 1391 در تهران، قتل مادر و زخمی کردن پدر در اصفهان، تهدید به قتل اعضای خانواده، سقوط عمدی از روی پل عابر پیاده و ... تنها بخشی از صدها یا هزاران موردی است که در سال‎های اخیر در اثر توهم ناشی از سوء مصرف این مواد به وقوع پیوسته است. سقوط یا پرواز از ارتفاع، خروج از خودروی در حال حرکت، حمله به اطرافیان و حتی اقوام درجه یک و ایجاد جراحات منجر به فوت و ... بخشی از تبعات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی است.

م. تیموری متخصص مسمومیت و پزشکی قانونی یکی از شهرهای استان گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص انواع مواد مخدر صنعتی گفت: کریستال، کراک، اکستازی، آمفی‌تامین، جی‎اچ‎بی، شیشه، کتامین، مسکالین، پان پراگ، دیفنوکسیلات و LSD از جمله مواد مخدر صنعتی جدید هستند که به دلایل مختلف طرفداران فراوانی پیدا کرده‎اند.

قیمت ارزان، دسترسی آسان، آسانی مصرف، تنوع در نوع مصرف، امکان تولید در آزمایشگاه، نیاز به وقت کم در تولید به نسبت مواد مخدر سنتی، بو و دود کم، وجود شایعات در خصوص ویژگی‎ها و خواص این مواد نظیر تاثیر در لاغری، افزایش توان ذهنی و جسمی و ... باعث شده تا بسیاری از پسران و دختران و حتی ورزشکاران (با دلایل مختلف) به مصرف این مواد روی بیاورند.

دردمندانه‎تر اینکه بسیاری از افرادی که به مصرف این مواد معتاد می‎شوند، حتی قبل از اعتیاد، سیگار یا قلیان هم استعمال نمی‎کردند ولی به دلایلی که ذکر شد ناخواسته و در مدت زمان کوتاهی به دام این مواد گرفتار شدند. 

مواد مخدر صنعتی، اعتیادآور تلقی نمی‎شوند!

احمد مهاجر کارشناس ارشد روان‎شناسی گرگان یکی از عمده معضلات جوامع انسانی در عصر حاضر را، شایعه‎پذیر و زود باور بودن افراد (علی الخصوص نسل جوان) می‎داند.

وی اظهار کرد: «امروزه در باور بسیاری از افراد جامعه با سنین، جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف، نظریه پزشکان و روان‎پزشکان و روان‎شناسان محلی از اعراب ندارد ولی سخنان یک آرایشگر با مدرک تحصیلی سیکل یا کلیددار یک باشگاه بدن‎سازی، از مصادیق علمی‎ترین سخنان روز دنیا محسوب می‎شود و بسیاری به استناد این سخنان سلامتی و آینده خود و اطرافیان‎شان را به مخاطره می‎اندازند.

در این بین شبکه‎های ماهواره‎ای یا اینترنت که جای خود دارند،‌با وجود اینکه بارها در جراید، رسانه ملی و حتی فیلم‎ها و سریال‎ها از مضرات مواد مخدر صنعتی به کرات سخن به میان آمده است و به دفعات اعلام شده که مصرف این مواد حتی در بار اول و دوم زمینه اعتیاد را در افراد به وجود می‎آورد، در باور بسیاری از جوانان، این مواد اصلا در زمره موادمخدر طبقه‎بندی نمی‎شوند و آنها را نوعی محرک، شادی‎آور، تقویت‎کننده و حتی دارو تلقی می‎کنند.

در حالی که اگر نسل جوان یا حتی میان سال ذره‎ای بیاندیشد در می‎یابند که اعتیاد، اشکال و حالات مختلفی دارد و تنها چرت زدن و خاراندن بدن و گوشه خیابان افتادن از نشانه‎های اعتیاد نیستند!»

مهاجر در خصوص مضرات مصرف مواد مخدر صنعتی معتقد است: متاسفانه با مصرف روز افزون مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی در جامعه و به تبع آن مسمومیت و اور دوز ( مصرف بیش از تحمل بدن) و حتی مرگ ناشی از مصرف این مواد مواجه هستیم. این امر نه تنها دارای تبعات منفی برای افراد مصرف کننده و خانواده‎های آنها به همراه دارد، بلکه جامعه را متاثر خواهد کرد چرا که قشر هدف این مواد اغلب جوانان هستند که نیروی کار و آینده‎سازان اقتصادی، علمی، فرهنگی و ... جامعه هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در حال حاضر از پر مصرف‎ترین این مواد می‎توان به ترامادول اشاره کرد که متاسفانه به راحتی در دسترس مردم قرار دارد  (به در داروخانه‎ها و چه به صورت آزاد) فلذا تلاش جدی در جهت پیشگیری از مصرف این مواد، جلوگیری از عرضه آنها نیز به صورت علنی در جامعه و ارائه آموزش‎های لازم و بسترسازی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جهت عدم گسترش گرایش و تمایل افراد به مواد به صورت همزمان، از ضروریات مبارزه با معضل محسوب می‎شوند.

م ن که خود از قربانیان مصرف مواد است و به تازگی از بند اعتیاد رهایی یافته است نیز از فراوانی و ارزانی این مواد می گوید و معتقد است در جامعه کنونی تهیه مواد علی‎الخصوص مواد مخدر صنعتی بسیار آسان است و همین موضوع باعث گرایش جوانان به این مواد است. او همچنین به جوانان توصیه می‎کند به هیچ عنوان تصور تجربه این مواد را نداشته باشند چرا که این مواد ظاهری فریبنده دارند و اطلاعاتی که افراد در خصوص افزایش نیرو، افزایش قدرت تفکر و یا قدرت لاغر کنندگی این مواد می‎دهند، کذب محض است.

رابطه مواد مخدر صنعتی و اینترنت

با وجود اینکه دنیای تکنولوژی و شبکه‎های مجازی در گسترش علم و دانش نقشی اساسی و بدیهی ایفا می‎کنند، در بسیاری موارد بر اثر گستردگی دنیای وب کمبود نظارت، این شبکه‎ها به شبکه‎های ضد علمی و تخریبی بدل می‎شوند و کارکردی منفی پیدا می‎کنند.

هر چند دلایل اجتماعی و فرهنگی فراوانی در شیوع مواد مخدر صنعتی نقش دارند، ولی در عصر حاضر یکی از دلایل عمده گرایش به این مواد، آموزش تهیه مواد مخدر و حتی راه‎اندازی شبکه توزیع مواد در فضای مجازی است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر چندی قبل با بیان اینکه 51 سایت اینترنتی از سوی دشمنان ساخت مواد مخدر را آموزش می‎دهند، گفت: در این حوزه باید حالت پدافندی قدرتمندی داشته باشیم، دشمنان می‌خواهند به کشور آسیب بزنند. برخی سایت‎ها نیز به کار توزیع مواد مخدر مشغول هستند که در این خصوص پلیس فتا در حال انجام اقدامات لازم است.

خانواده‎ها نیز در خصوص کنترل فرزندان خود باید هوشیاری بیشتری از خود نشان دهند و به خاطر داشته باشند در جامعه کنونی اعتیاد تنها ماحصل مراوده و شب‎نشینی با دوستان ناباب حاصل نمی‎شود و گاهی اوقات شبکه‎های اجتماعی نیز زمینه بروز اعتیاد در جوانان را فراهم می‎کنند.

پایان سخن

هر چند بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ مبارزه با مواد مخدر را از خواسته‎های اصلی مردم محسوب می‎شود و در یک نظرسنجی انجام شده، مواد مخدر 92 درصد نگرانی مردم را به خود اختصاص داده است ولی ذکر این نکته ضروری است که امکان مبارزه با مواد مخدر توسط یک نهاد یا یک ارگان یا حتی چند نهاد دولتی امکان‎پذیر نخواهد بود و نقش خانواده‎ها را نباید در این مبارزه همه جانبه نادیده گرفت.

در واقع مبارزه با مواد مخدر یکی از پیچیده‎ترین مبارزات محسوب می‎شود چراکه دارای ابعاد و لایه‎های فراوانی است و اگر در این رویکرد هر کدام از لایه‎ها نادیده انگاشته شوند یا کمتر مورد توجه قرار گیرند، زحمات کشیده شده در خصوص سایر ابعاد نیز به هدر خواهند رفت. بنابر این نقش خانواده در این مبارزه همه جانبه کمتر از نقش سربازی که مستقیم با سوداگران مرگ روبرو می‎شود، نیست.

با وجود اینکه در طی سال‎های اخیر اقدامات گسترده‎ای در مبارزه با مواد افیونی در کشور صورت گرفته است نظیر انسداد مرزها، افزایش مجازات حمل مواد مخدر، جداسازی بند زندانیان مواد مخدر، اختصاص 10 در صد اعتبارات فرهنگی شهرداری‎ها به موضوع پیشگیری، امضای تفاهمنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با 14 دستگاه و نهاد، تلاش برای افزایش مشارکت مردم در بحث مبارزه و پیشگیری، حرفه‎آموزی، توانمندسازی و اشتغالزایی، بیمه معتادان، اختصاص پنج درصد از اعتبارات حوزه اشتغال برای ایجاد فرصت‎های شغلی برای معتادان، تنظیم و تصویب سند مشارکت در مقابله با مواد مخدر، ایجاد نمایشگاه‎های دائمی مقابله با مواد افیونی و ... اما از برآیند اقدامات دولت چنین بر می‎آید که عمده اقدامات صورت گرفته برای «کاهش تعداد معتادین» و یا «فراهم کردن بستر ورود مجدد معتادین به جامعه» است که به گفته مسئول این ستاد هر گاه بخشی از اقدامات دولت رنگ ببازد، حدود 80 درصد از آنها به چرخه اعتیاد باز می‎گردند!

گفتنی است در هندوستان سالانه 2 میلیون کودک در خیابان‎ها متولد می‎شوند که دولت هند هیچ برنامه‎ای برای آنها در دستور کار ندارد، بلکه برنامه‎ریزی برای کاهش تعداد متولدین خیابانی صورت گرفته است.

چه بسا اگر حمایت از نوزادان حاشیه خیابان صورت پذیرد، چند سال بعد تعداد آنها نه تنها کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه دو چندان خواهد شد.

فلذا توصیه می‎شود دولت در راستای اهداف درازمدت مبارزه با اعتیاد، دور نگه داشتن نسل جوان از این مواد، کاهش رغبت به مصرف مواد مخدر و آموزش‎های لازم به دانش آموزان برای انتخاب دوست و در مجموع سیاست‎های بازدارندگی و یا همان پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

در حال حاضر جمعیت معتاد دانش آموزی از نیم درصد به یک درصد افزایش یافته است و این در حالی است که تنها هشت درصد از مدارس کشور در حوزه پیشگیری تحت پوشش قرار دارند. بدیهی است که هر مقدار سطح پوشش دانش آموزی بیشتر باشد و دانش آموزان هوشیار‎تر و آگاه‎تری تربیت کنیم، در سال‎های آتی گرایش به مواد کمتر خواهد بود. 

شاید چشم‎انداز و دورنمای برنامه‎ریزی برای دور نگه داشتن نسل جوان از هرگونه مواد مخدر به مرتب تاثیرگذارتر، اثربخش‎تر و هدفمندتر از برنامه‎ریزی برای بازگرداندن جماعت معتاد به جامعه و فراهم کردن کار، مسکن، بیمه و ... برای آنان باشد./فارس


http://www.caspiankhabar.com/1410



تبلیغ کانال تلگرام


مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96