اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



۳۱ روستا با قابلیت ایجاد بوم‌گردی در گنبدکاووس شناسایی شد
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس گفت که براساس اجرای طرح مطالعاتی و حضور میدانی کارشناسان این اداره، از مجموع ۱۶۳ روستای دارای کد شناسایی این شهرستان مرزی تاکنون ۳۱ روستا با قابلیت مناسب برای ایجاد اقامت‌های بوم‌گردی شناسایی شدند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، مریم آق آتابای روز شنبه اظهار داشت:این روستاها به سبب داشتن هنرمندان فعال درحوزه صنایع دستی، فراهم بودن شرایط لازم برای دسترسی مسافر و توریست به امکانات تفریحی و  گردشگری  روستا، وجود خانه‌های قدیمی با بافت روستایی و نیز آداب و رسوم کهن مردم آن برای ایجاد مراکز اقامتی و بوم‌گردی، مناسب تشخیص داده شدند.

وی گفت:به عنوان نمونه روستای"ساری بخش"با قابلیت اسب و شتر سواری،"سارجه کر"به سبب مجاورت با سد گلستان و وجود مراتع سرسبز،"پلی حاجی"به دلیل مجاورت با مجموعه سوارکاری،"گدم آباد"به سبب نزدیکی به شهر  گنبد کاووس و بلندترین گنبد آجری جهان،"گوزنی تپه"به دلیل واقع شدن در مسیر دیوار تاریخی جرجان و روستای"حاجی قوشان کوچک"به واسطه قرار گرفتن در مسیر زیارتگاه"خالدنبی"کلاله، شرایط مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد مراکز اقامتی دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس ادامه داد:برخی روستاهای بخش مرزی داشلی برون این شهرستان از جمله روستاهای"قره ماخر"و"دوزاولوم"به دلیل بهره‌مندی از ظرفیت کویرنوردی و صنایع دستی، روستای"تنگلی"به سبب مجاورت با تالاب‌های بین المللی"آلماگل و آلاگل"و نزدیکی به بازارچه مرزی و گمرک اینچه برون و روستای"کرند"به سبب قرار گرفتن در مجاورت تپه باستانی نیز ظرفیت مناسبی برای توسعه فضاهای گردشگری و  بوم گردی  روستایی دارند.

آق‌آتابای با اشاره به فعال بودن ۲ واحد بوم‌گردی در روستاهای"ساری بخش و چای قوچان کوچک"گنبدکاووس، افزود:اداره میراث فرهنگی، مشاوره لازم به دهیاران و همچنین سرمایه‌گذاران برای ایجاد مراکز اقامتی و واحدهای بوم گردی روستایی می‌دهد و تا الان هشت سرمایه‌گذار جهت ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در پنج روستای این شهرستان اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد:موافقت اصولی اولیه برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی توسط این افراد با سرمایه‌گذاری تقریبی ۱۲۰ میلیارد ریال صادر شده و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده تا دهه فجر امسال ۲ مورد از این واحدها در گنبدکاووس به بهره‌برداری خواهد رسید.

بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پر ازدحام، راهی روستاهای بکر می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره ساعتی، شاید هم روزی و هفته‌ای را در آرامش برآمده از این ویژگیها سپری کنند و به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آنها زندگی کنند، مانند آنها غذای محلی بخورند، مانند آنان به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام، فرهنگ‌ها و آثار تاریخی و گردشگری همچون گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان، شهر تاریخی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع)، سه تالاب بین المللی، گمرک و بازارچه مرزی، دریاچه مصنوعی و بوستان‌های زیبای شهری در شرق استان گلستان واقع است.


http://www.caspiankhabar.com/91296



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96