اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



داغ گرانی در تب کرونا

قیمت‌های افسارگسیخته در بازار گلستان/ نظارت بر بازار تشدید شود
بازار گلستان در چند هفته اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالا و خدمات است و این امر سبب گِله مردم شده لذا باید دستگاه های متولی نظارت جدی تری بر قیمت‌ها داشته باشند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر:طی هفته‌های اخیر، روند افزایشی  قیمت  کالاهای مختلف از خودرو و  لوازم خانگی  گرفته تا حبوبات و لبنیات و غیره را شاهد هستیم.

در این بین فروشندگان معتقد هستند تولیدکنندگان ایرانی و خارجی با انبارکردن کالاهای خود و عرضه قطره چکانی به  بازار ، شرایط را به سود خود پیش برده و بازار فروش را با چالش جدی روبرو کرده‌اند.

در این اوضاع کرونایی که درآمد عمومی اقشار مختلف به دلایلی همچون محدودیت‌هایی در بازگشایی مشاغل به شدت تنزل یافته، افزایش چشمگیر قیمت کالا و خدمات کام مردم را تلخ کرده است.

مردم از یک سو دل نگران کووید ۱۹ و تبعات آن هستند و از سوی دیگر شیب پرشتاب قیمت‌ها، آن‌ها را در تامین مایحتاج یومیه خود مستاصل کرده است.

صحبت با مردم نشان می‌دهد که بسیاری خریدهای خود را اولویت‌بندی کرده تا شاید در آینده با فروکش کردن قیمت‌ها بتوانند، نیازهای خود را تأمین کنند.

افزایش قیمت‌ها عاملی شد تا واحدهای نظارتی هم در بازار حضور فعال‌تری داشته باشند اما به نظر می‌رسد نقش‌آفرینی بازرسان در سطح پاساژها، میادین و مغازه‌ها هم تأثیر خاصی در کنترل قیمت‌ها نداشته است.

قیمت‌ها سلیقه‌ای شده است

اجناس نسبت به روز قبل، در حال افزایش است و قیمت‌های سلیقه‌ای از یک خیابان و بازار تا خیابان و بازاری دیگر وجود دارد؛ گویا قیمت‌گذاری برعهده خود فروشندگان است و آن‌ها هستند که درباره قیمت کالا نظر می‌دهند.

این آشفته بازار قیمت، سبب نارضایتی مردم شده و آن‌ها از مسئولان می‌خواهند با کنترل قیمت‌ها در بازار، جلوی  گرانی  اجناس را بگیرند تا افزایش قیمت‌ها به دردی مضاعف در کنار کرونا تبدیل نشود.

قیمت‌ها هر روز نسبت به روز قبل متفاوت استیک شهروند گرگانی که در فروشگاه لوازم خانگی مشغول دیدن اجناس بود،گفت:یخچال خانه ما خراب شده و چند ماهی است که تصمیم داشتم با توجه به پولی که دارم، یک یخچال مناسب تهیه کنم

کریم حسینی افزود:قیمت‌هایی که امروز فروشنده به من اعلام می‌کند، تقریباً بیش از ۴۰ درصد نسبت ماه قبل افزایش یافته و تصور نمی‌کنم بتوانم با این مبلغ کالایی بخرم.

وی بیان کرد:مگر حقوق کارگری بنده چه میزان افزایش یافته که شاهد چند برابر شدن قیمت‌ها هستیم؟

مسئولان نظارت کنند

مهشید نظری یک بانوی گلستانی است که در حال خرید از یک فروشگاه آرایشی و بهداشتی بود.وی گفت:همیشه برای کودک خود، برند خاص از لوازم بهداشتی را تهیه می کردم اما این جنس تا چندین هفته در بازار کمیاب شد و حتی بیان کردند که دیگر وارد نمی شود.

وی افزود:اما هم اکنون این کالا به وفور در بازار وجود دارد و حداقل با ۳۰ درصد افزایش قیمت عرضه می شود.

نظری تأکید کرد:این امر نشان می دهد که عرضه کنندگان این محصول با توجه به افزایش نرخ دلار، این کالا را در انبارها احتکار کرده و سپس با چندین برابر قیمت آن را می‌فروشند.

وی بیان کرد:در حالی که کرونا به بسیاری از مشاغل آسیب زده به نظر می‌رسد که باید مسئولان نظارت جدی‌تری بر بازار داشته باشند.

سرمایه‌ام روز به روز کوچک‌تر می‌شود

متین قدیرزاده، یک فروشنده پوشاک آقایان هم در خصوص افزایش نرخ‌ها، گفت:قیمت اجناس در چند هفته اخیر بالا رفته و یک فروشنده مجبور است کالای جدید را چند برابر قیمتی که به مردم فروخته، تهیه کرده و این فقط ضرر و کوچکتر شدن سرمایه است.

وی افزود:هر جنسی که بخواهیم جایگزین کنیم باید یک مقدار از جیب روی آن گذاشت و سپس آن را خریداری کرد.

قدیرزاده بیان کرد:افزایش قیمت دلار روی افزایش نرخ پوشاک تأثیر می‌گذارد زیرا پارچه، کالای وارداتی است.

وی گفت که میزان فروش مغازه‌اش هر روز کمتر از روز قبل می‌شود و ممکن است در روز فروشی هم نداشته باشد.

عرضه کالا کم شده است

رضا عبداللهی دیگر فروشنده گلستانی که فروشگاه لوازم خانگی دارد، گفت:از وقتی که نوسان دلار در کشور شروع شد، قیمت اجناس حداقل ۳۰ درصد گران شده و علاوه بر آن، عرضه هم کم شد.

وی با بیان این‌که این افزایش هم در کالاهای داخلی و هم در کالای خارجی صدق می‌کند، افزود:برخی از شرکت‌ها اعلام می‌کنند که ما اکنون فروش نداریم تا اوضاع آرام‌تر شود.

عبداللهی بیان کرد:آن‌ها تولیدات خود را دپو کرده کرده تا بعداً آن را براساس قیمت روز ارز و دلار عرضه کنند.

وی گفت:اوضاع در زمینه اجناس خارجی خراب‌تر است.این اجناس به بهانه تحریم گران شده و اگر جنس ایرانی ۲۰ درصد افزایش یابد جنس خارجی ۵۰ درصد گران‌تر می‌شود.به عنوان مثال یخچالی که ۱۲ میلیون تومان قیمت آن بود اکنون به ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

عبداللهی بیان کرد:تولیدکنندگان می‌گویند«تحریم است»،«کالا خارجی و یا مواد اولیه قطره‌چکانی می‌آید»،«کالاها را با واسطه و چندین دست دریافت می‌کنیم»و غیره؛ ولی اینها بهانه است، کافی است قیمت درهم و دلار بالا برود و آنها قیمت‌ها را افزایش دهند و وقتی دلار پایین می‌آید، قیمت را ارزان‌تر نمی‌کنند.

وی گفت:یک شرکت داخلی در یک سال پنج بار قیمت خود را تغییر داده و هر چند ماه لیست قیمت قبلی را باطل و لیست جدید ارائه می‌کند.

عبداللهی بیان کرد:روزی ۵۰ نفر برای خرید به مغازه مراجعه می‌کنند ولی وقتی قیمت‌ها را می‌پرسند، شوکه می‌شود.آن‌ها اگر پول جور کرده و دوباره برگردند، باز هم نمی‌توانند آن کالا را بخرند زیرا قیمت دوباره افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که قدرت خرید مردم پایین آمده است، افزود:سرمایه ما روز به روز کم و کمتر می‌شود و برخی از مغازه‌داران هم مغازه های خود را بسته و رفته‌اند و بیان می‌کنند اگر کالایی نفروشند ضرر آن کمتر است.

عمده اقلام نیاز ارزی دارند

رئیس  سازمان صمت  گلستان در خصوص افزایش قیمت ها گفت:عمده اقلام موجود در بازار، نیاز ارزی دارند؛ به عنوان مثال نهاده‌های دام و طیور با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان تأمین می‌شود.

 حسین طلوعیان  گفت:در برهه‌ای نهاده خریداری شد اما تأمین ارز از طرف بانک مرکزی طبق روال عادی انجام نشد، بنابراین تولیدکننده و واردکننده نتوانست نهاده‌ها را وارد کنند، در نتیجه کمبود در بازار پیش آمد و جوجه‌ها منهدم شدند.

طلوعیان افزود:زمانی که جوجه‌ها از بین رفتند، فارم‌ها نتوانستند جوجه پرورش داده در نتیجه تولید گوشت و مرغ در بازار به مشکل برخورد.

وی بیان کرد:بنابراین قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش یافت تا این‌که قیمت این محصول در ستاد تنظیم بازار کشور بررسی و تعیین قیمت شد.

رئیس سازمان صمت گلستان بیان کرد:بخش دیگری از محصولات مانند، حبوبات با ارز آزاد وارد می‌شود، پس تغییرات نرخ دلار روی قیمت‌آن‌ها تاثیر می‌گذارد ولی همه این محصولات باید کشف قیمت شود.

طلوعیان توضیح داد:قیمت‌گذاری باید، با توجه به هزینه‌های بسته‌بندی و قیمت تمام شده، انجام و قیمت‌ها متعادل شود.

وی گفت:تولیدکنندگان لوازم خانگیِ یخچال، فریزر، تلویزیون و اجاق گاز، باید قیمت این کالاها را در سامانه درج کرده و هیچکدام از آنها حق ندارند، آن کالا را نسبت به بهمن ماه، بیش از ۲۵ درصد افزایش دهند.

طلوعیان افزود:اگر افزایش نرخ بیش از این باشد گرانفروشی بوده و اگر کارخانه هم قیمت آن را نزند تا آن تاریخ، اجناسی را که تولید می‌کند، نمی‌تواند به بازار عرضه کند و به عنوان جنس احتکار شده، تلقی می‌شود.

وی با بیان این‌که قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ قابل دسترسی است، گفت:نظارت بر بازار با قدرت در جریان است و نیروهای بازرسی‌ها قیمت‌ها را رصد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

طلوعیان اضافه کرد:اگر چنانچه شخصی بیش از این قیمت کالا بفروشد، مردم می‌توانند آن را با سامانه ۱۲۴ و یا به معاونت نظارتی صمت استان گزارش دهند تا آن را پیگیری کنیم.

با توجه به شرایط سختی که کرونا در جامعه ایجاد کرده است، دستگاه‌های متولی باید با دقت بیش‌تر بازار را رصد و با متخلفان و سودجویانی که از فرصت افزایش نرخ ارز سوء استفاده می‌کنند، برخورد کنند تا فشار کمتری به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد شود.


http://www.caspiankhabar.com/90876



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96